Anonym (S) skrev 2017-10-16 11:59:49 följande:
Jag vill veta om andra tycker det är konstigt att ha regler till en tonåring, inte vissa självklara menar jag såklart men jag tycker iallafall vissa jag fått är väldigt konstiga. Plus att det är väldigt många, känns mer som typ ett behandlingshem och jag är inte stökig och tror inte dom gjorde dom till just mig för det står (regler tonåring) Jag skriver inte alla för det är väldigt många men dom jag tycker är konstiga (finns tusen andra men som är självklara, iaf för mig som att tex inte röka etc)
*Fråga om du ska gå ut.
*Vara hemma innan kl 22:00 på vardagen och
23:00 på helger.
*Fråga om du vill ta något att äta utöver frukost, lunch och middag.
*Följa med på aktiviteter
*Vara med och laga mat 2 dagar i veckan och ansvara för maten 1 dag i veckan.
Det är många fler men om jag väljer ut är det nog dom konstigaste eller tycker ni som har tonåringar att dom är normala? (Jag är 14 år) Jag har aldrig varit med om att få en lista på typ minst 30 regler förut.
Inte alls jättekonstiga regler tycker jag.
Mina kommentarer...
1. Det beror på när. Normalt sett tycker jag det räcker med att säga till att man går ut, men är under vissa tidpunkter eller om det är något planerat inom snar tid kan det vara på sin plats att fråga.
Sedan beror det lite på vad som menas med att "gå ut"... om det är att bara lämna hemmet för att umgås med kompisar eller om det är att gå ut som att gå ut på krogen eller på fest, fast då motsvarande relaterat till åldern...
2. Inget konstigt med tider då man senast ska vara hemma, fast jag hade nog gjort större skillnad på vardag och helg, kanske 21 och 24, lite beroende på åldern.
3. Det beror på... en macka, ett äpple, en tallrik fil och flingor, nej. Är det att ta av köttbullarna som ska vara till middag eller pappas matlåda till jobbet, ja då bör man fråga först.
4. Vilka aktiviteter och i vilken ålder?
5. En jättebra regel tycker jag. Fast jag hade nog inte haft det som regel förrän uppåt 13-15-års ålder.
Jag har aldrig fått en lista eller gjort någon lista, men jag hade nog gjort en lista till någon som gärna förnekar vad vi kommit överens om muntligt.