Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Äggdonation 2017

Myran1979 skrev 2018-10-18 09:51:03 följande:

Åhhh tusen tack för svar! Så himla tråkigt att höra ????! Vi ska börja i Sverige men känns liksom redan nu innan vi börjat att jag tappat hoppet! Misslyckande på misslyckande... har ni försökt med äd i Sverige först?

Nej, har aldrig gjort varken ivf eller ÄD i Sverige. Vi blir lätt gravida naturligt och har haft totalt 6 missfall. Inga barn sen innan. Den svenska missfallsutredningen visade inget för de tog för få prover.

Efter missfall 4 åkte vi till Aten och gjorde immunutredning och fick behandling med Trombyl, Fragmin, kortison och intralipid, men missfall ändå. Då vände vi oss till Riga och fick göra Sperm dna fragmentationstest. Men både dnafel och fragmentationfel hittades så vi gjorde då dubbeldonation i Riga.
  • UndrandeSökare
    linanton skrev 2018-11-05 15:40:31 följande:

Funderar även vi på ava Riga? Gör ni behandlingen där?

Jag och min man gör dubbeldonation med PGS på Avaclinic i Riga, hör av dig om du har några frågor om kliniken.
  • UndrandeSökare
    linanton skrev 2018-11-05 15:52:15 följande:

Har tagit första kontakten med dem. Vi behöver en äggdonator.. dem påstod att dem betalar tillbaka pengarna om inga embryon är av bra kvalite. Samt hälften tillbaka om endast en är duglig..

Hur har ni upplevt kliniken såhär långt?

Vi bor i Sthlms området, hur har ni tagit er dit och är det krångligt att ta sig till kliniken från flygplatsen?

Vad är smidigast ?

Har ni stött på några hinder med kliniken under tiden?

Dem sa att dem knappt har någon väntelista, hur fort kom ni intill?

Uhh mkt frågor.:p

Reglerna fungerar så här på Avaclinic i Riga:

Om de inte lyckas plocka ett enda (dvs noll) ägg från donatorn, så behöver ni inte betala något.

Lyckas de plocka 1 ägg så betalar ni bara 50% av priset

Lyckas de plocka 2 ägg eller fler så får ni betala 100% av priset.

Vi är nöjda med kliniken, vi gjorde dubbeldonation dvs både äggdonation och spermiedonation och köpte dessutom tillvalet PGS (kromosomtest på embryonas dag 5). Vi fick 13 färska ägg från donatorn, 12 befruktades och alla 12 levde dag 3. På dag 5 gjordes PGS på 8st blastos och 7 var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen.

Det går att flyga till Riga från Arlanda (tar 1 timme) eller åka båt (kliniken ligger på 10min promenadavstånd från båtterminalen i Riga). Vi flög dit första gången och tog sen bussen till stan och sen spårvagn till hotellet (Monika hotel) som låg jättenära kliniken. Vid insättningen tog jag båten över ensam från Värtahamnen till Riga.

Kliniken har inga väntetider. Man börjar med att fylla i ett patientformulär och ett donatorsformulär (hur ni vill donatorn ska se ut) samt att ni behöver ta dessa blodprover på er båda (hiv, syfilis, hepatit b, hepatit c och Anti-hbc) samt att mannen behöver ta ett Spermaprov med Morfologi.

Sen kommer ni få några donatorer att välja på.

Vi fick 2 kvinnliga och 4 manliga donatorer att välja på. All donation är anonym enligt lag så man får ej se bilder, så informationen är textbaserad. Men man kan få se fantombilder dvs ej hur den verkliga personen ser ut.

Har man möjlighet så kan man passa på att turista i Riga när man ändå besöker kliniken.

Hör av dig om du har fler frågor.
  • UndrandeSökare
    linanton skrev 2018-11-05 21:10:43 följande:

Tack så mycket för svaret.

Wow att alla 12 klarade sig helt otroligt, kommer du ihåg vad din donator hade för id nr elr ngt om det skulle vara ok för oss att använda. Det vill säga om färger etc klaffar.

Vad menas morfologi? Görs detta även om man gör behandling i Sverige?

