• Let it Rain

Följas åt till ett plus!

Jag har just påbörjat försöken när det gäller barn nummer 2 och tänker att vi är fler som vill följas åt i denna resa (så mycket roligare när man kan skriva av sig nånstans).

Jag har ännu ingen koll på hur min cykel ser ut eftersom jag bara har hunnit ha en mens sedan förra förlossningen (jag ammar ännu och det tog ett bra tag innan den kom tillbaka). Jag är också lite äldre (38), så är väldigt spänd inför hur fertiliteten ser ut i dagsläget.

Följs som sagt gärna åt i väntan på plusset.

• Svar på tråden Följas åt till ett plus!
  • MissKelli
    Saima17 skrev 2017-12-11 05:52:40 följande:
    Hm ja nå ja måst fundera på saken..e ju bara d att d kastar mellan kl 5:15 å 7:30 mina mornar så e int så sugen å ha kl å ringa 5:15 varje dag å sambon e säkert int så nöjd över d heller :-/

Hm, ja det kan jag förstå! Ofta är tempen mer känslig för att man sover för länge än att man sover kortare än vanligt. Så egentligen skulle det kanske kunna gå att ha 7:30 som din tid och till en början testa att tempa 5:15 de dagar du ska upp då och om kurvan blir knasig kan du skippa att mäta de dagarna. Troligtvis går det bra dock. 

Men du får väl känna efter! :)

• MissKelli
    Eddamdle94 skrev 2017-12-11 08:18:17 följande:

Har läst en del om att tempa, jag är så nu på detta eftersom jag aldrig vetat när min äl o BMI är efter min abort..

Hur vet man att äl är med tempen? Nån som vill förklara för en trögis som mig? :)

Jag kan försöka :)

När ägget släpper början follikeln som ägget legat i producera progesteron. Detta höjer kroppstemperaturen. Detta gör att tempen höjs dagen efter att ÄL varit. Follikeln fortsätter att producera progesteron i ca 10-16 dagar till vilket gör att tempen håller sig hög under hela den tiden. Till slut slutar produktionen, tempen sänks och mensen kommer. Om man istället blir gravid börjar en produktion av progesteron när ägget fäster. Detta gör att man inte får mens, och att man har förhöjd temp hela graviditeten. 

Ofta har man nästan EXAKT samma antal dagar mellan ÄL och BIM varje månad. Det gör att så fort man lärt sig hur långt man brukar ha kan man ganska exakt pricka ut BIM så fort man har sett att man har haft ÄL. 

• Johanna135
    MammaMia1012 skrev 2017-12-11 08:08:44 följande:

Alltså, hur många har varit helt säker på att de vart gravida för att sedan få mensen precis som vanligt räcker upp en hand!!

Suck blir så trött på mig själv upplever inget annat än normala månader ändå ska jag hålla på att analysera sönder allt!

Morr morr morr blir så irriterad på mig själv! Tiden efter ÄL fram till BIM är sååå lång. Jag har hur mycket som helst att göra den här tiden men det verkar finnas hur mycket tid över att bara tänka bebisverkstad och graviditetssymtom...

fler som jag???

Håller upp hand!
  • Saima17
    MammaMia1012 skrev 2017-12-11 08:08:44 följande:

Alltså, hur många har varit helt säker på att de vart gravida för att sedan få mensen precis som vanligt räcker upp en hand!!

Suck blir så trött på mig själv upplever inget annat än normala månader ändå ska jag hålla på att analysera sönder allt!

Morr morr morr blir så irriterad på mig själv! Tiden efter ÄL fram till BIM är sååå lång. Jag har hur mycket som helst att göra den här tiden men det verkar finnas hur mycket tid över att bara tänka bebisverkstad och graviditetssymtom...

fler som jag???

Sträcker upp både armar å ben!
  • MammaMia1012
    Johanna135 skrev 2017-12-11 08:55:51 följande:

Håller upp hand!

Saima17 skrev 2017-12-11 09:09:26 följande:

Sträcker upp både armar å ben!

Haha ja men vad är det för fel på en.. alldeles som att man glömmer hur man mår när man inte försöker skaffa barn.. Ja ja bara ta en dag i taget och försöka tänka på annat (säger hon som precis köpt 3st testa tidigt och två digitala test) hittade förresten test som ska känna av från 5)) får se om det hjälper att tänka på annat...
  • Sommaren12

Jag analyserar med sönder. Men det undermedvetna vet oftast om det e nåt eller ej för mig.

• Anonym (Orolig)

Här är en till som försöker bli gravid.

Det var jobbigt när mensen kom även om det bara var första månaden vi försöker...

jag köpte ägglossningstest och tagit ett varje morgon i 4 dagar men det visar inget trots att ägglossningen enligt min mensapp borde ha inträffat.. fråga: behöver man testa mer än 1 gång per dygn?

Min mens är lite konstig efter att jag var tvungen att genomgå en abort för 10 månader sedan :(

Jag blöder kanske två droppar i några dagar och sedan kommer allt på 1-2 dagar och sedan bara droppar i några dagar. När skulle ni sätta första mensdagen då? Redan vid första droppen eller när det börjar blöda ordentligt?

Om man inte har så mycket pengar, vad skulle ni rekommendera som hjälpmedel förutom mensapp och ägglossningstest?

jag är 35 och livrädd för att det ska vara försent att skaffa barn..

• Saima17
    MammaMia1012 skrev 2017-12-11 09:38:51 följande:

Haha ja men vad är det för fel på en.. alldeles som att man glömmer hur man mår när man inte försöker skaffa barn.. Ja ja bara ta en dag i taget och försöka tänka på annat (säger hon som precis köpt 3st testa tidigt och två digitala test) hittade förresten test som ska känna av från 5)) får se om det hjälper att tänka på annat...

Ja d e no bara en dag i taget som gäller. Tror absolut int d ha tagit sj fast ja hadd molande mensvärk igår.. 3 dar efter vi fick till d. Ha iof aldrig känt så förr men.. Snacka om chock om d e + sen.. Men på freda beställs monitor..å bara därför behöver ja väl int använd den..
  • Fruadolfsson

Håller upp en hand också!

Ingen mens i sikte idag, brukar alltid komma när jag kliver upp på morgonen. Men icke. Ska nog försöka vänta med att ta ett test igen för o se om den kommer idag.. börjar bli galen på detta nu! Haha

• MammaMia1012
    Sommaren12 skrev 2017-12-11 10:08:32 följande:

Jag analyserar med sönder. Men det undermedvetna vet oftast om det e nåt eller ej för mig.

Så var det för mig vid mina första graviditeter (även då jag fick missfall kände jag på mig att det inte stämde)

Men nu... ingen aning haha
Svar på tråden Följas åt till ett plus!