• Anonym (S)

konstiga regler till tonåring?

Jag vill veta om andra tycker det är konstigt att ha regler till en tonåring, inte vissa självklara menar jag såklart men jag tycker iallafall vissa jag fått är väldigt konstiga. Plus att det är väldigt många, känns mer som typ ett behandlingshem och jag är inte stökig och tror inte dom gjorde dom till just mig för det står (regler tonåring) Jag skriver inte alla för det är väldigt många men dom jag tycker är konstiga (finns tusen andra men som är självklara, iaf för mig som att tex inte röka etc)

*Fråga om du ska gå ut.

*Vara hemma innan kl 22:00 på vardagen och

23:00 på helger.

*Fråga om du vill ta något att äta utöver frukost, lunch och middag.

*Följa med på aktiviteter

*Vara med och laga mat 2 dagar i veckan och ansvara för maten 1 dag i veckan.

Det är många fler men om jag väljer ut är det nog dom konstigaste eller tycker ni som har tonåringar att dom är normala? (Jag är 14 år) Jag har aldrig varit med om att få en lista på typ minst 30 regler förut.

• Svar på tråden konstiga regler till tonåring?
  • EmberEyes
    Anonym (kanske) skrev 2017-10-16 22:43:29 följande:

Grattis till att du hamnat i en normal familj liksom, det är de andra som varit konstiga som inte haft några regler.

Ja, verkligen!

TS, du har äntligen hittat en familj som bryr sig tillräckligt mycket om dig för att ställa (normala) krav på dig. De visa kärlek och omtanke genom att ha normala förväntningar på dig. De är rädda om dig och vill veta var du är, vad du gör, och (antagligen) med vem.
  • LFF
    Anonym (S) skrev 2017-10-16 22:26:31 följande:

Jag äter hos andra eller köper mat varje dag när jag får vara borta så nej, jag ger dom inte extra jobb med maten och jag kan laga mat men jag vill inte göra det med dom. Jag glömde skriva att eftersom regeln är att laga mat 1 gång i veckan och jag inte vill göra det på helgen då jag inte vill vara hemma då, plus att jag måste hjälpa till  2 dagar i veckan betyder det att jag bara kan vara ute senare än till 19, 2 dagar i veckan på vardagen, eftersom dom äter ca klockan 19 och vi bor utanför stan och man måste ta bussen som kommer sällan och det är ingen mening om jag måste vara hemma kl 22, vilken dom visste om........

i andra familjehemmet skicka dom ett sms på kvällen och fråga om jag sover borta och då har det varit Ok om jag bara svarar på smset. Jag har frågat om jag får sova borta sen jag kom hit vilket jag inte ens fick på helgen....

Du har en bakgrund utan några direkta regler och är van att få göra som du vill. Det är självklart att det då blir jobbigt att hamna i en familj med helt normala regler.

Du skrev tidigare att man inte kan bestämma över en tonåring hur som helst och att regler ska man komma fram till tillsammans. Det är inte så enkelt, i synnerhet inte när det gäller att ta hand om ett barn (jo, du är fortfarande ett barn även om du känner dig väldigt mogen för din ålder) från en mer komplicerad bakgrund.

Att vara hemma kl 19 för att äta mat med familjen, att inte sova borta hela tiden är fullt normalt. Att stämma av via sms är inte normalt.

Hur länge har du bott där? Jag förstår att du inte fått sova borta än om du inte varit där så länge. Ni behöver lära känna varandra, du måste visa att du går att lita på. Att vilja fly varje helg (dvs inte vara hemma) gör ju att de inte vet vad du gör. Deras jobb är att se till att du är trygg, mår bra och sköter saker som skolan etc.
  • Anonym (Väldigt ungt)

Åh, ts! Jag har läst några av inläggen och håller med de som skriver att du äntligen har kommit till en familj som har regler (mycket generösa dessutom) som passar en 14-åring.

Du är så ung ännu. Njut av det och följ de regler som finns, de kommer att hjälpa dig att bli en trygg och säker vuxen så småningom.

Vi har en tonåring här hemma och det finns inte på kartan att hon får sova borta under skoldagar.

På helgen kan det funka (max en natt per helg) men bara om jag vet precis var hon är samt att jag känner föräldrarna till kompisen. Hon ska dessutom vara hemma senast kl 11 dagen efter. Detta är helt normalt bland alla dotterns kompisar och föräldrar.

Här hemma har alla i huset ansvar för att det är rent och snyggt och skolan och aktiviteter går först. Maten är också gemensamt ansvar och självklart har tonåringen, tillsammans med oss föräldrar, ansvar för sina djur.

Hoppas verkligen att du kommer att hamna på rätt spår in i vuxenlivet, bra regler är en utmärkt början.

