linanton skrev 2018-11-06 11:14:09 följande:
Görs morfologi testet i Sverige ? Ok hur ta man reda på Rh - faktorn? Blodgrupp tog jag reda på men inte rh tror jag inte...
Bryr dem ens om det i Sverige ? Tror inte att dem ens gjorde såna tester.., usch känner mig så himla besviken på dem just nu..
dem kollar inte ens om han hade några bakterier i spermierna vilket oxå kan hindra..
Vad menas med VUL?
Hur många ggr åkte ni? Och hur länge behöver man stanna, ?
Hur långt har ni kommit i processen med Riga? Har ni fyllt i deras Patientforulär?
Ja, Spermatest med Morfologi kan utföras på tex RMC (Reproduktions centrum) i Sverige, det finns flera RMC i Sverige (finns oftast på Universitetssjukhusen).
Men om ni ej kan få göra detta spermatest i Sverige, så kan ni istället resa till kliniken i Riga och göra Sperm dna fragmentationstest där på plats, detta måste då göras i god tid innan äggplocket på äggdonatorn. Vi reste öer och gjorde det en månad innan äggplocket. .
Vi bokade tid och reste till kliniken i Riga och gjorde Sperm dna fragmentationstestet där, och gjorde samtidigt VUL (vaginalt ultraljud) på CD21,och eftersom allt såg bra ut så satte sköterskan nedregleringssprutan i min skinka direkt efteråt. Man försätts då i kemiskt klimakterium för att kunna synkas mot äggdonatorns menscykel, sen bygger mn upp slemhinnan kemiskt med östrogen och progesteron så att din kropp är i rätt fas när donatorns ägg är uttagna, befruktade och odlade till dag 3 eller 5 och ska sättas in.
När man tar blodprov för Blodgrupp så brukar man samtidigt ta reda på RH faktorn. RH-faktor innebär om du har ett plus eller ett minus efter din blodgrupp.
Man har någon av dessa: A+, A-, B+, B-, AB+, AB- , 0+ eller 0-.
Hos Avaclinic i Riga matchar de endast dig mot äggdonatorer som har samma blodgrupp och rh-faktor som du har. Samma sak om era spermier är för dåliga, så kommer ni att matchas mot manliga spermadonatorer som har samma blodgrupp och rhfaktor som din man.
Tyvärr är svensk fertilitetsvård rätt så dålig, vår missfallsutredning i Sverige var extremt dålig, de tog för få prover och inte ens ett spermaprov fick vi ta, man får oftast bättre och proffsigare vård utomlands.
VUL= Vaginalt ultraljud, man går in via slidan med en ultraljudstav och undersöker hur livmodern ser ut.
Hur länge man behöver stanna i Riga beror på hur din mans spermatest går (beroende på om hans sperma går att använda eller inte) samt om ni vill odla embryona till dag 3 eller 5. Standard är 3dagar, och betalar man lite extra så odlas de vidare till dag 5 (blastos). Men jag rekommenderar absolut att man odlar vidare till dag 5 eftersom många embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i livmodern eller labbet. De starkaste överlever till dag 5. Så sätter man in på dag 3 då riskerar man att sätta in embryon som ändå skulle ha dött på dag 4 oavsett. Så det är bättre och säkrare att odla till dag 5 och sen sätta in 1 eller 2 embryon då.
Köper man dessutom tillvalet PGS (kromosomtest på embryonas dag 5) så är man säker på att endast embryon som är normala kromosommässigt kommer att sättas in. Eftersom onormala embryon ändå bara blir minus eller missfall eller resulterar i ett barn med kromosomavvikelser tex Downs syndrom (då har barnet 3st av kromosom 21, istället för normala 2st). Alla onormala embryon kastas och endast de normala sparas och fryses in (förutom de 1-2 som de sätter in i livmodern).
När det gäller bakterier i de nedre regionerna, så kan jag rekommendera att man gör IvfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Man kan ha baciller utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. OM man har baciller därinne så kan de störa implantationen när embryot försöker fästa och då blir resultatet minus eller missfall.
Om baciller hittas så får både mannen och kvinnan varsitt antibiotikarecept som kan lösas ut på apotek i Sverige. Båda måste ta varsin antibiotikakur samtidigt annars bollar man bara bacillerna mellan varandra. Mensblodtestet kostar 300euro. Man gör BÅDE Locus Medicustestet och 11 in one.
Man behöver bara 5 saker:
1. En vadderad påse av minsta storlek
2. Några frimärken
3.Urinprovrör med skruvkork
4.Koksaltlösning ( att späda blodet med lite i röret)
5.Bruksanvisning inkl adressen att skicka till som du hittar här:
www.ivfserum.com/infection-screening/