• Jemp

konstiga regler till tonåring?

Jag tycker de låter väldigt rimliga. Vissa förekommer ju även i vuxenlivet, även om det väl sällan är uttalade regler men allmänt ansvar och kommunikation.

• Jemp
    Tom Araya skrev 2017-10-17 20:00:44 följande:

Fast man skaffar inte barn för att göra allt åt dem hela livet.

Att barn vid en viss ålder får hjälpa till hemma är inte konstigare än att man slutar köra runt barn i barnvagn när de är gamla nog att gå själva.

Precis
  • Jemp
    Anonym (S) skrev 2017-10-19 22:01:15 följande:

Nej det tror jag inte och jag har inte klagat på att det tar tid, om det var att bara ringa men nu är regeln att fråga och hittils har jag inte fått ett enda svar att det går bra, tvärt om totalt otänkbart.....

Jag har bott här i exakt 1 vecka och dom har redan ändra reglerna till det sämre.... nu kan man verkligen tro det är ett behandlingshem eller vad det heter i hem där man inte får göra nånting förutom att vara där.

Att det aldrig har gått bra...? Hur många gånger har du frågat?

Som sagt, ni måste ju lära känna varandra och för det krävs att du är hemma. Dessutom måste du ju visa att du är värd mer förtroende.

Reglerna är inte konstiga (förutsatt att du får äta bara du frågar).
  • Jemp

Ditt familjehem har ansvar för dig. Det innebär dels att de ska se till att du inte råkar illa ut, dels att du inte kommer hem full etc, dels har de ansvar för att du inte hittar på skit (skadegörelse etc) när du är ute.

Även om de säkert vet mer om din bakgrund än vi i tråden gör, så känner ni inte varandra och de vet inte ifall de kan lita på dig än. Att inte komma hem är inte ett sätt att få mer tillit och få dem att släppa på reglerna.

Det är också ditt hem, där du bör sova som standard.

• Jemp
    Anonym (Från andra sidan) skrev 2017-10-24 10:45:43 följande:

Att vara familjehem åt en tonåring är inte så lätt precis som det inte är lätt att vara tonåring. Att vara familjehem är att ha ett uppdrag och en uppdragsgivare och ställas till svars när du inte sköter det bra.

För att sköta uppdraget bra ska tonåringen som är placerad hos dig känna sig som en i familjen, ha rutiner, få stimulans, må så bra som det är möjligt fysiskt och psykiskt och sköta skolan.

Detta krockar naturligtvis med en tonåring som helst vill spendera så lite tid som möjligt med familjen. Vilket inte heller är konstigt.

Knepig ekvation helt enkelt.

Viktig poäng.

Nästan lika vanligt som det är att ha liknande regler, är det nog att vara missnöjd med dem.
Svar på tråden konstiga regler till tonåring?