Inlägg från: Anonym (flicka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (flicka)

Anmäla till försäkringskassan

Glinda från Oz skrev 2017-12-14 17:14:01 följande:
    Det kanske kallas utredning formellt men jag skulle inte säga att ett samtal är en utredning. Det är du som jobbar på FK men ändå ska jag berätta hur du gör ditt jobb?

Att bara säga att någon är lat ger såklart inte så mycket att utreda men resorna går att kolla upp. För några år sedan var det en kvinna som fick sjukersättning på heltid och var i stallet jämt, inte bara red utan mockade, städade etc Hon blev av med ersättningen efter en utredning. Försäkringskassan kunde i det fallet prata med personalen i stallet, åka dit och prata med de som var där ofta och själva se vad kvinnan gjorde där.
    Nu får man ju resa hur mycket som helst när man har sjukersättning eftersom resor inte kan jämställas med att vara arbetsför. Finns massor av människor med olika funktionshinder med heltidsassistenter som åker på långresor utan att FK anser att de ska kunna arbeta.
  • Anonym (flicka)

Uppenbarligen finns det de som tror att de som beviljas sjukersättning ska pausa hela livet och inte har rätt till någon livskvalitet för då är de arbetsföra. När någon får sjukersättning så tas det hänsyn till hela livssituationen arbete+fritid, någon som klarar några få timmars total aktivitet per dag anses inte arbetsförmögen dessutom provas arbetsförmåga mot hela arbetsmarknaden inklusive Samhall

• Anonym (flicka)
    Glinda från Oz skrev 2017-12-14 17:33:10 följande:
    Nja, det finns vissa begränsningar. Det går inte exakt att säga vilka de är eftersom det beror på vad man har fått sjukersättning för, vad man gör på resorna etc, men man behöver inte söka om tillstånd innan som man måste med sjukpenning. Det är en himla skillnad på att åka till Kreta en gång per år och vara på stranden och att åka på en volontärresa i två månader till Sydafrika exempelvis. Eller åka flera gånger per månad, då börjar det likna att man pendlar och det kan misstänkas att man jobbar utomlands. Jag är jätteosäker på det här, men jag tror man måste vistas en viss tid av året i Sverige också för att få behålla sjukersättningen.
    Självfallet kan man vid sjukersättning pga. fysisk nedsättning inte åka på äventyrsresor där man själv tar sig fram längs leder i djungel under ett antal veckor flera gånger om året eller åka iväg och plocka apelsiner som volontär vid psykisk funktionshinder kan man däremot detta.Många med vissa sjukdomar som har sjukersättning bor under kalla årstider utomlands eftersom klimatet gör dem bättre förr kunde man söka för resor som betalades av landsting för 3-4 veckors vistelse på Kanarieöarna för de med reumatiska sjukdomar.
  • Anonym (flicka)
    Anonym (-) skrev 2017-12-15 01:00:01 följande:
    Det finns också utredningar där personen bara tillfrågas. Så CitronTulo är inte helt ute o cyklar även om det finns mer omfattande o grundligare utredningar också. Dock har man nog mer att gå på om man startar upp en sådan utredning, än att anmälaren har en känsla av att det är fel. Som jag skrev ovan så är det bra om det finns ngt lite mer konkret än att personen är en allmän lögnare.
    Det görs en uppföljning med några års mellanrum detta brukar vara ett telefonsamtal dock var det för mig i r bara ett brev där det stod att de gjort en bedömning och inte sett några skäl till ändring av sjukersättning så de bör ju ha hittat information någonstans kanske hos sjukvården att jag inte blivit mer arbetsför.
  • Anonym (flicka)
    Anonym (-) skrev 2017-12-15 07:02:03 följande:
    Tja därför att det är så pass krävande så väl psykiskt som fysiskt att då borde personen också klara att utföra någon typ av arbetsuppgift. För att få sjukersättning idag så ska du inte klara något arbete, inte ens ett väl eller för dig särskilt anpassat arbete. Jag vet ett fall där en person hade sjukersättning (enligt äldre regler som var lite generösare) men lade ut videos på sin blogg där hen sprang agility med sin hund. Sjukersättningen rök all världens väg när FK fick tag i den filmen och tror även det blev återkrav, åtminstone för en period bakåt i tiden.
    Det ska också finnas rimliga skäl att det finns en arbetsgivare som kan tänkas anställa personen och för att en person när den orkar kan träna hundar så innebär inte detta att den klarar av arbeta regelbundet minst 25%.
  • Anonym (flicka)
    Anonym (Jaså) skrev 2017-12-15 12:54:36 följande:
    [quote-nick]CitronTulo skrev 2017-12-15 12:40:39 följande:[/quote-nick]Nu vet vi ju inte vad personen som TS skriver om har för diagnos som gör att hon har sjukersättning, kan ju vara i huvudsak psykiska problem, DÅ behöver inte agility vara något hinder.[/quote]

