Inlägg från: Anonym (Jaså) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jaså)

Anmäla till försäkringskassan

carlssonanna skrev 2017-12-15 12:33:41 följande:

Det handlar givetvis inte om att man ska jobba med agility. Men klarar man av något som är så fysiskt ansträngande som agility så finns det nog jobb som kan passa som inte är lika krävande.

Som innbär samma förutsättningar som på agilitybanan?
  • Anonym (Jaså)

[quote-nick]CitronTulo skrev 2017-12-15 12:40:39 följande:[/quote-nick]Nu vet vi ju inte vad personen som TS skriver om har för diagnos som gör att hon har sjukersättning, kan ju vara i huvudsak psykiska problem, DÅ behöver inte agility vara något hinder.[/quote]

Så FK är ok med att man har någon typ av hobby som inte finns motsvarande arbete på arbetsmarknaden?

Men vad händer om man skulle råka tjäna pengar på sin hobby, lite eller mycket?

Säg att man tex målar tavlor och sen vill någon köpa för en för en hundring

• Anonym (Jaså)
    CitronTulo skrev 2017-12-15 12:40:39 följande:

Nu vet vi ju inte vad personen som TS skriver om har för diagnos som gör att hon har sjukersättning, kan ju vara i huvudsak psykiska problem, DÅ behöver inte agility vara något hinder.

Blev fel när ja citera dig, se ovan.
  • Anonym (Jaså)
    carlssonanna skrev 2017-12-15 12:33:41 följande:

Det handlar givetvis inte om att man ska jobba med agility. Men klarar man av något som är så fysiskt ansträngande som agility så finns det nog jobb som kan passa som inte är lika krävande.

Då kan man ju inte få moppa golvet hemma heller, för då kan man ju ta ett städjobb istället för att få bidrag.
  • Anonym (Jaså)
    carlssonanna skrev 2017-12-15 13:03:33 följande:

Tycker du inte det är skillnad på att städa hemma och att köra hinderbana med en hund?

Hur mycket tycker du det är ok att en som är sjukskriven gör när det gäller fysisk aktivitet?

Klart att det är skillnad och olika sjukskrivna kan klara olika saker.

Jag tycker att det är ok att de gör så mycket de klarar utan att riskera sin hälsa. Springa några minuter bredvid en hund är väl jättebra om det funkar.
  • Anonym (Jaså)
    CitronTulo skrev 2017-12-15 13:23:30 följande:

När man har hel sjukersättning så får man jobba 1 timme/dag (5 dagar/vecka) vilket motsvarar 1/8 av en heltid. Motsvarande finns inte om man har delvis sjukersättning eftersom man då har bedömts ha viss arbetsförmåga.

Men det jag frågade om då, inte jobb med avtal om lön, utan hobby med ovissa/sporadiska om ens några inkomster. Och både när det ggäller sjukskrivning och sjukersättning.

Om det nu är så att FK är ok med att man utövar ett fritidsinteesse som inte finns motsvarighet på arbetsmarknaden, tex måla tavlor.
  • Anonym (Jaså)
    Anonym (poo) skrev 2017-12-15 15:12:35 följande:

Nu är du ju löjlig. Om du inte bor i et kontorshus så tar din moppning hemma kanske en timme, vilket inte är att jämföra med en 8 timmars arbetsdag. 

Att däremot springa runt med sin hund på en bana om man är sjukskriven kan ses som att man har lite mer spring i benen än vad man vill ge sken av till FK just för att få sjukpenning.

Det är ju skillnad på att gå och se en fotbollsmatch och att delta i en.

En timme säger du, och att springa med hunden en bana kanske tar några minuter. Känner du till något jobb som motsvarar det?

Och många gånger uppmuntrar läkaren som sjukskriver en att man ska motionera det man kan och göra det man mår bra av. Vid psykiska besvär tex.

Men är man sjukskriven för ex benbrott och ändå springer ja då kan jag förstå att man anar ugglor i mossen.
  • Anonym (Jaså)
    Anonym (flicka) skrev 2017-12-15 14:30:54 följande:

Man får nog sälja och måla en mängd tavlor om man ska komma upp i närheten av hur mycket garantibeloppet för vad sjukersättning ligger.

Ja, frågan är hur FK ser på det.
  • Anonym (Jaså)
    Anonym (kanske) skrev 2017-12-15 20:50:56 följande:

Det beror, igen, på varför man har sjukersättning. Jag uppmuntras till och med att måla av FK och jag får sälja mina tavlor till själkostnadspris.

Självkostnadspris är ju en sak, jag undrar hur det skulle bli om msan gick med vinst, stor eller liten.
  • Anonym (Jaså)
    Anonym (-) skrev 2017-12-16 00:06:13 följande:

Både arbets- och försörjningsförmåga har betydelse enligt lagen. Rent praktiskt tittas det mer på arbetsförmåga än försörjningsförmågan. Får man royalty efter att en gång i tiden gett ut en hitlåt som löpande spelar in pengar som en person kan leva på utan någon arbetsinsats så skulle det antagligen inte göra att hen inte fick sjukersättning om hen uppfyllde kraven på att inte kunna arbeta. Det där med försörjningsförmåga kommer upp ibland men vanligen om en person som jobbar deltid (o har t ex halv sjukersättning) plötsligt tjänar lika mycket (eller mer) än hen gjorde tidigare på heltid. Fast även det faller ofta tillbaka på att man misstänker att personen jobbar mer än den ska.

Vad gäller din fråga så är därför arbetsinsatsen det avgörande i praktiken. Med arbetsinsats menar jag även utövande av en hobby eller ideellt arbete/volontärarbete. Om man tjänar pengar är inte det avgörande. Är det en krävande hobby så kan personen anses kunna utföra arbete även om man går back rent ekonomiskt. En person som har kennel och full sjukersättning kan ju gå lite back i sin verksamhet men ändå klara sig tack vare sjukersättning, medan någon som har kennel som sin försörjning måste tjäna pengar på sin verksamhet. Orättvist och jag anser även att kan man föda upp, träna och sälja hundar så kan man inte anses ha en stadigvarande nedsättning av arbetsförmågannoch ska inte ha sjukersättning.

Ok jag har förstått det som att försäkringen är för inkomstbortfall utav tjänst, inget annat.
Svar på tråden Anmäla till försäkringskassan