• Anonym (Vill inte kissa)

Vägra urinprov inom psykiatrin?

Jag ska på ett första besök inom psykiatrin. Bakgrunden är en stressrelaterad ångest som då och då påverkar min sömn. Husläkaren skickade mig till aktuell mottagning då vårdcentralens psykologer har tokfullt. 

Nu har kallelsen kommit och jag meddelas att jag ska genomgå ett övervakat urinprov. Det är inte något som jag kommer att göra och jag undrar därför om jag kan vägra (och vad som händer då?) eller om jag helt enkelt ska boka av tiden och söka mig till privata KBT-alternativ för att få hjälp med den avslappning som jag efterfrågat.

• Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?
  • M1rella
    Anonym (Olika) skrev 2017-11-03 22:04:35 följande:

En som missbrukar men inte vill erkänna detta nekar såklart, däremot är långt från alla som nekar missbrukare.

Majoriteten som nekar har något att dölja.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 22:02:46 följande:

Absolut. Vill du beskriva vad det innebär för dig? Jag kan gärna berätta min tolkning av det om du inte har någon egen.

Tror du att övervakat urinprov görs mot någon samtycke? En person som har samtyckekompetans och inte är under LPT
  • Anonym (Olika)
    M1rella skrev 2017-11-03 22:06:32 följande:

Majoriteten som nekar har något att dölja.

Långt från alla med andra ord. Vad glädjande
  • Anonym (snurr i bollen)
    M1rella skrev 2017-11-03 22:06:00 följande:

Berätta di vad du tror det innebär. Jag vet vad det innebär enligt lagen men är alltid intressant att höra ändras tolkningarna.

Med tanke på hur du skriver tror jag inte du aldrig ens reflekterat över vad det innebär.

Samtycke innebär att av egen fri vilja gå med på någons önskemål. Grundantagandet är att alla äger sin egen kropp, sina egna tankar och sina ägodelar och att det är gränslöst att beröra någon utan tillstånd, att ta någons ägodelar utan tillstånd eller på något annat sätt kränka det som är någon annans.

Samtycke förutsätter fri vilja. Utan fri vilja finns inte utrymme för samtycke. Som exempel på det kan vara att man inte kan samtycka till någonting under exempelvis pistolhot. Man kan gå med på saker och ting under hot men det är inte det samma som att man samtycker till det.

Patienter kan gå med på både det ena och andra om vårdgivaren "hotar". Problemet med dessa "hot" är att samtycke per definition omöjliggörs. Och om samtycke per definition inte är möjligt så är vården inte längre i enlighet med varken god medicinsk etik eller HSL (som tydligt framhäver redan i de första paragraferna att all sjukvård ska ske i samtycke med patienten).

Förstår du alls vad jag menar?

Bara för att man råkar göra på ett visst sätt på din arbetsplats innebär inte per automatik att det är i enlighet med lagen, god medicinsk etik eller ens bra.
  • M1rella
    Anonym (Olika) skrev 2017-11-03 22:25:10 följande:

Långt från alla med andra ord. Vad glädjande

Majoriteten är mer än hälften....
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 22:29:22 följande:

Med tanke på hur du skriver tror jag inte du aldrig ens reflekterat över vad det innebär.

Samtycke innebär att av egen fri vilja gå med på någons önskemål. Grundantagandet är att alla äger sin egen kropp, sina egna tankar och sina ägodelar och att det är gränslöst att beröra någon utan tillstånd, att ta någons ägodelar utan tillstånd eller på något annat sätt kränka det som är någon annans.

Samtycke förutsätter fri vilja. Utan fri vilja finns inte utrymme för samtycke. Som exempel på det kan vara att man inte kan samtycka till någonting under exempelvis pistolhot. Man kan gå med på saker och ting under hot men det är inte det samma som att man samtycker till det.

Patienter kan gå med på både det ena och andra om vårdgivaren "hotar". Problemet med dessa "hot" är att samtycke per definition omöjliggörs. Och om samtycke per definition inte är möjligt så är vården inte längre i enlighet med varken god medicinsk etik eller HSL (som tydligt framhäver redan i de första paragraferna att all sjukvård ska ske i samtycke med patienten).

Förstår du alls vad jag menar?

Bara för att man råkar göra på ett visst sätt på din arbetsplats innebär inte per automatik att det är i enlighet med lagen, god medicinsk etik eller ens bra.

Jag förstår vad du menar och jag vet också vad lagen skriver. Inga urinprov vare sig övervakade eller inte görs utan samtycke av patienten. Vägrar patienten så vägrar denna och inte prov kan tas. Ändå gången ett prov kan tas utan samtycke är vid LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) eller om man är icke samtyckekompetent (ovanligt dock).

Förekommer inga hot inom vården för att få till undersökningarna.

Jag jobbar inom två och ashi och vi tar urinprover bla vid misstanke om urinvägsinflamation.
  • Anonym (snurr i bollen)
    M1rella skrev 2017-11-03 22:49:51 följande:

Jag förstår vad du menar och jag vet också vad lagen skriver. Inga urinprov vare sig övervakade eller inte görs utan samtycke av patienten. Vägrar patienten så vägrar denna och inte prov kan tas. Ändå gången ett prov kan tas utan samtycke är vid LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) eller om man är icke samtyckekompetent (ovanligt dock).

Förekommer inga hot inom vården för att få till undersökningarna.

Jag jobbar inom två och ashi och vi tar urinprover bla vid misstanke om urinvägsinflamation.

Lite förenklat så är krav på övervakat urinprov för att få sjukvård per definition ett hot.

Och vård utan samtycke är varken förenligt med hsl, god medicinsk etik eller för patientens bästa.

Visst blir det snurrigt i bollen?
  • Anonym (Olika)
    M1rella skrev 2017-11-03 22:45:19 följande:

Majoriteten är mer än hälften....

Hälften är en rejäl bit från alla.

• M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 23:02:20 följande:

Lite förenklat så är krav på övervakat urinprov för att få sjukvård per definition ett hot.

Och vård utan samtycke är varken förenligt med hsl, god medicinsk etik eller för patientens bästa.

Visst blir det snurrigt i bollen?

Nej, det är inget hot eftersom du har rätt att tacka nej.

Enda gången man ger vård utan samtycke är när man vårdas med LPT.

Är patienten medvetslös hämtas samtycke från närmsta angörig.

Inte det minsta snurrigt när man vet hur det går till. För dig är det säkert snurrigt, men du vet ju inte hur det är till. Och förtpr ju inte lär du får allt förklarar för dig otaliga gånger.
  • M1rella
    Anonym (Olika) skrev 2017-11-03 23:03:58 följande:

Hälften är en rejäl bit från alla.

Hade det varit alla så hade man inte värt några urinprov och många hade då inte fått behandling vilket hade medfört att det hade varit mycket mera instabila patienter med utredda npf-diagnoser och depressioner i Sverige.
Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?