• Anonym (Vill inte kissa)

Vägra urinprov inom psykiatrin?

Jag ska på ett första besök inom psykiatrin. Bakgrunden är en stressrelaterad ångest som då och då påverkar min sömn. Husläkaren skickade mig till aktuell mottagning då vårdcentralens psykologer har tokfullt. 

Nu har kallelsen kommit och jag meddelas att jag ska genomgå ett övervakat urinprov. Det är inte något som jag kommer att göra och jag undrar därför om jag kan vägra (och vad som händer då?) eller om jag helt enkelt ska boka av tiden och söka mig till privata KBT-alternativ för att få hjälp med den avslappning som jag efterfrågat.

• Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 12:58:10 följande:

Aha! Alltså vid specifik misstanke om missbruk. Jag förstår. Så man gör inte övervakade urinprover på alla. Makes more sense. Vore ju knäppt om alla patienter utsattes för integritetskränkande provtagning. Tänkte väl att det lät lite för illa för att vara sant.

Det görs mer frekvent inom psykiatrin. Och i många fall är det urin inför vidare behandling
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 12:59:58 följande:

Nej, så är det verkligen inte! En tredje del av befolkningen kommer någon gång drabbas av psykisk ohälsa, men en tredje del av befolkningen knarkar inte. De flesta med en NPF diagnos knarkar inte heller, det vore helt orimligt. Och det görs inte övervakade urinprov det första man gör på psykakuten, det är akutvård, urinprov är inte ens en standard åtgärd. Du skrämmer upp folk helt i onödan. Jag börjar förstå varför du tycker som du gör, det är vanliga hemliga fördomar.

Jag tycker det är hemskt att du tror att vi låter folk dö om de inte gör ett urinprov.

Jag har inte påstått att de knarkar men många med utredda npf diagnoser har självmedicinerat med narkotiska preparat innan de fått hjälp.

Många psykakuter har som rutin att ta övervakat urinprov för att kontrollera om personen som söker har intatt narkotiska preparat. Detta är personens bästa.

Det är ingen som låta dö utan urinprov men tackar man nej till behandling får man stå för konsekvenserna själv såvida man inte vår ett LPT beslut.
  • Anonym (Sjuksköterska)

Jag jobbar inom detta. Vi tar prover eftersom det är väldigt vanligt att patienter tar läkemedel/ droger/ överkonsumerar alkohol i självmedicinerande syfte. Prover tas inte för att ?sätta dit? någon utan för att utesluta detta. Tyvärr vågar få berätta om dessa problem och då måste vi ha rutin för att bekräfta att någon nekar. Du får som tidigare sagt ingen läkemedelsbehandling om du har dessa problem men du får heller inte terapeutisk behandling då det inte är någon poäng att gå i terapi om man är påverkad av substanser.

Patienter som lämnar positivs prover slängs ju inte ut, tvärtom tar man då upp det och säger ?vi börjar här?. Psykiatrin vill ju hjälpa dig! :)

• M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 13:08:11 följande:

Det händer inte särskillt mycket om man överdoserar SSRI, det är inte beroendeframkallande, man får ingen kick, blir hög eller liknande.

Hur många missbrukare eller folk med utredda npf diagnoser självmedicinerat ssri medicin? Det är de narkotiska preparaten (amferamin, morfin, cannabis, kolon etc) man vill kontrollera genom övervakat urinprov. Övervakat tas pga risken att det fuskas med urinprpv.
  • Meriall

Just för sömnproblem kan det vara viktigt att ta drogtest för att viss sömnmedicin kan vara farligt i kombination med droger. Inte konstigare än att man skulle ta hjärt-test för ad-hd medicin. Men nu vill ju inte TS ha medicin oavsett och då är det ju oviktigt. Om du säger att du inte kan tänka dig medicin så slipper du förmodligen urinprovet.

• Anonym (snurr i bollen)
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2017-11-03 13:26:59 följande:

Jag jobbar inom detta. Vi tar prover eftersom det är väldigt vanligt att patienter tar läkemedel/ droger/ överkonsumerar alkohol i självmedicinerande syfte. Prover tas inte för att ?sätta dit? någon utan för att utesluta detta. Tyvärr vågar få berätta om dessa problem och då måste vi ha rutin för att bekräfta att någon nekar. Du får som tidigare sagt ingen läkemedelsbehandling om du har dessa problem men du får heller inte terapeutisk behandling då det inte är någon poäng att gå i terapi om man är påverkad av substanser.

Patienter som lämnar positivs prover slängs ju inte ut, tvärtom tar man då upp det och säger ?vi börjar här?. Psykiatrin vill ju hjälpa dig! :)

Men det blir ju väldigt konstigt att screena för droger om patienten inte söker för missbruk. Det är ju inte förenligt med varken god etik eller HSL att utreda patienter utan samtycke.

