• Anonym (S)

konstiga regler till tonåring?

Jag vill veta om andra tycker det är konstigt att ha regler till en tonåring, inte vissa självklara menar jag såklart men jag tycker iallafall vissa jag fått är väldigt konstiga. Plus att det är väldigt många, känns mer som typ ett behandlingshem och jag är inte stökig och tror inte dom gjorde dom till just mig för det står (regler tonåring) Jag skriver inte alla för det är väldigt många men dom jag tycker är konstiga (finns tusen andra men som är självklara, iaf för mig som att tex inte röka etc)

*Fråga om du ska gå ut.

*Vara hemma innan kl 22:00 på vardagen och

23:00 på helger.

*Fråga om du vill ta något att äta utöver frukost, lunch och middag.

*Följa med på aktiviteter

*Vara med och laga mat 2 dagar i veckan och ansvara för maten 1 dag i veckan.

Det är många fler men om jag väljer ut är det nog dom konstigaste eller tycker ni som har tonåringar att dom är normala? (Jag är 14 år) Jag har aldrig varit med om att få en lista på typ minst 30 regler förut.

• Svar på tråden konstiga regler till tonåring?
  • Anonym (kanske)

Det är kanske lite märkligt att behöva fråga om en får ta något att äta och behöva följa med i aktiviteter. Jag tycker tiderna är sena också. Annars ser jag inget konstigt i det. 

• neverpreggo

Låter mestadels som helt vanliga regler även om det inte brukar vara nedskrivet.

Att behöva fråga om man vill ta ett mellanmål känns dock rejält överdrivet om du inte har problem med småätande.

• Anonym (Alice)

Tycker överlag att reglerna inte är konstiga. Tycker 22 och 23 är rätt sent för en 14-åring att vara ute, men det beror väl på var ni bor. Rimligt också att fråga/säga till att man går ut.

Der enda är väl att man ska väl inte behöva fråga om man får ta en frukt, eller en macka mellan måltiderna. Sen, är man stor nog att kunna vara hemma själv, är det rimligt att

få slippa om man inte vill följa med på alla aktiviteter.

• John22

Låter som väldigt bra regler.

Småttingar ska för det första inte ränna runt på nätterna. Om något får du stanna ute för länge (såvida du inte är hos en kompis i närheten av hemmet).

Att fråga innan man tar saker ur kylen är alltid bra. På så sätt äter man inte upp någon annans grejer.

Att hjälpa till med matlagningen är också bra eftersom det underlättar för dina föräldrar och framförallt ger dig bra kunskaper för när du ska bo ensam.

• carlssonanna

Tycker du får vara ute väldigt sent speciellt vänliga veckodagar. Vilken tid tycker du själv r rimlig?

Vad värdet för aktivitet du behöver följa med på?

• Anonym (S)

Jag vet inte om det är vanligt eller inte men jag tycker det är konstigt att ha tider som regler. En annan regel är "Fråga innan du sover borta" vilket gör att man inte kan vara spontan precis som med tider. Jag tror att dom tänker att jag är yngre än vad jag är om man tänker på reglerna som sagt det är många andra regler som är mer självklara än konstiga som att tex "Duscha minst 3 dagar i veckan" tack för informationen....

Jag kan laga mat men jag tycker det är konstiga att vara med och laga mat när man är tonåring, en annan sak om småbarn är med för dom tycker det är roligt.....

• EmberEyes
    Anonym (S) skrev 2017-10-16 17:41:19 följande:

Jag vet inte om det är vanligt eller inte men jag tycker det är konstigt att ha tider som regler. En annan regel är "Fråga innan du sover borta" vilket gör att man inte kan vara spontan precis som med tider. Jag tror att dom tänker att jag är yngre än vad jag är om man tänker på reglerna som sagt det är många andra regler som är mer självklara än konstiga som att tex "Duscha minst 3 dagar i veckan" tack för informationen....

Jag kan laga mat men jag tycker det är konstiga att vara med och laga mat när man är tonåring, en annan sak om småbarn är med för dom tycker det är roligt.....

Det är väl självklart att du ska fråga innan du sover borta och att du är hemma i rimlig tid. Du är 14 år gammal. Jag tror att det är du som tror att du är äldre än vad du är.

Jag vet inte vilka förhållande du kommer ifrån, men det skär i mitt hjärta att det är så normaliserat för dig att inte ha ansvarsfulla vårdnadshavare.
  • Anonym (Oog)
    EmberEyes skrev 2017-10-16 18:05:35 följande:

Det är väl självklart att du ska fråga innan du sover borta och att du är hemma i rimlig tid. Du är 14 år gammal. Jag tror att det är du som tror att du är äldre än vad du är.

Jag vet inte vilka förhållande du kommer ifrån, men det skär i mitt hjärta att det är så normaliserat för dig att inte ha ansvarsfulla vårdnadshavare.

Håller med till 100 %
  • C78
    Anonym (S) skrev 2017-10-16 17:41:19 följande:

Men du.. du är bara 14 år. Inte ens straffmyndig än. Du är inte ens byxmyndig så ung är du. Jag trodde också jag var stor när jag var 14 år. Dina föräldrar lär dig att i en familj hjälper alla till och de lär dig ansvar över dig själv och sysslor. För i en familj är det inte att "det där kan jag redan så det ska jag inte behöva göra". Tro mig när jag säger att dina föräldrar i vissa fall känner för att vara lika spontana som du vill vara men är det inte för din skull. För då hade du förmodligen varken haft mat eller ordentliga kläder och du hade aldrig kunnat förlita dig på något dina föräldrar sa eller att de ens kom hem om natten. Så som du vill ha friheten att göra. De enda 14-åringar jag vet som kunnat göra helt som de vill har antingen blivit omhändertagna av socialen eller slutat som kriminella som unga vuxna. Fixa skolan så har du bara några få år kvar tills du kan bo i egen lgh. Men inte ens då kan du göra helt som du vill när du vill då du måste arbeta för din mat och bostad. Ännu en lärdom du kommer få med tiden. Om du tror att vuxen betyder total frihet från ansvar och bara göra det som är roligt så har du ett väldigt hårt uppvaknande framför dig. Först då kommer du kunna kalla dig någorlunda vuxen.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (S) skrev 2017-10-16 11:59:49 följande:

Jag vill veta om andra tycker det är konstigt att ha regler till en tonåring, inte vissa självklara menar jag såklart men jag tycker iallafall vissa jag fått är väldigt konstiga. Plus att det är väldigt många, känns mer som typ ett behandlingshem och jag är inte stökig och tror inte dom gjorde dom till just mig för det står (regler tonåring) Jag skriver inte alla för det är väldigt många men dom jag tycker är konstiga (finns tusen andra men som är självklara, iaf för mig som att tex inte röka etc)

*Fråga om du ska gå ut.

*Vara hemma innan kl 22:00 på vardagen och

23:00 på helger.

*Fråga om du vill ta något att äta utöver frukost, lunch och middag.

*Följa med på aktiviteter

*Vara med och laga mat 2 dagar i veckan och ansvara för maten 1 dag i veckan.

Det är många fler men om jag väljer ut är det nog dom konstigaste eller tycker ni som har tonåringar att dom är normala? (Jag är 14 år) Jag har aldrig varit med om att få en lista på typ minst 30 regler förut.

De här var väl helt ok och tom bra saker tycker jag. Om du anser de här är de konstigaste så undrar jag vad de andra var för något. 
Svar på tråden konstiga regler till tonåring?