Vart gjorde du ultraljuden, tänker att dem behöver väl ha koll på hur livmodern ser ut?

Och ang. Sprutor fick du ta några efter behandlingen? Vet att i Ryssland måste man ta sprutor i tre månader om det blir en graviditet.

Tacksam för all hjälp

Hur många blastos det blir beror på både hur bra ägg det är och hur bra spermier det är. Har mannen dåliga spermier så blir det inga eller få embryon till frysen oavsett ung äggdonator

Alla 12 levde dag 3. På dag 5 gjorde de PGS på 8st och 7 var friska. Men man får mycket bra resultat för att man använder spermadonatorer med toppspermaresultat. Vi använde både öggdonator och spermadonator.

Man får inte veta något idnr eller något alls på donatorn eftersom allt är anonymt. Ni kommer att matschas mot äggdonatorer som har SAMMA Blodgrupp och RH-faktor som dig (så det måste du och din man också ta reda på vilka Blodgrupper ni har och RH-faktor).

Din man måste göra Spermaprov med Morfologi i Sverige. Morfologin är den viktigaste delen, då tittar man på spermiernas utseende, hur många procent som ser normala ut, hur många har för stort eller för litet huvud, för lång eller för kort svans etc.

OM din mans Morfologiprov EJ är normalt så kommer ni få göra Sperm DNA Fragmentationstest på kliniken i Riga (detta finns ej i Sverige. Det är det bästa spermatestet). Om hans spermier inte klarar det testet så blir det dubbeldonation.

Vi gjorde vul på kliniken i Riga, men du kan kontakta någon privat gyn ang det.

AvaPeter i Ryssland använder Progesteronsprutor. Det använder de inte i Riga. Riga använder 1 nedregleringsspruta, sen östrogentabletter och progesteronvaggissar (endera Lutinus eller Utrogestan).

Har ni fyllt i klinikens Patientformulär?
  • UndrandeSökare
    linanton skrev 2018-11-06 11:14:09 följande:
    Görs morfologi testet i Sverige ? Ok hur ta man reda på Rh - faktorn? Blodgrupp tog jag reda på men inte rh tror jag inte...

Bryr dem ens om det i Sverige ? Tror inte att dem ens gjorde såna tester.., usch känner mig så himla besviken på dem just nu..

dem kollar inte ens om han hade några bakterier i spermierna vilket oxå kan hindra..

Vad menas med VUL?

Hur många ggr åkte ni? Och hur länge behöver man stanna, ?
    Hur långt har ni kommit i processen med Riga? Har ni fyllt i deras Patientforulär?

Ja, Spermatest med Morfologi kan utföras på tex RMC (Reproduktions centrum) i Sverige, det finns flera RMC i Sverige (finns oftast på Universitetssjukhusen).

Men om ni ej kan få göra detta spermatest i Sverige, så kan ni istället resa till kliniken i Riga och göra Sperm dna fragmentationstest där på plats, detta måste då göras i god tid innan äggplocket på äggdonatorn. Vi reste öer och gjorde det en månad innan äggplocket. .

Vi bokade tid och reste till kliniken i Riga och gjorde Sperm dna fragmentationstestet där, och gjorde samtidigt VUL (vaginalt ultraljud) på CD21,och eftersom allt såg bra ut så satte sköterskan nedregleringssprutan i min skinka direkt efteråt. Man försätts då i kemiskt klimakterium för att kunna synkas mot äggdonatorns menscykel, sen bygger mn upp slemhinnan kemiskt med östrogen och progesteron så att din kropp är i rätt fas när donatorns ägg är uttagna, befruktade och odlade till dag 3 eller 5 och ska sättas in.

När man tar blodprov för Blodgrupp så brukar man samtidigt ta reda på RH faktorn. RH-faktor innebär om du har ett plus eller ett minus efter din blodgrupp.
    Man har någon av dessa: A+, A-, B+, B-, AB+,  AB- , 0+ eller 0-.

