• mrsalpha

IVF - Sahlgrenska

AniCase skrev 2018-04-28 11:50:23 följande:

Hej!

Jag och min sambo har gjort en utredning och de hittade inget fel på någon av oss men vi har försökt i snart 2 år utan att lyckas få ett plus.

Nu har de äntligen skickat iväg en remiss till Sahlgrenska för ivf.

Med både glädje och nervositet väntar man nu men de sa att vi kunde förvänta oss en kötid på

6-8 månader bara för att få en tid.

De är ju helt galet lång tid.

Man har så mkt frågor i huvudet...

Hur länge fick ni vänta innan tid?

Hur lång tid tar det att genomgå en ivf?

Gör det ont att plocka ut ägg?

Osv...

Jag tror det tog ringa 3-4 månader innan vi fick komma första gången för utredning. Sedan tog det över året innan det satte igång. Det är väldigt lång väntetid på Sahlgrenska. Jag har vänner som går på privatamottagningar där det går något snabbare men där det också kostar. Men kostnaden för ett försök att bli gravid kanske inte är just priset man ser när man så gärna vill ha barn, till vilket pris som helst kanske mer. Andra tidsperspektiv vet jag inte, jag har precis börjat med mina sprutor, men kanske andra som kan svara på dina frågor.

Hur går det för er?
  • mrsalpha
    Gladis84 skrev 2018-05-19 06:53:18 följande:

Å herrejä-ar!! Testdag idag, och jag plussade!!!Tror inte det är sant!! Fick ut 3 ägg av 10 äggblåsor den 2/5. Av dessa blev endast ett befruktat, och vi fick sätta in ett 2-dagarsodlat ägg eftersom våra ägg inte blev befruktade/delade till dag 5 vid första ivf-försöket.

Jag skakar som ett löv. Visserligen oro nu ifall det blir nån blödning/tidigt missfall osv...men får försöka bara känna glädjen, även om man inte riktigt tillåter sig vara glad fullt ut. Känns som att man ?faller hårdare? om man är glad och tar ut nåt i förskott :/

Heja er alla, tappra kämpar!! <3

Grattis Gladis84!

• mrsalpha

Hej!
    när ni gjorde ÄP vid er första stimulering hur många ägg fick ni då ut?

• mrsalpha
    MrsAJ88 skrev 2018-06-08 23:31:39 följande:
    Vi fick 11, 10 och 9 ägg de tre behandlingar som krävdes innan dottern blev till. När vi nu under våren gjorde första syskonbehandlingeb fick vi bara 5, men det räcker med ett guldägg för nu är vi gravida i vecka 18! Lycka till!
    Vad härligt för er, roligt med ett syskon. Var första barnet också IVF?
    Varför jag frågar är att en vän fick barn först på "normal" väg medan det tog upp mot 5 år innan de förstod att det var något galet, nr 2 är IVF och nu skall de ha ett syskon alltså nr3 med IVF då de förstår att de behöver extra skjuss mot rätt riktning.

Jag gjorde äggplock igår, min kropp hade tyvärr svarat fel på sprutorna mm så den hade gått in i för snabb -egen ägglossning. De kunde bara plocka ut ett ägg igår och tydligen blev det inget av det.
    Inom kort skall de ha sommaruppehåll på reproduktion och då kommer vi få vänta på andra försöket i mitten av augusti när de öppnar igen.

Jag var lite ledsen imorse när min man ringde och sa att han pratat med en av läkarna. Jag känner att det är ingen idé att hänga läpp, jag är glad för att vi tar nya tag i augusti. Skulle inte sprutorna eller min kropp eller mina ägg (många eller) vara bra vid andra försöket (om däremot de är bra skall två ägg sättas in samtidigt) och om inte skall vi börja tänka på äggdonator. Kanske det är så att mina ägg inte är helt  bra heller. Vi genomgår IVF för vi hela tiden trott att det bara är manlig faktor som gör att vi inte kan bli gravida, vi får se i augusti om det möjligen är så att även mina ägg är av mindre kvalité.
  • mrsalpha
    Vicki89 skrev 2018-06-09 00:04:10 följande:

Hej allihop!

