Saima17 skrev 2017-12-10 20:20:15 följande:
Njä lite men vill ju no veta iom att kunna planera då min sambo jobbar borta 2v /månad..men hur funkar d m sånt? Jobbar ju så olika tider så ja stiger ju upp så olika tider på morgon.. E d helt vanligt termometer?
Ja det blir lite knepigt om man stiger upp olika tider varje dag. Då får man i princip ställa klockan på den tid man som tidigast brukar stiga upp och sen somna om. Så gör jag på helger för att det ska bli rätt.
En del använder en helt vanlig termometer, men det rekommenderas att man har en sådan med två decimaler för att det blir mer exakt och det finns en risk att det inte blir helt korrekt annars. Men testa kan man ju! Och som sagt är fertility friends gratis (och flo, men den gillar du ju inte har jag läst ;) men den hittar alltid min ÄL med tempen) så har du en termometer kan du ju börja redan imorgon. Annars kostar NCs egna 200 kr, men det finns billigare att beställa också (tror det finns någon runt 70 kr).
Fördelen med att tempa är att du:
- Vet exakta dagen för ÄL, och därmed exakta dagen för BIM
- Vet när du kan sluta ta ÄL-test men även när du kan börja med gravtest
- Lär dig hur snabbt efter positivt ÄL-test om ditt ägg brukar släppa.
- Vet om ÄL försenats/kommit tidigare än vanligt
Även om inte tempen i förväg kan säga när du får ÄL så tänker jag att det kan underlätta för dig. Åtminstone för att slippa fundera över otydliga testresultat.