• zuces

IVF - Sahlgrenska

Hej! 

Jag och min man har stått i kö sedan slutet på Maj för IVF behandling på Sahlgrenska. Söker nu fler som gör/har gjort eller ska göra sin IVF på Sahlgrenska i Göteborg för att följas åt på vägen!

• Svar på tråden IVF - Sahlgrenska
  • mrsalpha

Hej!
    när ni gjorde ÄP vid er första stimulering hur många ägg fick ni då ut?

• MrsAJ88
    mrsalpha skrev 2018-06-08 22:36:56 följande:

Hej!

Vi fick 11, 10 och 9 ägg de tre behandlingar som krävdes innan dottern blev till. När vi nu under våren gjorde första syskonbehandlingeb fick vi bara 5, men det räcker med ett guldägg för nu är vi gravida i vecka 18! Lycka till!
  • Vicki89

Hej allihop!

Jag och min man ska på vårt första möte på Sahlgrenska nästa vecka. Endast 10 veckor efter att remiss skickades! Utredning har redan gjorts. Jag har problem med glesa ägglossningar pga PCO. Hur lång tid brukar det ta innan man får sätta igång med behandlingen efter det första mötet? Är det återigen lång väntetid då?

Eftersom det är juni nu och personalen ska ha semester gissar jag att vi inte kommer få börja vår behandling förrän tidigast i augusti, men brukar det dröja ännu längre än så?

Har tänkt att det skulle ta så lång tid innan vi skulle få komma till Sahlgrenska så nu när det gick så fort känner jag mig inte riktigt förberedd och har börjat bli rädd att det ska göra ont och vara påfrestande och att man ska behöva vara hemma från jobbet mycket. Vill inte berätta om IVF för min chef, så det känns som att det blir mycket "fejkad" sjukdom. Hur har ni andra gjort med ert arbete?

Jag har PCO, hur brukar det se ut för oss som har det? Någon som vet om man brukar få köra långa eller korta protokollet då?

Ursäkta alla frågor, men ska bli givande att ha den här tråden att följas åt i.

• mrsalpha
    MrsAJ88 skrev 2018-06-08 23:31:39 följande:
    Vi fick 11, 10 och 9 ägg de tre behandlingar som krävdes innan dottern blev till. När vi nu under våren gjorde första syskonbehandlingeb fick vi bara 5, men det räcker med ett guldägg för nu är vi gravida i vecka 18! Lycka till!
    Vad härligt för er, roligt med ett syskon. Var första barnet också IVF?
    Varför jag frågar är att en vän fick barn först på "normal" väg medan det tog upp mot 5 år innan de förstod att det var något galet, nr 2 är IVF och nu skall de ha ett syskon alltså nr3 med IVF då de förstår att de behöver extra skjuss mot rätt riktning.

Jag gjorde äggplock igår, min kropp hade tyvärr svarat fel på sprutorna mm så den hade gått in i för snabb -egen ägglossning. De kunde bara plocka ut ett ägg igår och tydligen blev det inget av det.
    Inom kort skall de ha sommaruppehåll på reproduktion och då kommer vi få vänta på andra försöket i mitten av augusti när de öppnar igen.

Jag var lite ledsen imorse när min man ringde och sa att han pratat med en av läkarna. Jag känner att det är ingen idé att hänga läpp, jag är glad för att vi tar nya tag i augusti. Skulle inte sprutorna eller min kropp eller mina ägg (många eller) vara bra vid andra försöket (om däremot de är bra skall två ägg sättas in samtidigt) och om inte skall vi börja tänka på äggdonator. Kanske det är så att mina ägg inte är helt  bra heller. Vi genomgår IVF för vi hela tiden trott att det bara är manlig faktor som gör att vi inte kan bli gravida, vi får se i augusti om det möjligen är så att även mina ägg är av mindre kvalité.
  • mrsalpha
    Vicki89 skrev 2018-06-09 00:04:10 följande:

Hej allihop!

Jag och min man ska på vårt första möte på Sahlgrenska nästa vecka. Endast 10 veckor efter att remiss skickades! Utredning har redan gjorts. Jag har problem med glesa ägglossningar pga PCO. Hur lång tid brukar det ta innan man får sätta igång med behandlingen efter det första mötet? Är det återigen lång väntetid då?

Eftersom det är juni nu och personalen ska ha semester gissar jag att vi inte kommer få börja vår behandling förrän tidigast i augusti, men brukar det dröja ännu längre än så?

Har tänkt att det skulle ta så lång tid innan vi skulle få komma till Sahlgrenska så nu när det gick så fort känner jag mig inte riktigt förberedd och har börjat bli rädd att det ska göra ont och vara påfrestande och att man ska behöva vara hemma från jobbet mycket. Vill inte berätta om IVF för min chef, så det känns som att det blir mycket "fejkad" sjukdom. Hur har ni andra gjort med ert arbete?

Jag har PCO, hur brukar det se ut för oss som har det? Någon som vet om man brukar få köra långa eller korta protokollet då?

Ursäkta alla frågor, men ska bli givande att ha den här tråden att följas åt i.

