• Anonym (anonym)

Anmäla till försäkringskassan

Hej!!

Om man vet att en närstående inte alls är sjjuk men har sjukersättning och haft väldigt länge, hon ljuger om ALLT. allt e bara påhitt. hur gör man då? 

Anledningen till att jag vill anmäla är för denna människa är så ELAK, så hemsk och har förorsakat mig såå mkt skada. nu e ja bara arg och ja ja vill hämnas.

• Svar på tråden Anmäla till försäkringskassan
  • Anonym (Anmäl)

Om du är säker på att det är påhitt (tror dig) så anmäl! Hade det varit jag och den personen även behandlat mig illa så hade jag försökt hitta konkreta bevis typ.. vet inte vad det kan vara bara

• Anonym (anonym)
    Anonym (Anmäl) skrev 2017-12-13 21:05:44 följande:

Om du är säker på att det är påhitt (tror dig) så anmäl! Hade det varit jag och den personen även behandlat mig illa så hade jag försökt hitta konkreta bevis typ.. vet inte vad det kan vara bara

Hon reser JÄTTE mycket tex. Hon lever ju ett vanligt liv och får bidragspengar för hon är "sjuk" blir så förbannad!!!! Borde anmält henne flr länge sen
  • Anonym (kanske)
    Anonym (anonym) skrev 2017-12-13 21:14:36 följande:
    Hon reser JÄTTE mycket tex. Hon lever ju ett vanligt liv och får bidragspengar för hon är "sjuk" blir så förbannad!!!! Borde anmält henne flr länge sen
    Det är inte förbjudet att resa när man har sjukersättning. Man är avskriven från arbetslivet, inte hela livet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (kanske) skrev 2017-12-13 21:23:08 följande:

Det är inte förbjudet att resa när man har sjukersättning. Man är avskriven från arbetslivet, inte hela livet.

Hon e alltså förtidspensionerad tror jag. Hon fåe bidrag tillsvidare.
  • Anonym (Olinda)

Vad har hon ljugit om? Vad påstår hon att hon är sjukskriven för och vad hade hon för yrke?

• Anonym (kanske)
    Anonym (anonym) skrev 2017-12-13 21:30:05 följande:
    Ja? Jag skrev exakt det, sjukersättning, avskriven från arbetslivet, inte från livet.

Jag säger inte att du inte ska anmäla om du tror att hon fuskar, men bara bara för att du tror att hon fuskar betyder det inte att hon gör det.

Man måste inte vara ett kolli på ett vårdinstitut för att få sjukersättning.
  • Anonym (?)
    Anonym (anonym) skrev 2017-12-13 21:30:05 följande:
    Ja? det är inte olagligt. 

Det är snarast så att man brukar rekommendera sjuka människor att göra det lilla roliga de kan med den energi de har, inte att de måste sitta inmurade hemma tills de dör för att inte andra ska tro att de fuskar! 

Du ska ha jäkligt tydliga bevis om du ska anmäla nåt, annars är det du som får skämmas (tex om en rullstolsburen person plötsligt kan gå utan) 
  • carlssonanna
    Anonym (?) skrev 2017-12-13 21:55:19 följande:

Ja? det är inte olagligt. 

Det är snarast så att man brukar rekommendera sjuka människor att göra det lilla roliga de kan med den energi de har, inte att de måste sitta inmurade hemma tills de dör för att inte andra ska tro att de fuskar! 

Du ska ha jäkligt tydliga bevis om du ska anmäla nåt, annars är det du som får skämmas (tex om en rullstolsburen person plötsligt kan gå utan) 

Du behöver inte alls ha några bevis. Ring och prata med Försäkringskassa om vad du misstänker. DE kommer att göra en egen utredning och de misstänker att det inte står rätt till.

Är ju jättebra om hon kan börja jobba ju :)
  • Almina

Vad har hon för typ av sjukdom? Psykisk eller fysisk? Vad ljuger hon om? Hur vet du att hon ljuger? Hur vet du att hon har arbetsförmåga? Har du "bevis" för att hon fuskar?

Svar på tråden Anmäla till försäkringskassan