Angående regelrätt missbruk så bör ju vårdgivaren fråga patienten om denne vill utredas för ett missbruk innan man sätter igång med en utredning. Att göra det bakom ryggen på patienten eller med hjälp av hot är sjukvård utan samtycke och inte okej.

Och självmedicinering är inget medicinskt hinder som står i vägen för en lyckad behandling. Tvärtom är adekvat medicinsk behandling en förutsättning för att komma till rätta med en självmedicinering. Åtgärdar man det underliggande problemet så försvinner ju behovet av självmedicinering. Voila!
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-03 13:26:36 följande:

Det görs mer frekvent inom psykiatrin. Och i många fall är det urin inför vidare behandlingJag har inte påstått att de knarkar men många med utredda npf diagnoser har självmedicinerat med narkotiska preparat innan de fått hjälp.

Många psykakuter har som rutin att ta övervakat urinprov för att kontrollera om personen som söker har intatt narkotiska preparat. Detta är personens bästa.

Det är ingen som låta dö utan urinprov men tackar man nej till behandling får man stå för konsekvenserna själv såvida man inte vår ett LPT beslut.

Många är ett väldigt vagt begrepp, många jämfört med vad och vilka NPF diagnoser? ADHD, autism eller tourettes?

Källa på att urinprov krävs vid akutpsykiatrin tack!

Med andra ord får de som vägrar urinprov dö, precis som jag sa.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2017-11-03 13:26:59 följande:

Hur kommer det sig att de som man vet är aktiva missbrukare får både terapi och mediciner? (Dock inte narkotika klassade)

Vad händer om en person vägrar urinprov? Låter ni dem dö då?
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-03 13:28:39 följande:

Hur många missbrukare eller folk med utredda npf diagnoser självmedicinerat ssri medicin? Det är de narkotiska preparaten (amferamin, morfin, cannabis, kolon etc) man vill kontrollera genom övervakat urinprov. Övervakat tas pga risken att det fuskas med urinprpv.

Du sa själv att man inte kan ge de som vägrar ett urinprov medicin eftersom de kan missbruka. TS har en depression och den vanligaste medicinen mot det är SSRI, så hur många missbrukar SSRI? Varifrån har du fått att de flesta inom psykiatrin tar narkotika klassade läkemedel?
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 13:42:26 följande:

Men det blir ju väldigt konstigt att screena för droger om patienten inte söker för missbruk. Det är ju inte förenligt med varken god etik eller HSL att utreda patienter utan samtycke.

Angående regelrätt missbruk så bör ju vårdgivaren fråga patienten om denne vill utredas för ett missbruk innan man sätter igång med en utredning. Att göra det bakom ryggen på patienten eller med hjälp av hot är sjukvård utan samtycke och inte okej.

Och självmedicinering är inget medicinskt hinder som står i vägen för en lyckad behandling. Tvärtom är adekvat medicinsk behandling en förutsättning för att komma till rätta med en självmedicinering. Åtgärdar man det underliggande problemet så försvinner ju behovet av självmedicinering. Voila!

Självmedicinering är en form av missbruk och kan vara ett stor hinder inför medicinering, behandling och utredning. Det kan få stora konsekvenser.

Och ja, övervakat urinprov vid misstanke om självmedicinering/missbrukar är ok enligt hål och etik. Och nej, man får inte bakom ryggen på patienten. Man informerar varför det tas och vad man screenar efter.

Nej, behöver för självmedicinering försvinner inte itu det blå bara för att man utreder ev missbruk.

Självmedicinering i samband med medicinerna och behandling från sjukvården kan få stora konsekvenser i form av överdosering som kan leda till döden.

Vad är det du inte förstår eller vill förstå?
  • M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 13:57:29 följande:

Många är ett väldigt vagt begrepp, många jämfört med vad och vilka NPF diagnoser? ADHD, autism eller tourettes?

Källa på att urinprov krävs vid akutpsykiatrin tack!

Med andra ord får de som vägrar urinprov dö, precis som jag sa.

Ja sa att mpnga psykakuten har som rutin att ta övervakat urinprov vid ankomst.

Missbruk i form av självmedicinering förekommer vid bla adhd, add, autism, Aspergers bla. Även vid depression.

Om de väljer att avstå/neka till behandling så kan det vara rak om LPT beslut. Finns det ingen grundlag flr LPT så ja, då kan personen dö pga missbruk. Men inte pga att denne inte fått vård. Alla ha rätt att tacka nej till vård (undantaget om man har LPT beslut) men då är det man själv som får stå för de konsekvenser det ev kan leda till. Och det vet personen själva om.
Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?