Jag och min man ska på vårt första möte på Sahlgrenska nästa vecka. Endast 10 veckor efter att remiss skickades! Utredning har redan gjorts. Jag har problem med glesa ägglossningar pga PCO. Hur lång tid brukar det ta innan man får sätta igång med behandlingen efter det första mötet? Är det återigen lång väntetid då?

Eftersom det är juni nu och personalen ska ha semester gissar jag att vi inte kommer få börja vår behandling förrän tidigast i augusti, men brukar det dröja ännu längre än så?

Har tänkt att det skulle ta så lång tid innan vi skulle få komma till Sahlgrenska så nu när det gick så fort känner jag mig inte riktigt förberedd och har börjat bli rädd att det ska göra ont och vara påfrestande och att man ska behöva vara hemma från jobbet mycket. Vill inte berätta om IVF för min chef, så det känns som att det blir mycket "fejkad" sjukdom. Hur har ni andra gjort med ert arbete?

Jag har PCO, hur brukar det se ut för oss som har det? Någon som vet om man brukar få köra långa eller korta protokollet då?

Ursäkta alla frågor, men ska bli givande att ha den här tråden att följas åt i.

Vad härligt för er att ni sluppit vänta så länge.
    Vi väntade 1,5 år, just då vet inte om längre var det lång kö för att få hjälp.
    Jag berättade för min närmsta chef som också hon gjort samma resa med första barnet, hon förstår min situation. Flera av mina vänner och bekanta har gjort densamma men det är kanske lite hur man är som person. Man gör som man vill. Jag har gått ner i tid, från heltid till 85% deltid under den här perioden, för att få extra många lediga dagar för återhämtning. Kan man/ha råd till det så är det säkert en bra grej. 

PCO hur yttrar det sig?
    Den sista frågan kan jag nog inte svara på.

Lycka till!  
  • mrsalpha
    YKY skrev 2018-06-11 09:46:01 följande:

Nu har jag äntligen fått utslag på ÄL-testet (smiley) och har en inbokad insättning (FET) på lördag. Jag hoppas att det inte blir några problem, och jag hoppas såklart ännu mer att embryot stannar. Det är en femdagars blastocyst som ska sättas in.

Håll tummarna för oss!

håller tummarna!
  • mrsalpha
    Gladis84 skrev 2018-06-11 11:06:20 följande:
    Vid vårt första plock fick vi ut 2 ägg av 6 blåsor. Dessa odlades i 5 dagar, 2,5 timme innan vi skulle åka till Sahlgrenska ringer dom och berättar att inget ägg blivit befruktat.

2:a plocket fick dom ut 3 ägg på 10 blåsor (fick då inför detta plock spruta med 2 olika hormonsprutor varje kväll). De odlade äggen i 2 dagar, och fick ett befruktat ägg. Och nu går jag snart in i v.8. På onsdag förmiddag skall vi till Sahlgrenska för vaginalt ultraljud och se om det lilla hjärtat slår. Fick min första morgonspya direkt efter frukost idag och ligger hemma och mår sjukt illa, så jag hoppas att det växer som det ska där inne med tanke på att måendet är som det ska vara i denna vecka, hehe :)

Har ni kommit igång med utredning/stimulering?
    Jag hade 5-7 äggblåsor men ingen förstod varför vi bara fick ut ett ägg. Läkarna trodde att jag haft en egen ägglossning, förtidig och att vid nästa stimulering kommer höja doserna, men även undersöka varför det blev som det blev. När de kikade på ägget såg de att det inte var någon idé. Så nu tar vi en paus i två månader- isch och försöker åter i augusti, skulle det vara så att även mina ägg är odugliga finns en plan B nämligen äggdonation.

• mrsalpha
    ESK1 skrev 2018-06-11 16:32:55 följande:

Jag plussa igår efter mitt FET med en femdagars! :D

Grattis till er! vad roligt!
  • mrsalpha
    YKY skrev 2018-06-17 07:44:14 följande:

Jag hade ett hemskt samtal med en av sjuksköterskorna på Sahlgrenska i veckan, hon och jag kommunicerar så hinla olika så det funkar bara inte. De flesta är så gulliga och fina, men det finns ett par stycken som jag hoppas på inte ska ringa upp när jag ringer rådgivningen. Någon som upplever det likadant?