Hos Avaclinic i Riga matchar de endast dig mot äggdonatorer som har samma blodgrupp och rh-faktor som du har. Samma sak om era spermier är för dåliga, så kommer ni att matchas mot manliga spermadonatorer som har samma blodgrupp och rhfaktor som din man.

Tyvärr är svensk fertilitetsvård rätt så dålig, vår missfallsutredning i Sverige var extremt dålig, de tog för få prover och inte ens ett spermaprov fick vi ta, man får oftast bättre och proffsigare vård utomlands.

VUL= Vaginalt ultraljud, man går in via slidan med en ultraljudstav och undersöker hur livmodern ser ut.

Hur länge man behöver stanna i Riga beror på hur din mans spermatest går (beroende på om hans sperma går att använda eller inte) samt om ni vill odla embryona till dag 3 eller 5. Standard är 3dagar, och betalar man lite extra så odlas de vidare till dag 5 (blastos). Men jag rekommenderar absolut att man odlar vidare till dag 5 eftersom många embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i livmodern eller labbet. De starkaste överlever till dag 5. Så sätter man in på dag 3 då riskerar man att sätta in embryon som ändå skulle ha dött på dag 4 oavsett. Så det är bättre och säkrare att odla till dag 5 och sen sätta in 1 eller 2 embryon då.

Köper man dessutom tillvalet PGS (kromosomtest på embryonas dag 5) så är man säker på att endast embryon som är normala kromosommässigt kommer att sättas in. Eftersom onormala embryon ändå bara blir minus eller missfall eller resulterar i ett barn med kromosomavvikelser tex Downs syndrom (då har barnet 3st av kromosom 21, istället för normala 2st). Alla onormala embryon kastas och endast de normala sparas och fryses in (förutom de 1-2 som de sätter in i livmodern).

När det gäller bakterier i de nedre regionerna, så kan jag rekommendera att man gör IvfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan ha baciller utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. OM man har baciller därinne så kan de störa implantationen när embryot försöker fästa och då blir resultatet minus eller missfall.

Om baciller hittas så får både mannen och kvinnan varsitt antibiotikarecept som kan lösas ut på apotek i Sverige. Båda måste ta varsin antibiotikakur samtidigt annars bollar man bara bacillerna mellan varandra. Mensblodtestet kostar 300euro. Man gör BÅDE Locus Medicustestet och 11 in one.

Man behöver bara 5 saker:
    1. En vadderad påse av minsta storlek
    2. Några frimärken
    3.Urinprovrör med skruvkork
    4.Koksaltlösning ( att späda blodet med lite i röret)
    5.Bruksanvisning inkl adressen att skicka till som du hittar här:
    www.ivfserum.com/infection-screening/
  • UndrandeSökare

linanton- Vilket datum ville kliniken att du skulle testa?

Ta ett test på den dagen med morgonurin skulle jag föreslå. Helst ett Clearblue digitaly eller helst ett blodprov och mät hcg.

Med tanke på att inga av era embryon kunde frysas så kan det vara fel på mannens spermier. Jag skulle rekommendera att ni börjar med att låta din man gör Sperm dna fragmentationstest för att utreda det först.

• UndrandeSökare

linanton- Det är inte säkert att det är fel på spermierna, men det KAN vara så. Enda sättet att veta om hans spermier är normala eller ej är att göra en ny Spermaanalys.

Om ni ska göra nytt Spermaprov i Sverige, så måste du kräva att det ska vara Spermaprov MED Morfologi som jag sa till dig tidigare (och som även Avaclinic kräver om man ska göra ÄD där).

Morfologin är den viktigaste delen !

Att endast mäta antalet spermier och antalet rörliga räcker inte.

Annars maila Avaclinic och boka en tid hos dem och res dit och gör Sperm dna fragmentationstest där. Då vet ni sen hur det ligger till med spermierna. Om spermierna är för dåliga så är det ingen idé att använda hans spermier mer, utan att byta till Spermadonation.

Annars om spermierna bara är halvdåliga så kanske man kan använda picsi eller icsi.

