• Anonym (Vill inte kissa)

Vägra urinprov inom psykiatrin?

Jag ska på ett första besök inom psykiatrin. Bakgrunden är en stressrelaterad ångest som då och då påverkar min sömn. Husläkaren skickade mig till aktuell mottagning då vårdcentralens psykologer har tokfullt. 

Nu har kallelsen kommit och jag meddelas att jag ska genomgå ett övervakat urinprov. Det är inte något som jag kommer att göra och jag undrar därför om jag kan vägra (och vad som händer då?) eller om jag helt enkelt ska boka av tiden och söka mig till privata KBT-alternativ för att få hjälp med den avslappning som jag efterfrågat.

• Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?
  • Anonym (snurr i bollen)
    M1rella skrev 2017-11-03 14:01:50 följande:

Självmedicinering är en form av missbruk och kan vara ett stor hinder inför medicinering, behandling och utredning. Det kan få stora konsekvenser.

Och ja, övervakat urinprov vid misstanke om självmedicinering/missbrukar är ok enligt hål och etik. Och nej, man får inte bakom ryggen på patienten. Man informerar varför det tas och vad man screenar efter.

Nej, behöver för självmedicinering försvinner inte itu det blå bara för att man utreder ev missbruk.

Självmedicinering i samband med medicinerna och behandling från sjukvården kan få stora konsekvenser i form av överdosering som kan leda till döden.

Vad är det du inte förstår eller vill förstå?

Jag förstår inte mycket av det du säger. Annars har jag inga större problem med förståelsen.
  • M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 13:59:37 följande:

Hur kommer det sig att de som man vet är aktiva missbrukare får både terapi och mediciner? (Dock inte narkotika klassade)

Vad händer om en person vägrar urinprov? Låter ni dem dö då?

För att man genom ett urinprov har kunnat fastställa att de har ett missbruk, de har mottar och fått behandling mot missbruket och då kunnat få vidare behandling med exempel andra läkemedel och ev terpi.
  • M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 14:01:47 följande:

Du sa själv att man inte kan ge de som vägrar ett urinprov medicin eftersom de kan missbruka. TS har en depression och den vanligaste medicinen mot det är SSRI, så hur många missbrukar SSRI? Varifrån har du fått att de flesta inom psykiatrin tar narkotika klassade läkemedel?

Om man har nekat urinprov är det stor risk att man missbrukar. Att då gå vidare med läkemedelsbehandling kan i värsta fall leda till överdos. Anledning att man har övervakat urinprov som rutin är för att kunna undgå att man ger patientens överdos

Finns nog knappast någon som missbrukar ssri, men det finns betydligt mer folk som missbrukar narkotiska preparat för att de ex har en outredd depression. Att låta de får annan läkemedelsbehandling med ex ssri preparat och ev terapi ger ingen mening då ssri tillsammans med narkotiska preparat gör mer skada än nytta.

Måna med psykiatriska utredda diagnoser tar till narkotiska preparat eller alkohol i syfte att självmedicinerat eftersom preparateb och ev alkohol får dem att må känna sig bra igjen ett kort tag.

Vad ärndu inte förstår?
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-03 14:05:44 följande:

Ja sa att mpnga psykakuten har som rutin att ta övervakat urinprov vid ankomst.

Missbruk i form av självmedicinering förekommer vid bla adhd, add, autism, Aspergers bla. Även vid depression.

Om de väljer att avstå/neka till behandling så kan det vara rak om LPT beslut. Finns det ingen grundlag flr LPT så ja, då kan personen dö pga missbruk. Men inte pga att denne inte fått vård. Alla ha rätt att tacka nej till vård (undantaget om man har LPT beslut) men då är det man själv som får stå för de konsekvenser det ev kan leda till. Och det vet personen själva om.

En källa på att många inom akutpsykiatrin tar ett urinprov tack!

Källa på hur vanligt missbruk är bland Aspergers och depression, tack!

Nu är det inte så, men tror du inte det är lite kallt att låta en person dö för att den kanske har ett missbruk och kanske inte? Tycker du missbrukare ska dö och att man ska solla bort dem på psykiatrin av alla ställen?
    M1rella skrev 2017-11-03 14:07:52 följande:

För att man genom ett urinprov har kunnat fastställa att de har ett missbruk, de har mottar och fått behandling mot missbruket och då kunnat få vidare behandling med exempel andra läkemedel och ev terpi.

Varför behandlar man aktiva missbrukare isåfall? Man ger både medicin och terapi innan de tagit itu med sitt missbruk, varför gör man så?
    M1rella skrev 2017-11-03 14:12:11 följande:

Om man har nekat urinprov är det stor risk att man missbrukar. Att då gå vidare med läkemedelsbehandling kan i värsta fall leda till överdos. Anledning att man har övervakat urinprov som rutin är för att kunna undgå att man ger patientens överdos

Finns nog knappast någon som missbrukar ssri, men det finns betydligt mer folk som missbrukar narkotiska preparat för att de ex har en outredd depression. Att låta de får annan läkemedelsbehandling med ex ssri preparat och ev terapi ger ingen mening då ssri tillsammans med narkotiska preparat gör mer skada än nytta.

