Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Anmäla till försäkringskassan

Jag bakade en kaka idag. Det tog en timme och den timmen innehöll två pauser. För två veckor sedan bakade jag samma kaka. Kan man av det dra slutsatsen att jag har arbetsförmåga? Nej, såklart inte. Som någon skrev, arbetsförmåga utifrån sjukförsäkringssystemet innebär att man ska kunna utföra en viss bestämd på arbetmarknaden förekommande syssla i viss omfattning (minst 25% enligt dagens system vilket jag personligen tycker är synd, fler hade kunnat jobba lite om det funnits ett lägre steg också) och i de allra flesta fall på viss tidpunkt. Inte en viss syssla man råkar kunna göra just den dagen vid just det tillfället och sen inte vet när man kan utföra nästa gång.

Det är möjligt att personen TS beskriver borde jobba åtminstone viss tid i stället för att ha full sjukersättning, det kan inte uteslutas. Men bara det faktum att hon reser mycket är inte "bevis" för det. Likaså kan det hända att personen som tränar agility egentlgen har någon form av arbetsförmåga inom något arbete, men bara det faktum att h*n setts just träna agility några gånger är inte bevis för det. 

Svar på tråden Anmäla till försäkringskassan