• Anonym (Jag)

Ni som gillar bdsm i sovrummet, varför?

Jag tänder enormt på att min sambo dominerar mig i sovrummet, dock bara i sovrummet. Utanför är jag en väldigt kontrollerande person. Kan det vara därför jag gillar att släppa kontrollen i sovrummet? Grejen är att ända sedan högstadiet har jag haft den tanken, att jag vill ha en stark man som kan "sätta mig på plats" ( i sovrummet bara vill jag förtydliga) Ni som också gillar bdsm, varför? Hur ser era " senarion" ut när ni myser? :) Något ni tänder lite extra på,?

• Svar på tråden Ni som gillar bdsm i sovrummet, varför?
  • Tusselina
    Anonym (AlfonsKnopp) skrev 2017-11-18 22:37:14 följande:
    Hittar ingen forskning som talar för att kvinnor generellt dominerar.

Här finns att läsa om detta..
    goo.gl/XovgMV
    goo.gl/DXF5pg
    Ja ingen av de länkarna gav ju något av det du hävdade och den första länken till en undersökning baserad på så lite som 20 personer och som handlade om stigmat att "komma ut". Den andra inte heller alls om det du hävdade.

Sa inte att "kvinnor generellt dominerar" utan påpekad att din "teori" inte ens är en logisk idé när de gäller de fall/relationer där kvinnan är den generellt dominanta parten (där "generellt" syftar på den mest förekommande interaktionen - det är nämligen inte helt ovanligt att man byter lite vem som är "top" - alltså relationer där det är kvinnan som är dominant den mesta tiden).
  • Pussan
    Tusselina skrev 2017-11-18 22:57:49 följande:
    Ja ingen av de länkarna gav ju något av det du hävdade och den första länken till en undersökning baserad på så lite som 20 personer och som handlade om stigmat att "komma ut". Den andra inte heller alls om det du hävdade.

Sa inte att "kvinnor generellt dominerar" utan påpekad att din "teori" inte ens är en logisk idé när de gäller de fall/relationer där kvinnan är den generellt dominanta parten (där "generellt" syftar på den mest förekommande interaktionen - det är nämligen inte helt ovanligt att man byter lite vem som är "top" - alltså relationer där det är kvinnan som är dominant den mesta tiden).
    ¨enligt undersökningar¨ är en formulering som ungefär motsvarar kvällstidningarnas
    ¨Uppgifter:¨
    ¨Zlatan aktuell för Brynäs¨
    ¨XX berättar om otroheten (som hände 1987, men i alla fall....)¨
    osv
  • HelaGotland

Alla som inte fattar att inom S/M är det egentligen den undergivna som bestämmer, de har inte fattat något.

• Tusselina
    HelaGotland skrev 2017-11-19 01:01:18 följande:
    Alla som inte fattar att inom S/M är det egentligen den undergivna som bestämmer, de har inte fattat något.
    Fast det är också lite av en myt och floskel.
    Nu kan ju naturligtvis alla inblandade helt enkelt välja att lämna/gå och någon som hindrar det begår ett brott, men det gäller även den dominanta. 
    Det är säkert också fallet i de allra flesta fallen som hamnar om lite lättare sexlekar, men det är verkligen inte fallet i alla fall. 
    Det är dessutom naturligtvis grundläggande att alla inblandade villigt ger sig in i maktförskjutningen, men därefter är det inte alls givet så som det ofta rapas upp om att det är "den undergivna som bestämmer". I de flesta fall där det är sant handlar det snarare om top/bottom än D/s eller ett fall där den "dominanta" inte är dominant utan snarare service-top om man menar rakt av att den undergivne bestämmer (och inte bara att denne alltid kan säga nej med valt stopp-ord). Är det så långt att det snarare är ett rent beställnings jobb är den så kallat "undergivna" inte ett dugg undergiven alls utan snarare den dominanta. 
    Poängen är att det är den dominantas vilja som ska gälla (de flesta har dock ramar med saker som stoppord om något går fel samt hårda och/eller mjuka gränser). Utan den maktöverlämningen handlar det snarare bara om lite kul kinky sexlekar - vilket absolut är nog så kul. De flesta som hänvisar det som "rollspel" och liknande ser det också mer så. 

