• Anonym (S)

konstiga regler till tonåring?

Jag vill veta om andra tycker det är konstigt att ha regler till en tonåring, inte vissa självklara menar jag såklart men jag tycker iallafall vissa jag fått är väldigt konstiga. Plus att det är väldigt många, känns mer som typ ett behandlingshem och jag är inte stökig och tror inte dom gjorde dom till just mig för det står (regler tonåring) Jag skriver inte alla för det är väldigt många men dom jag tycker är konstiga (finns tusen andra men som är självklara, iaf för mig som att tex inte röka etc)

*Fråga om du ska gå ut.

*Vara hemma innan kl 22:00 på vardagen och

23:00 på helger.

*Fråga om du vill ta något att äta utöver frukost, lunch och middag.

*Följa med på aktiviteter

*Vara med och laga mat 2 dagar i veckan och ansvara för maten 1 dag i veckan.

Det är många fler men om jag väljer ut är det nog dom konstigaste eller tycker ni som har tonåringar att dom är normala? (Jag är 14 år) Jag har aldrig varit med om att få en lista på typ minst 30 regler förut.

• Svar på tråden konstiga regler till tonåring?
  • jenny84939
    Phalaenopsis skrev 2017-10-17 16:26:01 följande:

Håller med alla ovanstående.

Dessutom är det inte för att lära dig laga mat som du ska göra det. Det är för att du är tillräckligt stor för att bidra till din familj. Dina "föräldrar" har säkert inte heller lust att laga mat varje kväll.

Fast föräldrar har ju valt att skaffa barn/fosterbarn, då har man förhoppningsvis räknat med att en måste laga mat varje kväll trots att man inte har lust. 
  • Anonym (familjekultur)
    jenny84939 skrev 2017-10-17 16:46:44 följande:
    Fast föräldrar har ju valt att skaffa barn/fosterbarn, då har man förhoppningsvis räknat med att en måste laga mat varje kväll trots att man inte har lust. 
    Om det nu handlar om det. Jag ser inget konstigt i att ett så stort barn bidrar i hushållsarbetet i viss mån. Så försöker vi ha det i min familj. (Min son förbjöd mig att skriva en lista där det går att se att han städar lilla toaletten ) Och om man tycker att det hör till att hjälpa till hemmal så menar man väl att även ett fosterbarn ingår i familjens arbetsfördelning? Sak samma med att följa med på aktiviteter. Ska resten av familjen ut på skogspromenad, musikföreställning eller Universeum så nog försöker jag få med min trettonåring också.

Men jag förstod inte riktigt om TS tyckte reglerna var konstiga eller att de var så självklara att det var konstigt att göra en lista över dem.
  • LFF
    Anonym (familjekultur) skrev 2017-10-17 17:02:44 följande:

Om det nu handlar om det. Jag ser inget konstigt i att ett så stort barn bidrar i hushållsarbetet i viss mån. Så försöker vi ha det i min familj. (Min son förbjöd mig att skriva en lista där det går att se att han städar lilla toaletten ) Och om man tycker att det hör till att hjälpa till hemmal så menar man väl att även ett fosterbarn ingår i familjens arbetsfördelning? Sak samma med att följa med på aktiviteter. Ska resten av familjen ut på skogspromenad, musikföreställning eller Universeum så nog försöker jag få med min trettonåring också.

Men jag förstod inte riktigt om TS tyckte reglerna var konstiga eller att de var så självklara att det var konstigt att göra en lista över dem.

Läser man övriga inlägg av TS märker man att TS är van att få göra som hen vill. Regler verkar aldrig riktigt ha funnits.
  • Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2017-10-16 11:59:49 följande:

Jag vill veta om andra tycker det är konstigt att ha regler till en tonåring, inte vissa självklara menar jag såklart men jag tycker iallafall vissa jag fått är väldigt konstiga. Plus att det är väldigt många, känns mer som typ ett behandlingshem och jag är inte stökig och tror inte dom gjorde dom till just mig för det står (regler tonåring) Jag skriver inte alla för det är väldigt många men dom jag tycker är konstiga (finns tusen andra men som är självklara, iaf för mig som att tex inte röka etc)

*Fråga om du ska gå ut.

