-
Vad är det för arbete du tänker på som går ut på att utöva agility med sin egen hund någon gång då och då?Anonym (-) skrev 2017-12-15 07:02:03 följande:Tja därför att det är så pass krävande så väl psykiskt som fysiskt att då borde personen också klara att utföra någon typ av arbetsuppgift. För att få sjukersättning idag så ska du inte klara något arbete, inte ens ett väl eller för dig särskilt anpassat arbete. Jag vet ett fall där en person hade sjukersättning (enligt äldre regler som var lite generösare) men lade ut videos på sin blogg där hen sprang agility med sin hund. Sjukersättningen rök all världens väg när FK fick tag i den filmen och tror även det blev återkrav, åtminstone för en period bakåt i tiden.
-
Svara gärna på frågan.Anonym (-) skrev 2017-12-16 00:37:34 följande:
Vad är det för agility du tänker på som man skulle klara att tävla i om man absolut inte kan utföra något som helst arbete inte ens särskilt anpassade arbetsuppgifter?
-
Det var inte svar på frågan dock.Anonym (Bipolär) skrev 2017-12-16 00:57:24 följande:
Nu var det inte jag som fick frågan men ändå. För det första måste man ju träna hunden regelbundet, kanske åka till brukshundklubben på bestämda tider. Sen om man ska tävla måste man kanske resa en bit, med allt vad det innebär av planering på olika sätt. Och när man väl är på tävlingen ska man hålla reda på hålltider och regler osv.
Själv blir jag helt slut bara av att vara med mitt barn när det är fotbollsturnering, men det är en sån grej jag känner att jag måste fixa, för hennes skull. Och då sitter jag ju mest och tittar på egentligen.
Nu är det ju olika för alla förstås. Men det är inte "bara" att tävla i agility.
-
Sjukersättning får man inte för att ha inkomst medan man kurerar sig. Sjukersättning får man för att man INTE inom överskådlig framtid anses kunna kurera sig såpass att man återfår arbetsförmågan på den del man har sjukersättning för.Anonym (poo) skrev 2017-12-17 12:45:27 följande:
De ska vara sjukskrivna av en anledning. Om man inte har ork/kraft/fysik till att arbeta, så anses det vara bidragsfusk om det framkommer att man istället är ute och tävlar med sin hund. FK finns för att de som är verkligt sjuka ska kunna ha en inkomst medan de kurerar sig, sängliggande behöver man inte vara, men faktiskt förhindrad att kunna utföra fysiskt arbete. FK är inte för att man ska ligga hemma och chilla och kanske dra ut en sväng när lusten faller på.
Din ton indikerar att du är typ 21 och inte haft mycket med arbetsliv att göra. Du kanske förstår när du blir äldre.