Igår hade vi vår första insättning, en FET efter en totalfryscykel i april. En jättefin blastocyst son hade börjat kläckas. Det kändes riktigt bra! :)

Nu är det bara att vänta. Ruvardag 1 idag, och jag har planerat att testa på ruvardag 8.

Någon som har bra tankar om hur jag kan distrahera mig själv under veckan som kommer?

Jag håller helt med dig, vissa av barnmorskorna är rätt otrevliga. Vet speciellt en av dem, kort i ton och idiotförklarar mig varje gång. Kommer dock inte ihåg vad hon heter, men jag har både haft henne muntlig information men även rådgivning och hon verkar väldigt trött på sitt jobb. Min man var med vid ena tillfället och han som aldrig brukar säga något upplevde henne väldigt barsk. Kanske det är samma...

Roligt att ruvningen är igång och att "blastocysten" fröet var bra. Nu håller vi tummarna!!

En bekant sa till mig som gjort precis samma procedur, se till att ha något och göra dina vakna timmar, om inte jobbet så se till att träffa vänner mm. Det håller borta tankarna.
  • mrsalpha
    Percafluviatilis skrev 2018-06-18 07:10:00 följande:

Någon här som ska göra ivf till hösten?

Vi har gjort två privata under vintern och i april-maj ett landstingsförsök. Det senaste gick inte alls bra, vi fick inget tillbaka. Av de privata har vi tre embryon i frysen men de vill vi spara till vi gjort de två resterande landstingsförsöken. Vi kände att vi ville ha en paus nu och var egentligen inplanerade för startmöte nästa vecka och behandlingsstart i slutet på juli. Vi ska gifta oss i augusti och senaste behandlingen tog otroligt hårt på oss så jag bad som en senare tid. Tänkte då i september men fick i oktober... Vet inte varför för hon sa att det fanns gott om tider. Hon pratade även om långa protokollet och planerade utefter det och jag fann mig inte riktigt i situationen så glömde säga att vi ju inte ska göra långa protokollet igen eftersom det gav så dålig utdelning. Jag borde kanske ringa och säga det så det inte blir ytterligare fördröjning när vi väl ska starta?

Hej!

Vi börjar till hösten igen, vi fick ta en "paus". Började ni först på privat klinik eller körde ni dem samtidigt som med landstingsförsöken? såg nu i texten att ni har tre frusna.
    Roligt att ni skall gifta er, förstår att du lägger barnproceduren på hyllan, vet hur det är att greja inför allt med stundande bröllop så det gör ni rätt i.
    Får jag fråga vad som hände i senaste behandlingen?

Tänk över hur du vill ha det, och prata med dem hur ni vill göra.

• mrsalpha
    Percafluviatilis skrev 2018-06-19 06:54:52 följande:
    Vi började med privat i väntan på tid hos Sahlgrenska.

Jag har låg äggreserv och får därför väldigt få äggblåsor per behandling. De två första försöken gjorde vi korta protokollet och fick ut 3 mogna ägg ur fem blåsor respektive 3 mogna ägg ur fyra blåsor. Första behandlingen gav ett embryo till mig på dag två och ett femdagars till frysen. Andra gav ett tredagars till mig och ett till frysen samt även en sexdagars till frysen, dvs alla ägg de fick ut överlevde! Detta var hos den privata kliniken.

Försök tre gjordes på Sahlgrenska och vi gjorde långa protokollet för att pröva något nytt (hellre nu än sista försöket tänkte vi). Funkade inte bra alls. Fick inte mer än två blåsor, två mogna ägg ut men embryona dog några timmar innan återföring. Skillnaden på första två försöken och senaste var att vi gjorde långa protokollet nu senast och med menopur och suprecur istället för gonal f och fyremadel.

Hur många behandlingar och vilka har ni gjort?
    Jag har gjort korta protokollet, och bara gjort en behandling. Det gick inte alls bra. Enligt läkarna fick jag förtidig ägglossning samt få antal äggblåsor och knappt några ägg, fick ut ett ägg som inte var bra nog. Känt mig riktigt nere efter detta.