• John22
    Anonym (S) skrev 2017-10-16 17:41:19 följande:

Jag vet inte om det är vanligt eller inte men jag tycker det är konstigt att ha tider som regler. En annan regel är "Fråga innan du sover borta" vilket gör att man inte kan vara spontan precis som med tider. Jag tror att dom tänker att jag är yngre än vad jag är om man tänker på reglerna som sagt det är många andra regler som är mer självklara än konstiga som att tex "Duscha minst 3 dagar i veckan" tack för informationen....

Jag kan laga mat men jag tycker det är konstiga att vara med och laga mat när man är tonåring, en annan sak om småbarn är med för dom tycker det är roligt.....

Haha, tvärtom är det du som tror att du är äldre än vad du är. Och så länge du inte lever på 1800-talet går det alldeles utmärkt att vara spontan. Att ringa morsan och fråga om man får sova över tar en minut.
  • Anonym (Hanna)

Jag tycker inte reglerna som sådana verkar konstiga, förutom att man inte får ta saker i kyl osv utannatt fråga. Däremot känns det ju väldigt mycket "institutuon" så som de är formulerade och på hur detaljerade de är. I ett "vanligt" hem är det nog ovanligt att ha regler listade på det sättet. Det känns som jag tror att du var inne på, rätt opersonligt.

Men förmodligen beror det på att det är vanligt att barn som bor i familjehemmet inte har med sig så många regler och rutiner i ryggsäcken. De delar som känns självklara för dig kanske inte har varit det för barn som bott där tidigare. Och i vissa fall kanske det underlättar att reglerna inte är personliga utaN allmänna. Som det med duschning tex, kanske är mer brkvömt för alla att ha det som en bestämd grundrutin än att en ebskild indivud blir tillsagd utifrån att det verkar som att hen ej duschar.

Att man frågar/pratar om saken innan man sover borta är en sån sak som är självklar för mig, nen inte för dig. Har inte så mycket med ålder att göra. Även vuxna som lever med någon bör ju informera om att man sover borta och i en familj också kolla läget, om det passar bra.

• Physalis

Jag tycker det låter som bra basregler. Du har nyss flyttat dit så de känner inte dig. Kanske har de haft hand om andra tonåringar än dig förut där tex inte fri tillgång till kylskåpet fungerade? (När jag själv bodde hemma kunde jag gå för mig att baka muffins så all mjölk tog slut, eller då gjorde mina syskon något liknande så hos oss hade det varit vettigt att kolla ifall det var ok att ta saker ur kylskåpet)

När ni lärt känna varandra kommer de antagligen kunna anpassa reglerna mer till just dig och dina förutsättningar.

Men att tala om var man är och hur länge man kan förväntas vars borta, så att folk vet var de ska leta om något händer verkar vettigt i alla lägen. Likaså att hjälpa till i hemmet så att inte allt hamnar på de vuxna som redan jobbar hårt och har det största ansvaret.

Tänk en dag när du bara ska till affären en snabbis så blir du indragen i en bil och bortförd. Skulle det inte vara bättre att folk redan efter en timme eller så undrar var du är och börjar leta längsmed vägen till affären. Istället för att de först börjar fundera efter 2-3 dagar, för att du brukar dra iväg och vara borta i hela dygn utan att säga något, de vet dessutom inte var de ska börja leta för du kan ha varit var som helst när du försvann.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Jenny)

Om det hade varit en "vanlig familj" hade det kanske varit lite konstigt, vissa av reglerna, men med tanke på att det är ett familjehem så krävs väl dessa regler uppenbarligen, om du tycker det är rimligt att sova borta utan att fråga innan o.s.v. Jag rekommenderar dig verkligen att följa dessa regler, annars kanske du hamnar på någon annan form av hem och de är mycket hårdare.

• Åsa

Låter helt normalt (fast jag tycker kl 22/23 är för sent för en 14-åring).
    Det enda ovanliga är om man behöver skriva en lista över detta, men är man ny i en familj och inte vuxit upp med regler och gränser kanske det behövs som minnesstöd.

Äta mellan måltiderna är inte OK hos oss, dock har vi ett mindre mellanmål på eftermiddagen och ev en kvällsmacka om middag är tidig. Om man verkligen är vrålhungrig eller kommer att missa måltiden av någon anledning går det att anpassa men det är inte OK att gå som en annan kylskåpsråtta och småäta och förstöra aptiten.

• Phalaenopsis

Håller med alla ovanstående.

Dessutom är det inte för att lära dig laga mat som du ska göra det. Det är för att du är tillräckligt stor för att bidra till din familj. Dina "föräldrar" har säkert inte heller lust att laga mat varje kväll.

• Phalaenopsis

Håller med alla ovanstående.

Dessutom är det inte för att lära dig laga mat som du ska göra det. Det är för att du är tillräckligt stor för att bidra till din familj. Dina "föräldrar" har säkert inte heller lust att laga mat varje kväll.

Svar på tråden konstiga regler till tonåring?