*Vara hemma innan kl 22:00 på vardagen och

23:00 på helger.

*Fråga om du vill ta något att äta utöver frukost, lunch och middag.

*Följa med på aktiviteter

*Vara med och laga mat 2 dagar i veckan och ansvara för maten 1 dag i veckan.

Det är många fler men om jag väljer ut är det nog dom konstigaste eller tycker ni som har tonåringar att dom är normala? (Jag är 14 år) Jag har aldrig varit med om att få en lista på typ minst 30 regler förut.

Inte alls jättekonstiga regler tycker jag.

Mina kommentarer...

1. Det beror på när. Normalt sett tycker jag det räcker med att säga till att man går ut, men är under vissa tidpunkter eller om det är något planerat inom snar tid kan det vara på sin plats att fråga.
    Sedan beror det lite på vad som menas med att "gå ut"... om det är att bara lämna hemmet för att umgås med kompisar eller om det är att gå ut som att gå ut på krogen eller på fest, fast då motsvarande relaterat till åldern...

2. Inget konstigt med tider då man senast ska vara hemma, fast jag hade nog gjort större skillnad på vardag och helg, kanske 21 och 24, lite beroende på åldern.

3. Det beror på... en macka, ett äpple, en tallrik fil och flingor, nej. Är det att ta av köttbullarna som ska vara till middag eller pappas matlåda till jobbet, ja då bör man fråga först.

4. Vilka aktiviteter och i vilken ålder?

5. En jättebra regel tycker jag. Fast jag hade nog inte haft det som regel förrän uppåt 13-15-års ålder.

Jag har aldrig fått en lista eller gjort någon lista, men jag hade nog gjort en lista till någon som gärna förnekar vad vi kommit överens om muntligt.

• Tom Araya
    jenny84939 skrev 2017-10-17 16:46:44 följande:
    Fast man skaffar inte barn för att göra allt åt dem hela livet.
    Att barn vid en viss ålder får hjälpa till hemma är inte konstigare än att man slutar köra runt barn i barnvagn när de är gamla nog att gå själva.
  • Anonym (Alice)
    Tom Araya skrev 2017-10-17 20:00:44 följande:

Att barn vid en viss ålder får hjälpa till hemma är inte konstigare än att man slutar köra runt barn i barnvagn när de är gamla nog att gå själva.

Håller med. Tycker också att det är en del av uppfostran att lära barnen tvätta, städa, laga mat och hjälpa till hemma.
  • jenny84939
    Fast nu svarade jag på en kommentar om att föräldrarna kanske inte hade lust att laga mat varje kväll. Om en är vuxen och har barn som är omyndiga spelar det ingen roll. Jag menar bara att av DEN anledningen ska man inte låta sina barn laga maten. 
  • Jemp

Precis
  • Morkullan

Låter helt rimligt.

Jag har också haft familjehem med en flicka i din ålder boende hos mig.
    Jag skrev aldrig ner någon regellista till henne men hon hade liknande "regler" att förhålla sig till. Det var aldrig något märkvärdigt.

Idag är flickan omkring 25 år och vi har fortfarande en fin relation. Vi har kontakt på fb och via skype och hon hälsar på här lite då och då trots att hon bor i en helt annan del av landet.

Detsamma önskar jag dig- en god relation med dina nya familjehemsföräldrar. 
    Jag hoppas och tror att de önskar sina placerade barn allt gott i livet och att de gör sitt bästa för att ge dig trygga ramar att växa i med ökad självständighet och förmåga att ta hand om och ta ansvar för ditt eget liv med målet att du ska växa upp till en harmonisk person som är redo att stå på egna ben och som kan sköta ett eget hem när du blivit omkring 20.

• nevermind

Att man måste fråga om man ska äta något tycker jag är jättekonstigt såvida det inte finns medicinska skäl.

Kl. 23 är väldigt sent för en 14-åring. Tycker jag i alla fall.

Svar på tråden konstiga regler till tonåring?