Undrade precis från din text om de gör bättre ifrån sig på din privata klinik eftersom de lycktas att få ut och befrukta flera ägg.

• mrsalpha
    lyckligast80 skrev 2018-06-19 11:01:14 följande:

Usch jag är så ledsen... ringde Sahlgrenska idag för att kolla hur vi låg till i kön, i november blir vi kallade till ett första besök som det ser ut nu. NOVEMBER!!!! Remissen fick dem i mars, då sa hon 6 månader, nu sa hon att det är minst 7,5 mån väntetid!! Usch vad nedslagen jag blev. : ( Till råga på allt så var mensen sen nu 3 dagar! Aldrig hänt innan så nu trodde jag att det äntligen tagit sig, men nej idag började jag blöda. : ( Känner bara att jag vill ge upp och skita i det. (Förlåt för att jag är så negativ. )

Vet inte om det kan trösta dig med att säga det är bara "7,5 mån väntan" jag har fått vänta 1,5 år!
    Man blir ju inte direkt yngre och det har varit sjukt frustrerande att inte veta när. Nu är det igång men har nu börjat fundera på privat klinik efter fler av mina vänner har blivit bättre hjälpta och bättre omhändertagna förvisso en ovetenskap om det går genom att betala med egen plånbok men det kanske är värt det... 

ge inte upp, ha is i magen! lätt för mig att säga kanske...
    Att mensen var sen kan bero på mycket, kanske haft det stressigt på jobbet eller annan inre stress...

• mrsalpha
    Långväntanefterdig skrev 2018-06-19 18:47:54 följande:
    Det är verkligen jättelååång kö.. å sen efter första mötet dröjer det ändå tills man får köra igång med själva ivfen.. jag å min sambo skickade remiss i våras å ska bli kallade i november, vi tog beslutet att göra ett försök privat och hoppas på det bästa. Å i värsta fall har vi kvar vår plats i kön... imorgon blir jag ruvare!
    Skall du göra återinförandet imorgon?
    vad roligt, lycka till!!
  • mrsalpha
    lyckligast80 skrev 2018-06-20 08:28:55 följande:
    Hej, oj har du fått vänta 1,5 år på ivf?? Nä då blir ju våra 7,5 månad inte så mycket såklart.

Igår bestämde vi att vi kommer vända oss till privat klinik, är 38 nu och jag känner att kroppen måste orka och chanserna att bli gravid ökar ju inte precis.

Har också hört av vänner som valt privat att det varit fantastiskt bra på alla sätt! Det kostar, men värt det!! Hade jag varit 25 hade jag nog kunnat vänta till nov men nu är jag ju inte det.
    Japp fått vänta så länge, jag är 35 år i år. Men vi får se hur vi gör, vi funderar själva på att vända oss till privat klinik. Har en vän som går på Nordic och är supernöjd med dessa. Calanderska har också gott omdöme där min mans kollega fick hjälp och lyckades, det finns ingen garanti men värt varenda krona.
  • mrsalpha
    lyckligast80 skrev 2018-06-21 09:52:36 följande:
    Jag fick en tid i aug på ivf Nordic! Ringde dem igår för dom du skriver, värt varenda krona! Bara hört positiva saker om dem och även Carlanderska. Prismässigt ligger dem väl nästan samma.

Vi kommer köpa ett paket på 3 försök, lyckas det på första så spelar det ingen roll för då har vi ju ändå fått det vi kämpat för:)
    Skulle vara kul att följa dig i din resa, även om du nu inte har kvar Sahlgrenska. Lycka till!
  • mrsalpha
    YKY skrev 2018-06-24 04:34:37 följande:

Ruvardag 8, blastocyst, första insättningen i helt naturlig cykel efter en totalfryscykel i april. Första insättningen någonsin alltså. Enda kända problemet är lite nedsatt antal spermier och motilotet, så manlig faktor är vår diagnos.

Och jag fick mitt första positiva test någonsin. Jag förväntade mig starkare streck eftersom jag har BIM idag, men jag är så glad just nu! Testdag på torsdag den 28 maj. Jag hoppas vi börjar en ny resa nu...

Grattis!!!
Svar på tråden IVF - Sahlgrenska