Nog så med att de allra flesta så handlar det bara om just den sortens lekar och lite "på låtsas" och det är inget fel med det, men det blir väldigt fel när det hävdas som i citatet där att det alltid är så - för det finns även gott om oss som inte alls "leker" det eller "rollspelar" eller där den "undergivna som bestämmer". Naturligtvis är alla inblandade i relationen av egen fri vilja, men vad som händer emellan parterna är det den dominanta som bestämmer om. Det är verkligen inte för alla, vi alla gillar olika saker. Men precis lika ointressant vore lekvarianten för mig. 

Den här skillnaden är också varför man får ganska olika svar på frågor som i TS beroende på vad man lägger i begreppet, det är lite synd att det inte är mer känt för det blir så lätt missuppfattningar och en anledning till varför jag personligen tycker det är viktigt att skilja på begreppen Dominant-undergiven och Top-bottom, mer idag än förr används Dominant-undergiven felaktigt för vad som tidigare skulle refereras som Top-bottom - säkert en hel del från litteratur som blivit populär och ger en väldigt felaktig bild av dynamiken. 
  • Robert Mitchum
    Pussan skrev 2017-11-18 22:12:03 följande:

OMG...kan man inte bara få bli kåt av att stå på alla fyra med bundna händer och samtidigt få ränder på röven av ett skinnbälte och samtidigt bli knullad hårt och bestämt bakifrån utan att bli psykoanalyserad?

Eller hur? Kan det inte bara vara kul? Det måste ju inte sökas anledningar till allt djupt ner i själen. Min erfarenhet är att många, om inte de flesta, tjejer gillar att bli dominerande. Allt från att de gillar att man håller dem i ett fast grepp när man knullar till att de helst vill att skinkorna ska svida av smärta ungefär som du beskriver det. Och det är ju kul, det gillar jag. Men inte känner jag att jag måste reda ut varför jag eller damerna känner så. Är det kul och du blir kåt så är det rätt. Simple as that.
  • Anonym (Udergiven)
    Robert Mitchum skrev 2017-11-19 08:31:35 följande:
    Eller hur? Kan det inte bara vara kul? Det måste ju inte sökas anledningar till allt djupt ner i själen. Min erfarenhet är att många, om inte de flesta, tjejer gillar att bli dominerande. Allt från att de gillar att man håller dem i ett fast grepp när man knullar till att de helst vill att skinkorna ska svida av smärta ungefär som du beskriver det. Och det är ju kul, det gillar jag. Men inte känner jag att jag måste reda ut varför jag eller damerna känner så. Är det kul och du blir kåt så är det rätt. Simple as that.
    Eller hur! Jag är tex inte ett dugg ojämställd i övriga livet men i sängen vill jag känna att det är mannen som styr.. Om det är det som får mig kåt, så varför inte? Har också fått uppfattningen att de flesta kvinnor känner såhär, varför vet jag inte men tror det är mer normalt än onormalt helt ärligt... Och vet inte hur män känner men kan tänka mig att det är vanligare att de går igång på att få vara den dominanta. Tror det kan vara ganska primitivt helt enkelt... 
  • Anonym (. 2)
    HelaGotland skrev 2017-11-19 01:01:18 följande:
    Det kallas för topping from the bottom, det är switchande och inte undergivenhet.

Undergivenhet är precis som definitionen säger, den som följer den dominanta som är den som fattar besluten.
    Som alltid i BDSM-sammanhang är tydlighet A och O. Den undergivne måste vara så tydlig i kommunikationen att den dominanta kan fatta rätt beslut. Kommunikation innebär att man pratar med varandra och ska inte förväxlas med beslutanderätt.
  • Anonym (. 2)
    OMG...kan man inte bara få bli kåt av att stå på alla fyra med bundna händer och samtidigt få ränder på röven av ett skinnbälte och samtidigt bli knullad hårt och bestämt bakifrån utan att bli psykoanalyserad?
    Jag blir inte kåt på bögporr eller orgier, det är inte min kopp te. För den sakens skull moraliserar jag inte över homosexuella eller polyamorösa, deras kopp te är inte min. Plättlätt.

Känner du dig som en större och bättre människa när du demonstrerar dina aversioner inför andra människors livsval?
  • Aika

Även om BDSM är ett rollspel som bygger på samtycke handlar det på bestraffning,
    förnedring, lemlästning, våld och underkastelse. Varför odla fantasier om smärta och förnedring? Sadomasochism klassades som en psykiatrisk diagnos i Sverige fram till 2009 och är fortfarande väldigt tabubelagd. I många länder klassas BDSM fortfarande som en sjukdom och är kriminellt.