Måna med psykiatriska utredda diagnoser tar till narkotiska preparat eller alkohol i syfte att självmedicinerat eftersom preparateb och ev alkohol får dem att må känna sig bra igjen ett kort tag.

Vad ärndu inte förstår?

Varför skriver man ut SSRI till aktiva missbrukare om det inte är någon idé?

Jag förstår inte mycket av det du skriver, men du borde bli författare för fantasi har du.
  • Anonym (Sjuksköterska)

M1rella ger tydliga svar.

Den som undrar om en patientt ?får dö? om man vägrar samarbeta. Självklart är svaret nej. Du har alltid rätt till akut sjukvård och inneliggande vård. Men när vi talar om öppenvårdskontakt, längre terapeutiska kontakter mm har vården rätt att utesluta missbruk för att erbjuda vård och behandling. En väldigt hög andel personer som går på vårdcentral och får antidepressiva läkemedel kombinerar detta med tex att självmedicinera med alkohol. Vårdcentralen har inte dessa rutiner och få läkare vill/ orkar ställa dessa frågor. Om patienterna blir friska? Nej.

• M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 14:48:35 följande:

Nu är det inte så, men tror du inte det är lite kallt att låta en person dö för att den kanske har ett missbruk och kanske inte? Tycker du missbrukare ska dö och att man ska solla bort dem på psykiatrin av alla ställen?Varför behandlar man aktiva missbrukare isåfall? Man ger både medicin och terapi innan de tagit itu med sitt missbruk, varför gör man så?Varför skriver man ut SSRI till aktiva missbrukare om det inte är någon idé?

Jag förstår inte mycket av det du skriver, men du borde bli författare för fantasi har du.

Du får läsa på i de olika landstingen vad som gäller.

Aktiva missbrukare behandlas för och främst för sitt missbruk, Och då genom bla medicin och terapi.

När man kommit ifrån missbruket kan man starta upp med ev ssri preparat.

Låta någon dö? Vart har jag påstått att man låter folk dö?

Återigjen; vad det du inte förstår?
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-03 15:18:22 följande:

Du får läsa på i de olika landstingen vad som gäller.

Aktiva missbrukare behandlas för och främst för sitt missbruk, Och då genom bla medicin och terapi.

När man kommit ifrån missbruket kan man starta upp med ev ssri preparat.

Låta någon dö? Vart har jag påstått att man låter folk dö?

Återigjen; vad det du inte förstår?

Du säger ju själv att personer som vägrar urinprov inte får någon vård och får klara sig bäst de vill. Med andra ord får de dö om de är tillräckligt sjuka.

Varför ska urinprov tas i dörren på akutmottagningarna om alla får vård ändå? Och varför får missbrukare SSRI preparat?

Det jag inte förstår är varför du varken svarar på mina frågor eller kan visa källor.
  • M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 14:48:35 följande:

Nu är det inte så, men tror du inte det är lite kallt att låta en person dö för att den kanske har ett missbruk och kanske inte? Tycker du missbrukare ska dö och att man ska solla bort dem på psykiatrin av alla ställen?Varför behandlar man aktiva missbrukare isåfall? Man ger både medicin och terapi innan de tagit itu med sitt missbruk, varför gör man så?Varför skriver man ut SSRI till aktiva missbrukare om det inte är någon idé?

Alla patienter har rätt att tacka nej till vård men då har de också fått information om konsekvenserna och får då stå för detta.

Ex cancer patienter har rätt att tacka nej till vård i form av cellgift etc men då vet de också att de faktiskt kan dö utan vård.
  • M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 15:23:44 följande:

Du säger ju själv att personer som vägrar urinprov inte får någon vård och får klara sig bäst de vill. Med andra ord får de dö om de är tillräckligt sjuka.

Varför ska urinprov tas i dörren på akutmottagningarna om alla får vård ändå? Och varför får missbrukare SSRI preparat?

Det jag inte förstår är varför du varken svarar på mina frågor eller kan visa källor.

Folk som vägrar urinprov gör detta då de vet att det kommer att ge ett positivt utslag då vill inte erkänna för sig själva eller vården att de har ett missbruk. Det är inte beredda eller mogna för att göra något åt missbruket eller få hjälp mot detta. De är oftast heller inte beredda att få hjälp mot den sjukdomen som gör att se engång har startat missbruket.

Nu pratar vi om psykiatriska akutmottagningar, inte vanliga akutmottagningen. Psykiatriska akutmottagningar har högre säkerhet och kräver mer av patienten för att de ska släppas in på akuten, därför får man göra övervakat urinprov.

Missbrukar man narkotika eller akolhol får man ytterst sällan börja med behandling av ssri preparat. Endel ssri preparat fungerar dårligt med bla alkohol och narkotiska preparat.

Jag har svarat på dina frågor massor av gånger. Det är du som inte förstår eller vill förstå svaren.
  • M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 15:23:44 följande:

Om de inte vill ta emot hjälp och behandling och det inte finns grundlag för LPT beslut så ja, då kan de hända att de dör pga fortsatt missbruk.
Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?