Just nu (2018) är det ej lagligt att både använda äggdonation och spermadonation samtidigt i Sverige. MEN lagen kommer att ändras from 1 januari 2019 och sen kommer dubbeldonation bli lagligt i Sverige. Men det är ännu ej klart vilka kliniker som kommer få göra det i Sverige i framtiden och troligtvis kommer det bli väntetider. Däremot är dubbedonation redan nu lagligt i Riga och de har inga väntetider.

Så om det efter nytt spermaprov står klart att man behöver dubbeldonation, så måste man endera vänta i kö i Sverige eller åka utomlands och göra det där istället.

• UndrandeSökare
    Polly1981 skrev 2018-11-08 21:17:52 följande:

Såg nu att jag hamnat på fel år. Det är ju 2018 nu men tror denna tråd är lite aktivare än 2018.

Eftersom det är 10 år sedan jag fick satt in ett ägg har jag helt glömt bort känslan.

Är på dag 3 idag insättning i tisdags och i eftermiddag på jobbet fick jag sådan mensvärk.

Det drogs och slets i min lilla livmoder. Ska jag ta detta som ett gott tecken? Kommer ni ihåg? Jag fick satt in en 5 dagars blastocyst.

Jag vet inte om det startades nån 2018s tråd, men jag har startat en " Vi som planerar Äggdonation 2019" tråd.
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-11-06 13:06:19 följande:

Tack. Hittills ser det bra ut. Vi fick 12 ägg 10 blev befruktade och av de ser 3 ut att duka under. Så 7 fina embryon än så länge.

Är så hoppfull nu

Hur har det gått? Hur många embryon levde dag 5 ? Och hur många kunde frysas in ?
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-11-15 10:36:07 följande:

4 embryon har frysts in och vi gör även pgs på dessa 4. Transfer blir den 29 november om allt ser bra ut.

Det låter bra att ni ska göra PGS på de kvarvarande 4 , då slipper man sätta in embryon som är onormala kromosommässigt. Vi gjorde också PGS på våra embryon. 7 av 8 var friska för oss. Vilket datum görs PGS på de 4 embryona? Blir det den 28 nov och indättning den 29nov?

Men varför frös de ner embryona först? Och gör PGS sen? Vi gjorde PGS direkt på de färska embryona dag 5 och satte in 2 färska embryon på dag 6 och resten som klarat PGS till frysen.

Risken med att frysa dem först och sen göra PGS dagen innan insättning är ju att du måste vara på plats i Riga oavsett även om inget embryo skulle klara PGS och det alltså inte blir nån insättning. Gör man PGS på färska och sen fryser så vet man ju direkt hur många embryon det är kvar.
  • UndrandeSökare

4 embryon har frysts in och vi gör även pgs på dessa 4. Transfer blir den 29 november om allt ser bra ut.

Bell13 skrev 2018-11-15 15:42:53 följande:

De har tagit ut celler ur embryona på dag 5 och sedan fryst dem. De säger att det tar 2 veckor att få ett svar, det är ett annat lab som gör pgs.

Så hinner du få svar då hur många embryon som klarat PGS innan du köper biljett och reser till Riga för insättning 29 nov?
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-11-05 10:31:07 följande:

Nu kör vi igång vårt absolut sista försök. Min mans spermier är fri från de multiresistenta bakterierna.

Idag är han över till Riga för att lämna sitt prov. Hoppas på att vi får många fina embryon.

Återföring blir 23 november.

Är väldigt förväntansfull och oerhört nervös.

Bell13 skrev 2018-11-06 12:15:50 följande:

Nej vi har Swedish medcare.

Av 12 ägg har 10 befruktats men tre av dem ser ut att duka under.

Vi är superglada. Min man har haft mrb i sina spermier så förra äd gick åt skogen.

Återföring av 2 embryon blir 22 nov

Bell13 skrev 2018-11-06 13:06:19 följande:

Tack. Hittills ser det bra ut. Vi fick 12 ägg 10 blev befruktade och av de ser 3 ut att duka under. Så 7 fina embryon än så länge.

Är så hoppfull nu

Bell13 skrev 2018-11-15 15:42:53 följande:

De har tagit ut celler ur embryona på dag 5 och sedan fryst dem. De säger att det tar 2 veckor att få ett svar, det är ett annat lab som gör pgs.