Så FK är ok med att man har någon typ av hobby som inte finns motsvarande arbete på arbetsmarknaden?

Men vad händer om man skulle råka tjäna pengar på sin hobby, lite eller mycket?

Säg att man tex målar tavlor och sen vill någon köpa för en för en hundring
    Man får nog sälja och måla en mängd tavlor om man ska komma upp i närheten av hur mycket garantibeloppet för vad sjukersättning ligger.
  • Anonym (flicka)
    Anonym (Sara) skrev 2017-12-15 18:14:48 följande:
    Så mycket det är rimligt att den som är sjukskriven orkar och klarar av, utan att bli sämre. Det beror helt och hållet på varför någon är sjukskriven, allt är inte fysiskt och många psykiska problem förbättras av frisk luft, motion och göra saker som ger energi, kanske leka lite agility med sin hund. 
    Fast nu är den som har sjukersättning inte tillfälligt oförmögen att arbeta utan är någon som aldrig tros kunna arbeta och detta kan de bli redan när de är 30 år.  Svårt  att tänka att de som får sjukersätting inte ska kunna göra några aktiviteter alls fram tills de fyller 65 år och har rätt att vara arbetsbefriade.
  • Anonym (flicka)
    Anonym (Sara) skrev 2017-12-15 20:58:40 följande:
    Jag skrev sjukskriven, det är skillnad på sjukskriven och att ha sjukersättning. Och även någon med sjukersättning har bättre och sämre dagar och det är viktig att ha något att göra i den mån vederbörande orkar. Jag är helt för att den som är sjukskriven eller innehar sjukersättning får ha en meningsfull fritid i den mån denne orkar, för ingen väljer att bli sjuk.
    Det är sjukersättning som Ts ifrågasätter om personen ska ha eftersom denne kan göra  resor.
  • Anonym (flicka)
    Anonym (Bipolär) skrev 2017-12-16 10:50:21 följande:
    Det är inte riktigt så FK menar när de ställer en person mot hela arbetsmarknaden - att det ska finnas ett ledigt jobb inom ett visst område. Ska man beviljas sjukersättning ska man inte ens klara att utföra ett anpassat arbete. Kanske orkar personen i så fall att arbeta med lönebidrag på den lokala brukshundsklubben? Eller på ett hunddagis? Det är inga jobb som går att söka (anpassade jobb med lönebidrag) men är ändå jobb som trots att finns på arbetsmarknaden.
    FK prövar mot alla jobb som finns på arbetsmarknaden med eller utan lönebidrag och där ingår givetvis även diverse idrottsföreningar, handikappförbund och liknande som har anställda med lön.
  • Anonym (flicka)
    Anonym (Bipolär) skrev 2017-12-16 12:08:59 följande:
    Ja, det är ju inget som löser sig bara sådär... Krävs ganska stora insatser av FK eller AF antar jag. Och kanske görs inte detta alltid.
    Arbetsförmågan prövas mot befintlig arbetsmarknad och inte mot en tänkt arbetsplats med ett specialanpassat arbete för enskild person det tänkta konstruerade arbetet kanske endast kan bli befintligt efter 10 års sjukskrivning
Svar på tråden Anmäla till försäkringskassan