• Anonym (Vill inte kissa)

Vägra urinprov inom psykiatrin?

Jag ska på ett första besök inom psykiatrin. Bakgrunden är en stressrelaterad ångest som då och då påverkar min sömn. Husläkaren skickade mig till aktuell mottagning då vårdcentralens psykologer har tokfullt. 

Nu har kallelsen kommit och jag meddelas att jag ska genomgå ett övervakat urinprov. Det är inte något som jag kommer att göra och jag undrar därför om jag kan vägra (och vad som händer då?) eller om jag helt enkelt ska boka av tiden och söka mig till privata KBT-alternativ för att få hjälp med den avslappning som jag efterfrågat.

• Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?
  • Anonym (snurr i bollen)

M1rella, förstår du vad som menas med samtycke?

• M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 16:21:00 följande:

M1rella, förstår du vad som menas med samtycke?

Jag vet vad som menas med samtycke. Behandlingar/udersökningar/utredningar utan samtycke görs endast under LPT.
  • Anonym (Olika)
    M1rella skrev 2017-11-03 15:50:08 följande:

Folk som vägrar urinprov gör detta då de vet att det kommer att ge ett positivt utslag då vill inte erkänna för sig själva eller vården att de har ett missbruk.

Vilken generalisering. Som tidigare nämnt kommer jag antagligen inte gå med på fler övervakade urinprov, det är för min egen skull, för att behandlingen inte är värd kränkningen att dra av mig trosorna och pissa under bevakning. Blodprov har jag inga problem med, venöst kan de få kolla varenda drog som finns om de vill. Vet att jag inte är ensam om den inställningen.
  • M1rella
    Anonym (Olika) skrev 2017-11-03 17:26:06 följande:

Vilken generalisering. Som tidigare nämnt kommer jag antagligen inte gå med på fler övervakade urinprov, det är för min egen skull, för att behandlingen inte är värd kränkningen att dra av mig trosorna och pissa under bevakning. Blodprov har jag inga problem med, venöst kan de få kolla varenda drog som finns om de vill. Vet att jag inte är ensam om den inställningen.

Alla droger går inte att se genom blodprover... Därav övervakat urinprov.
  • Anonym (Olika)
    M1rella skrev 2017-11-03 19:43:22 följande:

Alla droger går inte att se genom blodprover... Därav övervakat urinprov.

Men du förstår skillnaden för patienten, hoppas jag. D.v.s. att metoden i sig kan vara enda skälet till att patienten hellre avstår från behandling.
  • M1rella
    Anonym (Olika) skrev 2017-11-03 20:18:42 följande:

Men du förstår skillnaden för patienten, hoppas jag. D.v.s. att metoden i sig kan vara enda skälet till att patienten hellre avstår från behandling.

Det är inte jag som bestämmer.
  • Anonym (Olika)
    M1rella skrev 2017-11-03 20:30:12 följande:

Det är inte jag som bestämmer.

Naturligtvis inte. Däremot är du som tvärsäkert påstår att de som hellre avstår från behandling gör detta för att dölja sitt narkotikabruk.
  • M1rella
    Anonym (Olika) skrev 2017-11-03 21:02:37 följande:

Naturligtvis inte. Däremot är du som tvärsäkert påstår att de som hellre avstår från behandling gör detta för att dölja sitt narkotikabruk.

Många som nekar till övervakat urinprov döljer något, vanligen missbruk pga självmedicinering..
  • Anonym (Bibbi)
    M1rella skrev 2017-11-03 09:10:39 följande:

Urinprov tas på vc som rutin vid misstanke om graviditet iller problem med urinvägarna. Man kan även få ta övervakat med så finna det en bakomliggande psykiatrisk sjukdom som grund.

Man tar inte övervakade urinprov för att screena för graviditet på vc så sna exempel är ju inte relevanta över huvudtaget.
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Vill inte kissa) skrev 2017-11-03 07:53:40 följande:

Jag har aldrig gått på tunga beroendeframkallande mediciner. Jag fick utskrivet med hem efter operation och tog två innan jag gick över på Alvedon. Däremot förvånande jag över den totala bristen på kontroll i hantering av det.

Jag har heller inte valt att gå till psykiatrin. Jag blev remitterad dit då köerna till psykolog via vc var så pass långa att det var meningslöst att skicka dit mig.

Jag kommer ändå att gå dit - de vet säkert vart jag ska för mer passande behandling.

Låter helt bisarrt att du skulle remitteras dit av den anledningen. I stockholm och uppsala län är det hårda gränsdragningar och det är problematiken som avgör, du kommer inte in på psykiatrin om du har en mild problematik (såsom behov av lite avslappningsövningar skulle vara).
Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?