Man kan dra paralleller till andra former av "underhållning" i populärkulturen som t.ex. film och spel. Varför handlar de om att död och förstörelse. Varför blod, vapen och explosioner? Vår värld är väl tillräckligt grym och blodig som den är. Det finns väl tillräckligt mycket lidande, smärta, bestraffade och underkastade människor i vår värld. Är det något att fantisera om???

• Anonym (. 2)
    Aika skrev 2017-11-19 13:47:11 följande:
    Även om BDSM är ett rollspel som bygger på samtycke handlar det på bestraffning,
    förnedring, lemlästning, våld och underkastelse. Varför odla fantasier om smärta och förnedring? Sadomasochism klassades som en psykiatrisk diagnos i Sverige fram till 2009 och är fortfarande väldigt tabubelagd. I många länder klassas BDSM fortfarande som en sjukdom och är kriminellt.

Man kan dra paralleller till andra former av "underhållning" i populärkulturen som t.ex. film och spel. Varför handlar de om att död och förstörelse. Varför blod, vapen och explosioner? Vår värld är väl tillräckligt grym och blodig som den är. Det finns väl tillräckligt mycket lidande, smärta, bestraffade och underkastade människor i vår värld. Är det något att fantisera om???
    Du glömde nämna i sammanhanget att homosexualitet klassades som psykisk sjukdom fram till 1979.

Vad kan vi lära oss av det? Att lagstiftningen oftast är långt efter vetenskap och kunskap. Att vissa människor är faktaresistenta. Att vissa människor måste förfasa sig över allt som inte är som de själva. Att vissa människor är otroligt inskränkta. Att vissa människor tar ut sina frustrationer genom att agera som troll på nätet.

Ibland så undrar man om man kan leva om man är dummare än tåget; för tåget kan säga tut.....Jo, det går...
    Det var en kille som hävdade att man inte kunde jämföra tåg med människor för det var inte samma sak...
    Så, jo, dubbelt bevisat nu....
  • Aika
    Anonym (. 2) skrev 2017-11-19 15:03:51 följande:
    Du glömde nämna i sammanhanget att homosexualitet klassades som psykisk sjukdom fram till 1979.

Vad kan vi lära oss av det? Att lagstiftningen oftast är långt efter vetenskap och kunskap. Att vissa människor är faktaresistenta. Att vissa människor måste förfasa sig över allt som inte är som de själva. Att vissa människor är otroligt inskränkta. Att vissa människor tar ut sina frustrationer genom att agera som troll på nätet.

Ibland så undrar man om man kan leva om man är dummare än tåget; för tåget kan säga tut.....Jo, det går...
    Det var en kille som hävdade att man inte kunde jämföra tåg med människor för det var inte samma sak...
    Så, jo, dubbelt bevisat nu....
    Debatten huruvida homosexualitet är en psykisk sjukdom eller inte är pågår i högsta grad världen över. Den avgjordes inte 1979. Det handlar inte om att förfasa sig över oliktänkande, i det fallet mer om hur vi människor biologiskt är skapta, om
    fortplantning och de smittorisker som är förknippade med homokulturen.

Den sexuella frigörelsen 60/70-talen har öppnat dörrar på gott och ont som ställer många frågor. Mänskliga rättigheter är ledordet men var går gränsen. Vad är rätt, vad är fel? Sadomasochism, homosexualitet, legaliserad prostitution. På 70-talet ställdes frågan öppet huruvida sex med barn inom familjen är okej. Man hänvisade till andra kulturer och argument som försökte göra det hela legitimt så länge det handlar om "samtycke". Jag tycker att BDSM och homosexualitet är en rättighet men ställer mig frågande mot sadomasochism som sexuellt uttryck och fantasi.

Den som tror på vetenskap utan att
    själv reflektera är dummare än tåget...

• Anonym (. 2)
    Aika skrev 2017-11-19 16:32:31 följande:
    Debatten huruvida homosexualitet är en psykisk sjukdom eller inte är pågår i högsta grad världen över. Den avgjordes inte 1979. Det handlar inte om att förfasa sig över oliktänkande, i det fallet mer om hur vi människor biologiskt är skapta, om
    fortplantning och de smittorisker som är förknippade med homokulturen.

