Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Äggdonation 2017

Hej ! Jag följer gärna denna tråd. Vi har haft totalt 6 missfall, gjort immunutredning hos Dr D på Life clinic i Aten och fått konstaterat koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Sen gjort dubbeldonation hos AvaRiga med PGS som tillval för att vara säkra på att endast embryon som är normala kromosommässigt sätts in. Första försöket satte in 2 färska men tyvärr ofostrigt och missfall i v.11. Vi har nu 5 kvar i frysen.

Nästa försök blir 2018.

• UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2017-10-25 21:58:01 följande:

Kul med lite liv i tråden såhär när vi närmar oss slutet på året! Jag ska imorgon ta nedregleringsspruta och efter blödning börja ta Femanest. Preliminärt ÄP för donatorn v.49, så om det stämmer blir det återföring bara några veckor senare än när jag blev gravid med sonen :) peppar peppar! Pendlar mellan att inte våga tro att det kommer funka igen, till att nästan ta för givet att det kommer att gå igen just för att vi lyckades på första ÄD-försöket senast....

Hur eller hur, så är tråden jättebra att bolla tankar i, precis som ni skriver, och jag bistår gärna mer mina erfarenheter av att få barn genom ÄD, så tveka inte att fråga! Det samma gäller immunproblematik, men där har UndrandeSökande mer färsk info att ge i ämnet än vad jag har.

Roligt att höra att det närmar sig Zwillinge ! Hoppas det går bra med nedregleringssprutan idag.

Insättning i december då. Hoppas allt går bra !
  • UndrandeSökare

Evis- Jag har haft bruna flytningar under ruvning, men man brukar säga att så länge det inte är rött blod så är det ingen fara.

• UndrandeSökare

Regnar- Välkommen till tråden. Går nog tyvärr inte att ta bort ett inlägg för att man skrivit fel.

De flesta av oss här gör äggdonation utomlands i länder där donatorn är anonym, så donatorn och mottagaren träffas aldrig, man vet inte ens den andra personens identitet.

Däremot om man gör donation i Sverige så har BARNET rätt att få veta vem donatorn var när barnet blir 18år. De kan då välja att träffas om både donatorn och barnet vill. Men inte säkert att donatorn vill träffas, eller så kan donatorn vara avliden då.

• UndrandeSökare

Regnar- Jag och min man gör donation hos AvaRiga (Lettland) och i Lettland är all donation anonym. Dvs barnet kan aldrig få veta vem donatorn är.

I de flesta länder är donation anonym. Men i Sverige, Finland, island och Danmark finns öppen donation vilket innebär att barnet kan få veta vem donatorn är när det blir 18år. Men donatorn kan aldrig kräva att få träffa barnet.

Så om du vill ha anonym donator så är det lätt att hitta det i många länder i Europa. MEN om man använder anonym donator så får man betala allt själv, då kan man aldrig få pengar av Försäkringskassan för donationen. Om man använder öppen donator så kan man söka ersättning från Försäkringskassan för äggdonation eller spermadonation. Men inte för dubbeldonation (både ägg och spermiedonation samtidigt) för det är förbjudet enligt svensk lag och då kan man heller inte få ersättning av försäkringskassan.

• UndrandeSökare

Regnar- Man får fylla i formulär hur man vill donatorn ska se ut. Längd, vikt, hårfärg, ögonfärg, utbildningsnivå, intressen etc etc Man får veta åldern på donatorerna om man frågar.

Sen kommer kliniken att maila er förslag på donatorer som matchar era önskemål. Är man inte nöjd kan man be om nya förslag. Priset beror på vilka tillval man väljer. Grundpriset för äggdonation ligger på ca 60.000 svenska kronor har jag för mig. Men googla på AvaRiga Lettland så hittar ni deras svenska hemsida och prislista på svenska.

