• Nikkis

40+ med BF sommaren 2018

Hej!

Några fler 40+ gravida med BF sommaren 2018?

• Svar på tråden 40+ med BF sommaren 2018
  • kristina123

Hoppas er jul varit bra!

Jag är så orolig nu. Igår och idag har jag haft pyttesmå ljusbruna flytningar i trosan. Känns inte alla bra och särskilt i kombinationen med svaga symtom. Vill verkligen inte uppleva ett MA till men det finns ju inget man kan göra. Imorgon ska vi på ul så då får vi se. Hoppas.

• 3hjärtan
    kristina123 skrev 2017-12-26 12:14:42 följande:

Hoppas er jul varit bra!

Jag är så orolig nu. Igår och idag har jag haft pyttesmå ljusbruna flytningar i trosan. Känns inte alla bra och särskilt i kombinationen med svaga symtom. Vill verkligen inte uppleva ett MA till men det finns ju inget man kan göra. Imorgon ska vi på ul så då får vi se. Hoppas.

Håller tummarna!
  • Fröken Sol

Hej där!

Jag är 39, fyller 40 nästa sommar, och är gravid med mitt tredje barn. Har en 16-åring och en 14-åring från en tidigare relation. Det här blir min sambos första barn.

Bf 28/6 enligt vul i v.9. Är nu i vecka 14. Har lämnat illamåendet, de ömma brösten och den massiva tröttheten bakom mig, tack och lov. Har haft lite problem med blödningar. En större i vecka 9 som jag åkte in och kollade upp med vul och sedan några mindre sedan dess. Det verkar som det kan vara blodkärl som brister och att slemhinnorna är sköra. Småblöder exempelvis efter träning och sex.

Det är en himla omställning att bli förälder igen tycker jag. Mina barn är så stora och självständiga, snart redo och släppa taget och så är jag precis på väg att börja om. Och jag tycker det känns ovant att vara gravid. Att låna ut min kropp igen. Det är inte varje dag jag trivs. Känner mig tjock, svullen och sällan särskilt sexig längre. Jag försöker låta det vara, inte dra så stora växlar på det. Men jag önskar att jag kände mig vackrare, mer tillfreds i mig själv och i situationen. Söker efter lugnet inombords.

På fredag ska vi på ultraljud. Längtar efter att se hur den lilla piraten har det där inne.

• Kanskeigen

Hoppas er jul varit bra!

Förstår din oro, känner mkt oro själv. Håller tummarna för oss båda.
  • Kanskeigen
    Letgoddecide skrev 2017-12-23 09:30:33 följande:

Tråkigt med så luddigt resultat på vulet Förstår att du är orolig. Kanske var det för tidigt för vul ändå. Håller tummarna fram till 12:e.

Tack snälla!!!
  • Milou3
    Fröken Sol skrev 2017-12-26 17:27:50 följande:

Hej där!

Jag är 39, fyller 40 nästa sommar, och är gravid med mitt tredje barn. Har en 16-åring och en 14-åring från en tidigare relation. Det här blir min sambos första barn.

Bf 28/6 enligt vul i v.9. Är nu i vecka 14. Har lämnat illamåendet, de ömma brösten och den massiva tröttheten bakom mig, tack och lov. Har haft lite problem med blödningar. En större i vecka 9 som jag åkte in och kollade upp med vul och sedan några mindre sedan dess. Det verkar som det kan vara blodkärl som brister och att slemhinnorna är sköra. Småblöder exempelvis efter träning och sex.

Det är en himla omställning att bli förälder igen tycker jag. Mina barn är så stora och självständiga, snart redo och släppa taget och så är jag precis på väg att börja om. Och jag tycker det känns ovant att vara gravid. Att låna ut min kropp igen. Det är inte varje dag jag trivs. Känner mig tjock, svullen och sällan särskilt sexig längre. Jag försöker låta det vara, inte dra så stora växlar på det. Men jag önskar att jag kände mig vackrare, mer tillfreds i mig själv och i situationen. Söker efter lugnet inombords.

På fredag ska vi på ultraljud. Längtar efter att se hur den lilla piraten har det där inne.

Visst är det en omställning! Är själv bara i V.8 men det blir mitt tredje barn och min sambos första - om allt går vägen. Har snart en tonåring hemma och en tioåring.

Min största oro nu är dessvärre ekonomin då jag frilansar och det har varit lite få jobb under hösten. Måste få mycket mer jobb om min sgi ska bli skälig. Sen mår jag fruktansvärt illa från morgon till kväll - annars försöker jag njuta :)

När började din mage komma? Jag kan nästan tycka mig vara lite mer svullen redan nu faktiskt.

