Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Äggdonation 2017

Bell13 skrev 2018-03-01 11:07:56 följande:

Jag tog det med min klinik och hon sa att det är alltid svårt att sia om utfallet. Antal äggblåsor är lättare men man kan aldrig veta hur många av dessa som har kvalitet nog att bli barn.

Vi bestämde att vi ska vara lugna och vänta på utfallet av den här behandlingen innan vi bestämmer något mer.

Vi valde att göra PGS som tillval hos AvaClinic. Då gör man kromosomtest på alla embryon dag 5 (innan insättning av 1 eller 2 embryon dag 6) för att se vilka som är normala kromosommässigt, och de onormala slängs direkt,eftersom de ändå bara blir minus eller missfall. Så det finns sätt att rensa bort dåliga embryon och därmed inte riskera att behöva betala kliniken för att sätta in onormala embryon. Jag har läst om andra som gjort det också. Bara ett tips.
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-01 13:01:45 följande:

Det är ju som sagt ett lotteri. Hoppas åtminstone 1 av dessa 2 embryon vill stanna kvar. Är mer än nöjd med endast en baby också.

Det blir ett par nervösa dagar nu. Hur går dina tankar? Kommer inte ihåg din historia. Har ni någon plan eller avvaktar ni?

Har tagit MPR vaccin och då får man inte göra nån insättning föränn efter minst 3 månader, för att inte riskera skada fostret så har paus just nu. Men har 5 blastos som är normala kromosmässigt enligt PGS kvar i frysen i Riga. Så det kommer bli fler försök under 2018.  Jag kan varmt rekommendera PGS till alla
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-01 14:25:43 följande:

Jag önskar ett stort lycka till och att det ska bli baby för er.

Om ni testat deras kromosomer har man ju eliminerat en orsak till missfall åtminstone.

Ja, det var därför vi gjorde PGS för att eliminera felfaktorn kromosomfel. Nu vet jag ju att om det inte fungerar så beror det på min kropp och mitt immunförsvar. Har gjort utredning av immunförsvaret hos Dr Dimitri i Aten på Lite clinic och då konstaterades koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar.

Kan tipsa om denna podd om 2 tjejer som båda försöker få barn på egen hand. Den ena tjejen har nyligen gjort dubbeldonation i Ryssland och är nu gravid och sett hjärtslag på embryot, de lägger ut nya avsnitt varje torsdag och jag tycker det är intressant att lyssna på den podden:
    www.acast.com/jagvillhabarn/nuvetvi--15

• UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-01 17:13:20 följande:

Ska lyssna ikväll när jag går och lägger mig. Tack snälla för tipset.

Varsågod ! De har lagt ut 15 avsnitt än så länge, om du vill lyssna från början så hittar du alla avsnitten på poddens hemsida:
    www.acast.com/jagvillhabarn
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-01 20:36:56 följande:

Jag är på ruvardag 3 idag bara så det får gå ett par dagar till.

Hur tidigt kan man göra hcgprov via blodet? Om ägget fäster vad är det då för åtgärder du vidtar för att slippa/förhindra missfall?

Man kan ta blodhcg när som helst, men för säkrast rättvisande svar så ska man nog vänta till ruvardag 10 i alla fall. 

Om man får upprepade missfall så kan det bero på kvinnans immunförsvar (det kan man göra en immunutredning i Aten för att ta reda på) och då får man behandling med Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och Intralipiddropp. De första 2 fungerar blodförtunnade (de samarbetar) och förhindrar blodproppar, de andra två lugnar immunförsvaret på olika sätt. Allt för att förhindra kvinnans kropp från att ta livet av eller stöta bort embryon. Kvinnans kropp ser embryon som cancerceller som den snabbt ska döda och göra sig av med när man har immunproblem. Vissa kvinnor med immunproblem har autoimmuna sjukdomar själva eller i släkten andra är helt friska men har ändå ett överaktivt immunförsvar.

Immunproblem kan yttra sig genom att man endera har svårt att bli gravid eller får upprepade missfall. Vissa får ett barn men sen gör immunförsvaret allt för att förhindra fler graviditeter, andra har svårt redan att få första barnet pgr av att de har medfött överaktivt immunförsvar.

Vill du veta mer om immunproblem så kan jag rekommendera denna bok:
    "Is your body babyfriendly" skriven av Dr Alan E Beer, den förste läkare som började behandla kvinnor med immunproblem i USA på 1990-talet.
    www.adlibris.com/se/bok/is-your-body-baby-friendly-9780978507800

• UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-02 11:54:12 följande:

Jag ska testa med urinsticka på dag 9 efter insättning och är det positivt går jag och gör blodprovet. Är på dag 4 idag efter insättning. Har lite diffust illamående men det kan ju lika gärna vara lutinus.