Bell13 skrev 2018-11-15 16:35:25 följande:

Ja det får jag, ingen idé att resa och få ett negativt besked på plats.

Hoppas att dessa är friska och krya.

Vi sätter tillbaka 2 embryo om allt funkar.

Bell 13-  Hur många av de 4 embryona var normala kromosommässigt efter PGS? Blir det någon insättning? och i så fall vilket datum?
  • UndrandeSökare
    Polly1981 skrev 2018-11-08 21:17:52 följande:

Såg nu att jag hamnat på fel år. Det är ju 2018 nu men tror denna tråd är lite aktivare än 2018.

Eftersom det är 10 år sedan jag fick satt in ett ägg har jag helt glömt bort känslan.

Är på dag 3 idag insättning i tisdags och i eftermiddag på jobbet fick jag sådan mensvärk.

Det drogs och slets i min lilla livmoder. Ska jag ta detta som ett gott tecken? Kommer ni ihåg? Jag fick satt in en 5 dagars blastocyst.

Hur gick det för dig Polly? Vilket datum var testdag? Blev det något plus på urinstickan?
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-11-25 08:43:27 följande:

Fick provsvaret i fredags. Inget av de 4 går att använda, de saknar kromosom 18 samt kromosom 20. Vi har fått erbjudande från kliniken att sätta in 2 donerade embryon ändå på torsdag.

Jag är helt med på att göra det men min man är tveksam. Han vill veta om det är så att hans spermier är skadade permanent eller om det på något sätt går att reparera. Går det ej att reparera åker jag på torsdag för återföring annars gör vi ny behandling i mitten av februari.

Inget drömscenario detta.

Jag beklagar att ALLA 4 embryona var dåliga efter PGS. Då antar jag alla de kastades? För ingen seriös klinik skulle sätta in embryon som inte är normala efter PGS, för de kommer endast bli minus eller missfall.

Embryon som saknar både kromosom 18 och 20 kommer inte klara sig

Nej, det går inte att reparera om embryon saknar kromosomer. Det går heller inte att reparera om mannen producerar felaktiga spermier, då är det

Spermadonator som gäller. Lägg inte ner mer tid och pengar på felaktiga spermier.

Så då sätter ni nu in 2 dubbeldonerade embryon nu istället?
  • UndrandeSökare
    Bell13 skrev 2018-11-25 14:03:40 följande:

Nej de sätter inte in dem. De har kastats. Japp vi kommer att sätta in två dubbeldonerade embryon om det inte går att göra nåt åt detta.

Dubbeldonerade embryon är det bästa och enda valet nu, så gör det. Nu har redan testat med mannens sperma 2 misslyckade omgångar. Nu är dubbeldonation nästa steg om ni vill ha fler barn. Även om jag vet att du tidigare sagt i denna tråd att ni aldrig skulle göra dubbeldonation, utan då nöja er med tidigare barn om det inte gick att använda egna mannens spermier. Ibland får man bara acceptera faktum att spermierna är för dåliga för att fungera.

Men dubbeldonation är ett utmärkt sätt att få barn, det är många som får barn på så sätt numera.

Är det 2st dubbeldonerade 5-dagars embryon ni får köpa? Har de gjort PGS på dessa 2 dubbeldonerade embryon också? För även dubbeldonerade embryon kan ha kromosomfel tyvärr.

Vi gjorde Sperm dna fragmentationstest först innan vår första (och hittills enda) behandling, hos vår klinik Avaclinic i Riga och sen direkt dubbeldonation på färska embryon.

Av 13 ägg blev 12 befruktade och alla levde dag 3. Sen gjorde PGS på 8st och 7 var normala kromosommässigt. Dvs 1 av de 8 var onormalt.

Om vi hade satt in 3dagars så vet man ju inte hur många av de resterande 5 (av totalt 12 levande 3dagars) som varit onormala. Så hade vi inte gjort PGS så hade vi även satt in den onormala blaston. Så det är alltid bäst att göra PGS.
Svar på tråden Äggdonation 2017