Inlägg från: Anonym (familjekultur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (familjekultur)

konstiga regler till tonåring?

jenny84939 skrev 2017-10-17 16:46:44 följande:
    Fast föräldrar har ju valt att skaffa barn/fosterbarn, då har man förhoppningsvis räknat med att en måste laga mat varje kväll trots att man inte har lust. 
    Om det nu handlar om det. Jag ser inget konstigt i att ett så stort barn bidrar i hushållsarbetet i viss mån. Så försöker vi ha det i min familj. (Min son förbjöd mig att skriva en lista där det går att se att han städar lilla toaletten ) Och om man tycker att det hör till att hjälpa till hemmal så menar man väl att även ett fosterbarn ingår i familjens arbetsfördelning? Sak samma med att följa med på aktiviteter. Ska resten av familjen ut på skogspromenad, musikföreställning eller Universeum så nog försöker jag få med min trettonåring också.

Men jag förstod inte riktigt om TS tyckte reglerna var konstiga eller att de var så självklara att det var konstigt att göra en lista över dem.
  • Anonym (familjekultur)
    Anonym (S) skrev 2017-10-16 22:26:31 följande:

i andra familjehemmet skicka dom ett sms på kvällen och fråga om jag sover borta och då har det varit Ok om jag bara svarar på smset. Jag har frågat om jag får sova borta sen jag kom hit vilket jag inte ens fick på helgen....

I mina öron låter det konstigt att sova borta ofta när man är i din ålder och särskilt mitt i skolveckan (och det är det väl om du hunnit fråga flera gånger under en(1) vecka du bott där. Min trettonåring har sovit borta ett par gånger i sitt liv bara.

Det är väl inte vad du vill höra men  du verkar ha levt ett liv med /brist på/ regler som avviker en del för hur de flesta har det. Att du uppfattar det som normalt hur du själv haft det förstår jag men faktum är att det är dina erfarenheter som avviker från det vanliga och inte de "regler" du fått i familjehemmet.
Svar på tråden konstiga regler till tonåring?