• zuces

IVF - Sahlgrenska

Hej! 

Jag och min man har stått i kö sedan slutet på Maj för IVF behandling på Sahlgrenska. Söker nu fler som gör/har gjort eller ska göra sin IVF på Sahlgrenska i Göteborg för att följas åt på vägen!

• Svar på tråden IVF - Sahlgrenska
  • Gladis84

ÄNTLIGEN ett litet frö i magen!! Bifogar länk till min lilla ivf-blogg, hinner inte skriva nån längre text nu :/ Nu hoppas vi på att det befruktade ägget fäster om 2-3 dagar <3 Gravtest den 18/5.

Vårt första försök gjordevi i slutet av jan/början av feb. Den 2/2 ringde dom 2 timmar innan insättningen (vi har 2 timmars resväg så vi var då på väg) och säger att inget ägg var befruktat. Då skulle vi sätta in embryo på dag 5 efter äggplock.

Denna gång blev det dag 2 efter äggplock. Det var SÅ häftigt att få se det 4-delade ägget på skärmen :)

Måste pysa nu.

Önskar er allt gott! <3

PS. Zuces: Hur går det för er? <3

• Gladis84
    Gladis84 skrev 2018-05-05 12:35:05 följande:

ÄNTLIGEN ett litet frö i magen!! Bifogar länk till min lilla ivf-blogg, hinner inte skriva nån längre text nu :/ Nu hoppas vi på att det befruktade ägget fäster om 2-3 dagar <3 Gravtest den 18/5.

Vårt första försök gjordevi i slutet av jan/början av feb. Den 2/2 ringde dom 2 timmar innan insättningen (vi har 2 timmars resväg så vi var då på väg) och säger att inget ägg var befruktat. Då skulle vi sätta in embryo på dag 5 efter äggplock.

Denna gång blev det dag 2 efter äggplock. Det var SÅ häftigt att få se det 4-delade ägget på skärmen :)

Måste pysa nu.

Önskar er allt gott! <3

PS. Zuces: Hur går det för er? <3

Glömde: nouw.com/ivfbloggen
  • sofie9191

Hej! Ville bara titta in och säga att vi nu har gjort äggplock!

Vi gjorde det igår och ja, det var inte det trevligaste jag gjort men personalen på Sahlgrenska är verkligen helt fantastiska! De gjorde det så bra de kunde för mig och jag är supernöjd! Om det blir en nästa gång ska jag dock be om mer lugnande innan då jag var supernervös!

På ultraljudet förra veckan såg vi 9 äggblåsor men igår fick vi ut hela 17 ägg! Helt galet. Så nu är det en nervös väntan för att se hur många som blev befruktade! Jag är hemma idag med öm mage och väntar nervöst på om de ska ringa eller ej! Ringer dom idag innebär det att fler än 6 embryon har klarar sig och då odlas de vidare till måndag, annars åker vi in imorgon och får tillbaka en 2dagars!

De var såklart oroliga för överstimulering men jag håller tummar och tår att jag klarar mig.

Så spännande så jag vet inte vart jag ska ta vägen! Lycka till alla ni andra man klarar så mycket mer än vad man tror! Kram <3

• Gladis84

Å herrejä-ar!! Testdag idag, och jag plussade!!!Tror inte det är sant!! Fick ut 3 ägg av 10 äggblåsor den 2/5. Av dessa blev endast ett befruktat, och vi fick sätta in ett 2-dagarsodlat ägg eftersom våra ägg inte blev befruktade/delade till dag 5 vid första ivf-försöket.

Jag skakar som ett löv. Visserligen oro nu ifall det blir nån blödning/tidigt missfall osv...men får försöka bara känna glädjen, även om man inte riktigt tillåter sig vara glad fullt ut. Känns som att man ?faller hårdare? om man är glad och tar ut nåt i förskott :/

Heja er alla, tappra kämpar!! <3

• Långväntanefterdig
    AniCase skrev 2018-04-28 11:50:23 följande:

Hej!

Jag och min sambo har gjort en utredning och de hittade inget fel på någon av oss men vi har försökt i snart 2 år utan att lyckas få ett plus.

Nu har de äntligen skickat iväg en remiss till Sahlgrenska för ivf.

Med både glädje och nervositet väntar man nu men de sa att vi kunde förvänta oss en kötid på

6-8 månader bara för att få en tid.

De är ju helt galet lång tid.

Man har så mkt frågor i huvudet...

Hur länge fick ni vänta innan tid?

Hur lång tid tar det att genomgå en ivf?

Gör det ont att plocka ut ägg?

Osv...

Hej!

Vi är också i väntan på tid. Såååå jobbigt att vänta. Vi skickade remissen i början av maj och fick till oss att det är 8-12 månaders kö. Hur gör du för att fördriva tiden. Man blir ju tokig ??
  • Långväntanefterdig
    Gladis84 skrev 2018-05-19 06:53:18 följande:

Å herrejä-ar!! Testdag idag, och jag plussade!!!Tror inte det är sant!! Fick ut 3 ägg av 10 äggblåsor den 2/5. Av dessa blev endast ett befruktat, och vi fick sätta in ett 2-dagarsodlat ägg eftersom våra ägg inte blev befruktade/delade till dag 5 vid första ivf-försöket.

Jag skakar som ett löv. Visserligen oro nu ifall det blir nån blödning/tidigt missfall osv...men får försöka bara känna glädjen, även om man inte riktigt tillåter sig vara glad fullt ut. Känns som att man ?faller hårdare? om man är glad och tar ut nåt i förskott :/

Åååååh va kul att höra att det tog sig på första försöket. Stort grattis, väl kämpat!!!!

Jag hoppas att vi får en tid snart och får komma igång! :)
  • mrsalpha
    AniCase skrev 2018-04-28 11:50:23 följande:

Hej!

Jag och min sambo har gjort en utredning och de hittade inget fel på någon av oss men vi har försökt i snart 2 år utan att lyckas få ett plus.

Nu har de äntligen skickat iväg en remiss till Sahlgrenska för ivf.

Med både glädje och nervositet väntar man nu men de sa att vi kunde förvänta oss en kötid på

6-8 månader bara för att få en tid.

De är ju helt galet lång tid.

Man har så mkt frågor i huvudet...

Hur länge fick ni vänta innan tid?

Hur lång tid tar det att genomgå en ivf?

Gör det ont att plocka ut ägg?

Osv...

Jag tror det tog ringa 3-4 månader innan vi fick komma första gången för utredning. Sedan tog det över året innan det satte igång. Det är väldigt lång väntetid på Sahlgrenska. Jag har vänner som går på privatamottagningar där det går något snabbare men där det också kostar. Men kostnaden för ett försök att bli gravid kanske inte är just priset man ser när man så gärna vill ha barn, till vilket pris som helst kanske mer. Andra tidsperspektiv vet jag inte, jag har precis börjat med mina sprutor, men kanske andra som kan svara på dina frågor.

Hur går det för er?
  • mrsalpha
    Gladis84 skrev 2018-05-19 06:53:18 följande:

Grattis Gladis84!

• YKY

Ni som gjort FET på Sahlgrenska, vilka ägglossningstester är de vill att man använder egentligen? Jag förstod det som att de vill att man använder Clearblues ägglossningstest som inte är digitala, men jag hittar bara digitala på apoteket. Missförstod jag?

Jag ska börja testa först på söndag så jag ringer och hör imorgon om jag inte hittar, men tänkte kolla här i alla fall!

Svar på tråden IVF - Sahlgrenska