Den sexuella frigörelsen 60/70-talen har öppnat dörrar på gott och ont som ställer många frågor. Mänskliga rättigheter är ledordet men var går gränsen. Vad är rätt, vad är fel? Sadomasochism, homosexualitet, legaliserad prostitution. På 70-talet ställdes frågan öppet huruvida sex med barn inom familjen är okej. Man hänvisade till andra kulturer och argument som försökte göra det hela legitimt så länge det handlar om "samtycke". Jag tycker att BDSM och homosexualitet är en rättighet men ställer mig frågande mot sadomasochism som sexuellt uttryck och fantasi.

Den som tror på vetenskap utan att
    själv reflektera är dummare än tåget...

Tja... Vem tvingar dig att ha BDSM? Vem tvingar dig till homosexualitet?
    Skicka personen i fängelse.

I övrigt är det bara en massa trolskt moraliskt tyckande från din sida...

• Aika
    Anonym (. 2) skrev 2017-11-19 16:36:45 följande:
    Tja... Vem tvingar dig att ha BDSM? Vem tvingar dig till homosexualitet?
    Skicka personen i fängelse.

I övrigt är det bara en massa trolskt moraliskt tyckande från din sida...
    Ingen tvingar mig till något. En dag kanske även jag upptäcker BDSM men i nuläget känns det hela osmakligt. Tiderna förändras och vi med den. Du får gärna kalla mig gärna för troll, moralist eller vad som helst.
  • Anonym (. 2)
    Aika skrev 2017-11-19 16:49:09 följande:
    Ingen tvingar mig till något. En dag kanske även jag upptäcker BDSM men i nuläget känns det hela osmakligt. Tiderna förändras och vi med den. Du får gärna kalla mig gärna för troll, moralist eller vad som helst.
    Javisst. Och en dag upptäcker du säkert att du är en pansexuell polyamorös transa och sitter och förfasar dig över grannens långa hår.
  • Aika
    Anonym (. 2) skrev 2017-11-19 17:42:48 följande:
    Javisst. Och en dag upptäcker du säkert att du är en pansexuell polyamorös transa och sitter och förfasar dig över grannens långa hår.
    Det betvivlar jag men, vem vet? Livet tar ibland oväntade vändningar.
  • Pussan
    Anonym (. 2) skrev 2017-11-19 11:46:10 följande:
    Jag blir inte kåt på bögporr eller orgier, det är inte min kopp te. För den sakens skull moraliserar jag inte över homosexuella eller polyamorösa, deras kopp te är inte min. Plättlätt.

Känner du dig som en större och bättre människa när du demonstrerar dina aversioner inför andra människors livsval?
    Sorry, now you have lost me completely?
    Var, när och hur har jag demonstrerat mina ´aversioner inför andra människors livsval?¨
    Jag skrev ju tvärt om, varför kan man inte bara få göra som man vill utan att bli psykoanalyserad; ?
    Snälla, förklara!

Jag blir inte kåt på bögporr eller orgier, det är inte min kopp te. För den sakens skull moraliserar jag inte över homosexuella eller polyamorösa, deras kopp te är inte min. Plättlätt. 

Känner du dig som en större och bättre människa när du demonstrerar dina aversioner inför andra människors livsval?
  • Tom Araya
    Aika skrev 2017-11-19 16:49:09 följande:
    Det finns de som tycker att sex överhuvudtaget, eller t.o.m. en kyss, en kram eller att överhuvudtaget umgås med det motsatta könet är osmakligt.
    Man bör nog komma till insikt att olika sexuella preferenser i mångt och mycket är som att gilla olika maträtter och oftast inte är märkligare eller mer anmärkningsvärt än så.
  • littledarling

Jag håller med er båda.
    Jag är slyna/slav till min dom master sen lite över 1 år tillbaka och jag tänder oerhört över hans makt över mig.  Jag lever min dröm att vara ägd av honom

Patron skrev 2017-11-18 12:11:51 följande:
    Just den makten är så eggande att ha. Om än bara för stunden. Det är något primalt över det.
  • Havsbrisens

Hej! Jag har levt ut bdsm som dominant i snart 30 år så börjar väl få viss erfarenhet i ämnet. Har under de senaste åren haft adepter som jag varit mentor till då det oftast är ett ämne som kräver att man arbetar en del med sig själv och sin självkännedom. 

Råder alla som är nyfikna på detta ämne att hitta erfarna och kloka personer som kan hjälpa er på resan så att den börjar på ett tryggt och bra sätt.

• Anonym (Pinkenstråhle)

För att det är där inne vi har sängen.

Svar på tråden Ni som gillar bdsm i sovrummet, varför?