• Anonym (S)

konstiga regler till tonåring?

Jag vill veta om andra tycker det är konstigt att ha regler till en tonåring, inte vissa självklara menar jag såklart men jag tycker iallafall vissa jag fått är väldigt konstiga. Plus att det är väldigt många, känns mer som typ ett behandlingshem och jag är inte stökig och tror inte dom gjorde dom till just mig för det står (regler tonåring) Jag skriver inte alla för det är väldigt många men dom jag tycker är konstiga (finns tusen andra men som är självklara, iaf för mig som att tex inte röka etc)

*Fråga om du ska gå ut.

*Vara hemma innan kl 22:00 på vardagen och

23:00 på helger.

*Fråga om du vill ta något att äta utöver frukost, lunch och middag.

*Följa med på aktiviteter

*Vara med och laga mat 2 dagar i veckan och ansvara för maten 1 dag i veckan.

Det är många fler men om jag väljer ut är det nog dom konstigaste eller tycker ni som har tonåringar att dom är normala? (Jag är 14 år) Jag har aldrig varit med om att få en lista på typ minst 30 regler förut.

• Svar på tråden konstiga regler till tonåring?
  • moaguuun

Konstigt om de har samma regel för en 13 åring och en 19 åring. Om reglerna är till alla tonåringar de har/får placerade. 

• Anonym (Rimligt.)

Fullt rimliga krav på ett 14årigt BARN men ändå tillräckligt stor för att hjälpa till hemma.

• Anonym (Hanne)
    Anonym (S) skrev 2017-10-16 11:59:49 följande:

Jag vill veta om andra tycker det är konstigt att ha regler till en tonåring, inte vissa självklara menar jag såklart men jag tycker iallafall vissa jag fått är väldigt konstiga. Plus att det är väldigt många, känns mer som typ ett behandlingshem och jag är inte stökig och tror inte dom gjorde dom till just mig för det står (regler tonåring) Jag skriver inte alla för det är väldigt många men dom jag tycker är konstiga (finns tusen andra men som är självklara, iaf för mig som att tex inte röka etc)

*Fråga om du ska gå ut.

*Vara hemma innan kl 22:00 på vardagen och

23:00 på helger.

*Fråga om du vill ta något att äta utöver frukost, lunch och middag.

*Följa med på aktiviteter

*Vara med och laga mat 2 dagar i veckan och ansvara för maten 1 dag i veckan.

Det är många fler men om jag väljer ut är det nog dom konstigaste eller tycker ni som har tonåringar att dom är normala? (Jag är 14 år) Jag har aldrig varit med om att få en lista på typ minst 30 regler förut.

Jag tycker tiderna är bra! Lägg till inga kompisar över natt när det är skoldag dagen efter. Läxor innan kompisar och skärmtid.

Min äldsta är 12. Har inga direkta regler mer än sådant som ska va självklart. Plocka undan efter sig, hjälpa till, följa regler, inte käfta, lägga in sin tvätt, göra läxor osv. Men jag hade jääätte mycke regler som tonåring. Detta gick ut över mitt skolarbete. Därför har Mims flickor inga direkta dagar satta på hushållssysslor. Däremot räknar jag med att alla hjälps åt och att de hjälper till när jag ber om det. Vilket de gör. Min äldsta gillar visserligen att laga mat så där behöver jag inte be om hjälp. Hon kan dra igång en maskintvätt utan tillsägelse också. Storstädar jag så kommer hon självmant, samma med min 11åring. Hon frågar om hon kan hjälpa till med någonting.

Kanske är därför också som de inte har hushållssysslor bestämda eller uppsatta som en regel.

Sen att ta nåt å äta utöver måltiderna hör till, har jag tänkt att laga middag strax efter så kan man gott vänta med att proppa i sig. Dröjer det med maten så ja då tar man en mellis. Men frågar inte barnen så vet de ju inte när det blir middag. Nä vi har inga fasta tider, hade vi haft det så hade de så klart inte behövt fråga ????.

Jag räknar också med att de frågar innan de går ut eller mer berättar att de gör det så vi vet. Tänk om någonting händer.
  • legomum

Regler finns ju inte för att jävlas med sina barn (eller fosterbarn). Att ha regler betyder att man bryr sig om att personen.

Men sedan finns det gränser för vilka regler som finns och hur många.

Att om jag märker att en regel bara fungerar tex att skolan fungerar trots att man kommer hem sent så skulle jag släppa på tiden att vara hemma kvällstid.
    Men det är ett samarbete och fungerar inte om bara den ene gör sitt.

TS
    Om du tar ditt ansvar och visar att du verkligen tar reglerna på allvar så är jag rätt säker på att dina fosterföräldrar börjar lita på ditt omdöme. (men det går inte på en vecka utan det tar tid)
    Inte förrän då kan du börja omförhandla dina regler.
    Eftersom du är van att få ta hand om dig så förstår jag att det är tufft.

• Anonym (S)
    John22 skrev 2017-10-17 05:20:31 följande:
    Haha, tvärtom är det du som tror att du är äldre än vad du är. Och så länge du inte lever på 1800-talet går det alldeles utmärkt att vara spontan. Att ringa morsan och fråga om man får sova över tar en minut.

Nej det tror jag inte och jag har inte klagat på att det tar tid, om det var att bara ringa men nu är regeln att fråga och hittils har jag inte fått ett enda svar att det går bra, tvärt om totalt otänkbart.....

Jag har bott här i exakt 1 vecka och dom har redan ändra reglerna till det sämre.... nu kan man verkligen tro det är ett behandlingshem eller vad det heter i hem där man inte får göra nånting förutom att vara där.

• Anonym (Alice)
    Anonym (S) skrev 2017-10-19 22:01:15 följande:

Nej det tror jag inte och jag har inte klagat på att det tar tid, om det var att bara ringa men nu är regeln att fråga och hittils har jag inte fått ett enda svar att det går bra, tvärt om totalt otänkbart.....

Jag har bott här i exakt 1 vecka och dom har redan ändra reglerna till det sämre.... nu kan man verkligen tro det är ett behandlingshem eller vad det heter i hem där man inte får göra nånting förutom att vara där.

Om du bara har bott där i en vecka är det ju inte så konstigt att dom vill att du stannar där just nu. Ni känner ju knappt varandra, och dom har ju ett ansvar över dig. Ge det lite mer tid. När dom har lärt känna dig mer, och känner att du går att lita på, kommer det nog bli bättre för dig.
  • Phalaenopsis

Har du bott där i en enda vecka och redan frågat ifall du får stanna borta flera gånger?!? Det är inte bara de som behöver lära känna dig, du behöver lära känna dem!

• Anonym (kanske)

anpassa antagligen reglerna efter dig, mest troligt en förbättring...
  • LFF

Om du började ifrågastätta reglerna och  inte ens hade bott där i  en  vecka  så förstår  jag helt och hållet  att de sagt  nej. Ni behöver  lära  känna varandra,  du behöver  visa att du går att lita på. Om de litar på dig så finns det utrymme  för mer flexibilitet.
  • Anonym (Väldigt ungt)

En vecka!?! Ta't lugnt!

Först lär ni känna varandra i lugn och ro. Sen pratar ni och resonerar. Det finns inte en chans att jag hade låtit en 14-åring springa som hen vill själv.

Du är ung och det låter underbart att du har hamnat i en familj som bryr sig. Ta till vara på detta och anpassa dig till att vara just 14.
Svar på tråden konstiga regler till tonåring?