Om man går in på deras hemsida under kontorstid dagtid så kan man direkt börja chatta men någon av deras koordinatorer. Det var så jag fick kontakt med kliniken. Jag har pratat med en kordinator som heter Veronika, hon är jättebra och svarar snabbt på alla frågor man har.

• UndrandeSökare

Regnar- Jag har hört att många talar gott om ivfFalun, de kan också hjälpa till med mer mediciner än de vanliga tex intralipiddropp för att lugna immunförsvaret om man har svårt att få behålla graviditeter.

• UndrandeSökare

Beklagar minus Mrs W och Familj77, jag vet hur frustrerade och ledsamt det är med att få minus.

Kan verkligen rekommendera att man söker hjälp utomlands om man har råd, där är det sällan några köer alls.

Vi valde AvaRiga eftersom det är kort resväg från Sverige, de är vana vid svenska patienter och de har inga köer alls, man kan köra igång direkt.

Går man in på deras hemsida på vardagar under kontorstid kan man direkt börja chatta med någon av deras koordinatorer som svarar på alla frågor. Det var så jag fick kontakt med dem, jag började chatta och senare maila med deras kordinator Veronika.

Annars om man misstänker att immunförsvaret är orsaken till att man inte får barn så kan jag rekommendera immunutredning i Aten. Jag har gjort min på Life clinic i Aten och den var verkligen mycket bättre än utredningen i Sverige.

Jag kan svara på frågor om nån vill veta mer om ÄD i Riga eller immunutredning.

• UndrandeSökare

Mrs W- Ja, tyvärr är det alltid en ekonomisk fråga om man har fertilitetsproblem. Vi gjorde missfallsutredning i Sverige som inte visade något, så vi hade inget val än att vända oss utomlands eftersom den hjälp vi behövde inte finns i Sverige.

Vi har tagit av sparade pengar, men vet att andra har tagit banklån, belånat bostaden eller fått ekonomisk hjälp av släktingar för att ha råd.

Har ni kvar några embryon i frysen?

Har du fått pröva några mediciner för att förbättra chanserna tex prednisolon för att lugna immunförsvaret från att stöta bort embryot? Det kan vara en orsak till varför man inte blir gravid. Det finns läkare i Sverige som kan hjälpa till med det tex Fertilitetplus i Stockholm.

• UndrandeSökare

Familj77- Vi åkte till Aten eftersom missfallsutredningen i Sverige inte visade något.

Vi kallads oförklarligt barnlösa och fick ingen mer hjälp.

Men jag misstänkte att mitt immunförsvar var problemet eftersom jag har autoimmuna sjukdomar tex allergi men tyvärr "tror inte" svenska läkare att kvinnans immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem. Jag hittade Atentråden här på Familjeliv" Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" läste den och reste sen till Life clinic i Aten där jag fick en mycket bättre utredning än jag fått i Sverige.

Man tar blodprover och skickar till ett speciallabb i USA för analys. Jag fick då veta att jag har en autoimmun koagulationssjukdom som ger proppar i moderkakan, fostret dör av syrebrist och det blir missfall. Jag fick sen behandling med Fragmin, trombyl, kortisontabletter och intralipiddropp.

Vi kombinerade läkarbesök med semester i Aten så vi stannade i en vecka, men många reser endast ner i 2-3dar. Om man inte har möjlighet att resa så går det också att kontakta kliniken och de skickar papper och man tar blodproven här i Sverige och skickar till USA för analys så går provsvaren till kliniken i Grekland och man betalar för provsvaren och immunsupport fram till plus eller till förlossningen.

Behandlingen görs på distans och man tar blodprover regelbundet i Sverige och man mailar provsvaren till Aten så mailar läkaren tillbaka och talar om man ska ändra medicineringen, när man ska ta dropp etc.

Du är varmt välkommen till Atentråden om du vill. Det är en mycket aktiv tråd med många tjejer som har varit eller är på väg till Aten. Många har fått barn med hjälp av immunbehandling.

Svar på tråden Äggdonation 2017