Långa promenader brukar kunna få en lugnare och känna sig mindre svullen.
  • Letgoddecide

Hoppas er jul varit bra!

Usch så tråkigt. Men behöver ju inte alls betyda Ma. Håller tummarna för er. Jag ska också på ul imorgon, nervöst.

Här har det varit en lite konstig jul. Har så lite energi. Har knappt orkat det mest nödvändiga vilket är att ta hand om barn och djur. Ingen städning, inget laga julmat eller pyssla med paket. Lite tråkigt framförallt att det är så skitigt här hemma. Man får ju hoppas att tröttheten försvinner sen, för just nu ser jag inte alls mig själv ta hand om en nyfödd också..
  • Letgoddecide
    Fröken Sol skrev 2017-12-26 17:27:50 följande:

Hej där!

Förstår din känsla. Under min förra graviditet infann sig ett lugn och jag kände mig stark, både kroppsligt och mentalt. Detta har tyvärr inte skett denna gång, ännu, hoppas det kommer sen. Just nu snarare skör, både fysiskt och psykiskt. Försöker att fortsätta att träna ändå men i lugnare tempo.
  • Fröken Sol
    Milou3 skrev 2017-12-26 22:52:44 följande:

Visst är det en omställning! Är själv bara i V.8 men det blir mitt tredje barn och min sambos första - om allt går vägen. Har snart en tonåring hemma och en tioåring.

Min största oro nu är dessvärre ekonomin då jag frilansar och det har varit lite få jobb under hösten. Måste få mycket mer jobb om min sgi ska bli skälig. Sen mår jag fruktansvärt illa från morgon till kväll - annars försöker jag njuta :)

När började din mage komma? Jag kan nästan tycka mig vara lite mer svullen redan nu faktiskt.

Långa promenader brukar kunna få en lugnare och känna sig mindre svullen.

Än så länge är det inte så mycket mage. Mer en svullnad och den kom tidigt för mig med. Kunde knäppa byxorna, men allt kändes snabbt obekvämt. Det är svårt att se att jag är gravid utanpå kläderna. Jag har kunnat dölja det på jobbet utan problem. Men nu senaste veckan har jag känt livmoderkanten tydligt ovanför bäckenbenet, särskilt på morgonen och natten när jag är kissnödig. Och jag har precis ersatt mina vanliga byxor med tights. Tycker också att jag kan förnimma småsmå rörelser, liksom bubblor som brister. Inte såna där fisksnärtar som kommer senare. Något mindre, mer subtilt. Men för all del, det kan ju vara gaser också...

Jag förstår verkligen att det är lätt att bli ekonomiskt stressad, särskilt som frilansare. Och inte helt lätt att ta mer jobb när du inte mår bra. Det är ju så svårt att känna att det kommer bli bättre. Illamående kan verkligen urholka en människa. Men jag hoppas det ger med sig efter hand så att du kan söka uppdrag och känna mindre stress. Har din sambo en ekonomi som är stabilare?

Och tack för tips om promenad. Ibland finns lättnaden både för svullnaden och huvudsurret inte så långt bort. :)
  • Fröken Sol
    Letgoddecide skrev 2017-12-26 23:22:54 följande:

Förstår din känsla. Under min förra graviditet infann sig ett lugn och jag kände mig stark, både kroppsligt och mentalt. Detta har tyvärr inte skett denna gång, ännu, hoppas det kommer sen. Just nu snarare skör, både fysiskt och psykiskt. Försöker att fortsätta att träna ändå men i lugnare tempo.

Precis. Skör, det är så jag känner mig också. Inte riktigt i kontakt med mig själv. Lättstött, gråtig, ängslig, ambivalent, låg på energi, mörkare i sinnet och många gånger kan jag inte svara på vad det är som inte stämmer. Jag är liksom obekväm i mig själv. Försöker också träna. Kör spinning ibland, men väldigt mycket lugnare än förr. Gillar att spela squash och har gjort det lite mer sporadiskt sedan jag blev gravid. Det är roligt, men lite ryckigt och jobbigare för hjärtat att palla rusherna. I slutet av januari tänkte jag börja på gravidyoga. Tror att det gör gott för både kroppen och det som snurrar i huvudet. Vad har du hittat för träningsformer som hjäper dig?
Svar på tråden 40+ med BF sommaren 2018