Vad härligt för er att ni sluppit vänta så länge.
    Vi väntade 1,5 år, just då vet inte om längre var det lång kö för att få hjälp.
    Jag berättade för min närmsta chef som också hon gjort samma resa med första barnet, hon förstår min situation. Flera av mina vänner och bekanta har gjort densamma men det är kanske lite hur man är som person. Man gör som man vill. Jag har gått ner i tid, från heltid till 85% deltid under den här perioden, för att få extra många lediga dagar för återhämtning. Kan man/ha råd till det så är det säkert en bra grej. 

PCO hur yttrar det sig?
    Den sista frågan kan jag nog inte svara på.

Lycka till!  
  • Vicki89

Tack för ditt svar mrsalpha! :)

Fick ni vänta i 1,5 år efter ert första besök eller från remiss? Innebär första besöket att det snart är igång med IVF eller ska jag bereda mig på ytterligare väntan nu? Det här gick ju betydligt snabbare än jag hade väntat mig...

Vad skönt att du känner förtroende nog för din chef att kunna berätta om din behandling och att hon verkar ha förståelse för din situation. Min chef hade säkert också förstått, men jag tycker ändå att det känns lite olustigt att ta upp det med henne... Men det kanske ändå är den bästa vägen. Känns ju också skönt att slippa ljuga eller hitta på någon ursäkt...

PCO kan yttra sig lite olika för olika personer. I mitt fall innebär det att jag har väldigt många äggblåsor som rubbar hormonbalansen och gör att jag sällan får ägglossning. Jag har nu lyckats få en regelbunden ägglossning med Letrozol (högsta dosen) men får bara använda den medicinen en månad till för att inte min kropp ska bli knäpp. I övrigt är det inget fel på mina ägg (vad jag känner till) eller mannens spermier, och jag är normalviktig. Så som jag har förstått det har man goda chanser att lyckas i min situation tack vare att jag har många potentiella ägg.

Hade varit kul att prata med någon mer med PCO som har gått igenom IVF. Hade ju varit skönt att kunna börja med korta protokollet, men har ingen aning om det lämpar sig för oss med PCO eller inte. Förstår att man har större chans att bli överstimulerad med PCO?

• YKY

Nu har jag äntligen fått utslag på ÄL-testet (smiley) och har en inbokad insättning (FET) på lördag. Jag hoppas att det inte blir några problem, och jag hoppas såklart ännu mer att embryot stannar. Det är en femdagars blastocyst som ska sättas in.

Håll tummarna för oss!

• mrsalpha
    YKY skrev 2018-06-11 09:46:01 följande:

Nu har jag äntligen fått utslag på ÄL-testet (smiley) och har en inbokad insättning (FET) på lördag. Jag hoppas att det inte blir några problem, och jag hoppas såklart ännu mer att embryot stannar. Det är en femdagars blastocyst som ska sättas in.

Håll tummarna för oss!

håller tummarna!
  • Gladis84
    mrsalpha skrev 2018-06-08 22:36:56 följande:

Hej!

Vid vårt första plock fick vi ut 2 ägg av 6 blåsor. Dessa odlades i 5 dagar, 2,5 timme innan vi skulle åka till Sahlgrenska ringer dom och berättar att inget ägg blivit befruktat.

2:a plocket fick dom ut 3 ägg på 10 blåsor (fick då inför detta plock spruta med 2 olika hormonsprutor varje kväll). De odlade äggen i 2 dagar, och fick ett befruktat ägg. Och nu går jag snart in i v.8. På onsdag förmiddag skall vi till Sahlgrenska för vaginalt ultraljud och se om det lilla hjärtat slår. Fick min första morgonspya direkt efter frukost idag och ligger hemma och mår sjukt illa, så jag hoppas att det växer som det ska där inne med tanke på att måendet är som det ska vara i denna vecka, hehe :)

Har ni kommit igång med utredning/stimulering?
  • mrsalpha
    Gladis84 skrev 2018-06-11 11:06:20 följande:
    Vid vårt första plock fick vi ut 2 ägg av 6 blåsor. Dessa odlades i 5 dagar, 2,5 timme innan vi skulle åka till Sahlgrenska ringer dom och berättar att inget ägg blivit befruktat.

2:a plocket fick dom ut 3 ägg på 10 blåsor (fick då inför detta plock spruta med 2 olika hormonsprutor varje kväll). De odlade äggen i 2 dagar, och fick ett befruktat ägg. Och nu går jag snart in i v.8. På onsdag förmiddag skall vi till Sahlgrenska för vaginalt ultraljud och se om det lilla hjärtat slår. Fick min första morgonspya direkt efter frukost idag och ligger hemma och mår sjukt illa, så jag hoppas att det växer som det ska där inne med tanke på att måendet är som det ska vara i denna vecka, hehe :)

Har ni kommit igång med utredning/stimulering?
    Jag hade 5-7 äggblåsor men ingen förstod varför vi bara fick ut ett ägg. Läkarna trodde att jag haft en egen ägglossning, förtidig och att vid nästa stimulering kommer höja doserna, men även undersöka varför det blev som det blev. När de kikade på ägget såg de att det inte var någon idé. Så nu tar vi en paus i två månader- isch och försöker åter i augusti, skulle det vara så att även mina ägg är odugliga finns en plan B nämligen äggdonation.

Svar på tråden IVF - Sahlgrenska