• Anonym (Vill inte kissa)

Vägra urinprov inom psykiatrin?

Jag ska på ett första besök inom psykiatrin. Bakgrunden är en stressrelaterad ångest som då och då påverkar min sömn. Husläkaren skickade mig till aktuell mottagning då vårdcentralens psykologer har tokfullt. 

Nu har kallelsen kommit och jag meddelas att jag ska genomgå ett övervakat urinprov. Det är inte något som jag kommer att göra och jag undrar därför om jag kan vägra (och vad som händer då?) eller om jag helt enkelt ska boka av tiden och söka mig till privata KBT-alternativ för att få hjälp med den avslappning som jag efterfrågat.

• Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 12:45:44 följande:

Är ett krav om övervakat urinprov för fortsatt utredning och behandling förenligt med HSL?

Det är i behanslingsrettlinjerna vis misstanke om missbruk. Och då innan mm kan starta vidare behandling, som då oftast är läkemedelsbehandling. Detta pga risk för överdos.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 12:48:10 följande:

Vad? Stickprovskontroller? Är det polisen som gör det?

Srickprovskontroller görs inte va polisen inom vården. Polisen jobbar inom polisverksamheten och inte inom vårde.
  • Anonym (snurr i bollen)
    M1rella skrev 2017-11-03 12:50:33 följande:

Det är i behanslingsrettlinjerna vis misstanke om missbruk. Och då innan mm kan starta vidare behandling, som då oftast är läkemedelsbehandling. Detta pga risk för överdos.

Jag frågade dig om det var förenligt med HSL?
  • Anonym (snurr i bollen)
    M1rella skrev 2017-11-03 12:50:33 följande:

Aha! Alltså vid specifik misstanke om missbruk. Jag förstår. Så man gör inte övervakade urinprover på alla. Makes more sense. Vore ju knäppt om alla patienter utsattes för integritetskränkande provtagning. Tänkte väl att det lät lite för illa för att vara sant.
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-03 09:07:50 följande:

Majoriteten av de med neuropsykiatriska diagnoser eller psykisk ohälsa är tyvärr missbrukare då de oftast tar till självmedicinering i form av narkotiska preparat för att de mår bättre. Det är ingen diskriminering.

Övervakat urinprov är en del av behandlingsriktlinjerna inom bla psykiatrin just för at man ska kunna utesluta mussbeuk och självmedicinering.

Många som kommer till akutpsykiari måste göra överbakat urinprov innan de kommer in.

Nej, så är det verkligen inte! En tredje del av befolkningen kommer någon gång drabbas av psykisk ohälsa, men en tredje del av befolkningen knarkar inte. De flesta med en NPF diagnos knarkar inte heller, det vore helt orimligt. Och det görs inte övervakade urinprov det första man gör på psykakuten, det är akutvård, urinprov är inte ens en standard åtgärd. Du skrämmer upp folk helt i onödan. Jag börjar förstå varför du tycker som du gör, det är vanliga hemliga fördomar.

Jag tycker det är hemskt att du tror att vi låter folk dö om de inte gör ett urinprov.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Bibbi) skrev 2017-11-03 04:47:24 följande:

Någon som reagerar så kraftigt personligt kränkt på ett rutinprov ger ju onekligen intryck av att ha problem av den grad att psykiatrin skulle vara ett relevant ställe att söka vård för sin axel 2-problematik. Och som motsätter sig provet trots att hen själv säger sig ha stått på tunga beroendeframkallande preparat? Hela storyn är suspekt.

Man går inte till psykiatrin för att få avslappningsövningar, det kan man få i primärvård som exempelvis hos sin vc. Där tas inte urinprov på rutin.

Då ska jag sätta upp en kamera i din hall, om du reagerar på det har du allvarliga problem som du behöver hjälp med, dessutom låter det som att du har något att dölja isåfall. Urinprov tas inte på rutin inom psykiatrin heller.

Du verkar inte ha så stor koll på psykiatrin, det görs många olika behandlingar där bland annat mindfullness kurser, som är mycket avslappning. Andningsövningar är något många får lära sig, vissa gör bara det här och samtalsterapi, man måste inte alls ta medicin för att få gå till psykiatrin. Ska man ta medicin så är det ytterst få som börjar med narkotikaklassade preparat, är man deprimerad brukar man börja med SSRI (antidepressiva)
  • Anonym (Sara)
    M1rella skrev 2017-11-03 07:14:32 följande:

Och du tror du får ett ärligt svar av en missbrukare?

För att de inte ska ge en överdos vid läkemedelsbehandling.

Det händer inte särskillt mycket om man överdoserar SSRI, det är inte beroendeframkallande, man får ingen kick, blir hög eller liknande.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 12:48:10 följande:

Vad? Stickprovskontroller? Är det polisen som gör det?

Jag har inte behövt lämna urinprov inför andra utredningar eller medicininsättningar, enbart inför adhd-utredningen men vid insättning av narkotikaklassat preparat får patienter (på den här mottagningen) skriva på ett kontrakt om att man läst och accepterat villkoren, för att få medicinen utskriven. Bl.a. att lämna övervakat urinprov ibland. Än så länge har det inte hänt mig och jag har medicinerat ca ett år. Vet en patient där som varken gjort detta inför utredning eller under åren hon medicinerat, hon har en annan sköterska än jag. På mottagningen i närmaste stad sker detta betydligt oftare så det är uppenbarligen olika beroende på mottagning och ansvarig sjuksköterska.

Funderar ibland på hur jag ska göra om jag blir tvungen att lämna urinprov under övervakning igen, och lutar åt att pausa eller avsluta behandlingen i sådana fall. Har inga problem med urinprov i sig, bara att ta av mig nertill och urinera medan någon jag inte känner ser på. Jag har inga personlighetsstörningar, varken från den ena, andra eller tredje axeln, aldrig testat narkotika och har ingen missbruksproblematik när det gäller alkohol heller.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 12:54:05 följande:

Jag frågade dig om det var förenligt med HSL?

Ja, det är det.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 12:58:10 följande:

Aha! Alltså vid specifik misstanke om missbruk. Jag förstår. Så man gör inte övervakade urinprover på alla. Makes more sense. Vore ju knäppt om alla patienter utsattes för integritetskränkande provtagning. Tänkte väl att det lät lite för illa för att vara sant.

Det görs mer frekvent inom psykiatrin. Och i många fall är det urin inför vidare behandling
Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?