När jag varit naturligt gravid (5 gånger) så hade jag mycket symptom innan plus så jag visste att jag var gravid innan jag testade.

Vid donation hade jag inga symtom alls när jag ruvade, vilket jag tyckte var konstigt och kände mig inte gravid, men jag tog ett blodprov rd10, och jag var visst gravid. Många andra har också sagt att de haft få eller inga symptom alls vid ruvning efter ÄD, men många har plussat ändå. Så brist på symtom behöver inte betyda att man inte är gravid. Man kan vara gravid ändå. Enda sättet att få veta är att göra ett test. Ja, man kan tyvärr bli lurad av medicinerna som man tar också,har läst att vissa mår dåligt av östrogentabletter andra av progesteronet.
  • UndrandeSökare

Bell13- Tog de bara ETT blodprov för att se om du hade överaktivt immunförsvar? 1st blodprovsrör alltså? Jag undrar vad de testade då.... i Aten tar man massor med rör och de skickar det till ett speciallabb i USA inriktad på Immunologi och det tar minst en vecka för att få svar.

Men det räcker inte med ETT rör för att få veta om man har överaktivt immunförsvar eller inte. Möjligtvis testade de APPT (blödningstid) för att kolla om du behöver Trombyl och Fragmin (blodförtunnade) men den medicineringen ska påbörjas innan man sätter in embryot. 

Maila dem och tryck på tycker jag, du har ju rätt att få veta VILKA prover de tog på dig och VAD du fick för resultat ! 

• UndrandeSökare
    Sara761 skrev 2018-03-03 09:17:50 följande:

Hej på er

Nu var det slut för denna gång! Fått missfall precis:(

Så fruktansvärt. Hade hcg på över 15000 (v5+4)häromdagen och allt såg fint ut. Nu är det borta.

Hur ska man orka...

lycka till ni som ruvar!

Jag beklagar verkligen ! Jag vet hur det känns, jag har haft 6 missfall. Var har ni gjort ÄD? Eller var det dubbeldonation? Gjorde ni PGS? Satte ni in 1 eller 2 ? Var det 3-dagars eller 5-dagars?
  • UndrandeSökare
    Sara761 skrev 2018-03-03 09:47:15 följande:

Tack

Gjorde ÄD i Riga och det var två st fina femdagars ej pgs visserligen... man blir så uppgiven

Har fyra blasto i frys

Hur går det för er?

Förstår att det är lätt att bli uppgiven, men bli inte det. Tänk istället att det finns en orsak och jag ska hitta den!

Ett första förslag är att göra PGS på de resterande 4 blastosarna, då får ni veta om de är normala eller inte eftersom onormala embryon oftast blir minus eller missfall. De onormala kastas då direkt och endast de friska fryses.

Vi har gjort dubbeldonation med PGS hos AvaClinic för att helt utesluta felfaktorn embryofel.

Jag har också gjort mensblodtest (det gör man hemifrån och skickar till Serum i Aten) för att utesluta dolda infektioner i livmodern.

Samt att vi gjort immunutredning av mitt immunförsvar hos Dr Dimitri på Life clinic i Aten. Då hittades att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina missfall. Jag behöver alltså en mängd mediciner för att lyckas få barn.

Man kan också göra hysto hos Serum i Aten för att se (och isåfall ta bort) död vävnad och annat störande ur luvmodern. De gör också inplantationssnitt för att embryona lättare ska få bra fäste och för att förbättra blodtillförseln till livmodern.

Zwillinge här itråden har också gjort immunutredning hos Dr D och kan säkert berätta mer om det om du vill veta mer.
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-03-03 12:36:24 följande:

Jag beklagar missfallet. Har haft 6 st själv. Fan så onödigt

Beklagar era 6 missfall, vi har också haft 6st.

Har ni fått göra sperm dna fragmentationstest i Riga nu innan ÄD? Om det inte går vägen denna gång kan jag starkt rekommendera att ni gör det. Går inte att göra i Sverige, men vi fick göra det hos AvaClinic i Riga. Kostade 700kr när vi gjorde det och man får svar på ett dygn. Man kan resa dit och endast göra det testet utan att vara deras patient i övrigt tror jag.

Det visade sig att mina 5 första missfall berodde på dnafel och fragmentationsfel på spermierna.
Svar på tråden Äggdonation 2017