Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Äggdonation 2017

Asil76 skrev 2018-04-19 12:48:54 följande:

Det här med hgc... Nån som vet?

Jag tog blodprov igår. 11 dagar efter befruktning (7/4)och rd 8. (Transfer 10/4) Jag fick svar idag och mitt hgc ligger på exakt 5. Varken mer eller mindre. Svaret från läkaren var i princip "kanske".

Förra gången jag tog (var ej gravid) låg jag på 2.

Så. Hur ska jag tolka det här? Hur högt kan man ligga utan att vara gravid? Finns det något som kan påverka värdena? Hur snabbt bör nivåerna stiga de närmsta dagarna, OM jag mot förmodan skulle vara gravid?

RD8 är tidigt i dessa sammanhang. Gränsen för gravid är just siffran 5 och över.
    5 och över betyder gravid, men det brukar tyvärr inte gå vägen om det är så lågt, det är därför din läkare sa "Kanske". Det ska helst ligga på 50-100 minst i startvärde.

Men jag rekommenderar att du tar ett nytt blodhcg inom några dagar, för det viktigaste är ökningen ! Det ska dubblera sig varannan dag om det går åt rätt håll. Så du kan t ex ta om det imorgon fredag eller på måndag så får du veta mer !

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Asil76 skrev 2018-04-19 13:19:36 följande:
    Tack!!
    Sa din läkare bara "kanske" fick du inte nån mer förklaring?
    Som den som jag nyss gav dig?

I vilket fall som helst,

Grattis du är gravid ! och jag hoppas att det går vägen,
    men du bör ta om hcg och även östrogen och progesteron inom de närmaste dagarna. Om ditt progesteron är lågt (under 50-60) så öka dosen, man kan ta 2st Lutinus 3ggr per dag om det behövs.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Asil76 skrev 2018-04-20 17:34:26 följande:
    Provet var via werlabs så dom gav inga närmare förklaringar än så. Jag ringde min gyn, som sa att 5 är ett ganska "normalt" värde, för att vara ruvardag 8 och tyckte att det var på tok för tidigt att testa. Så jag får göra om i början på nästa vecka, och se om jag får bättre svar då.
    Mät både hcg, progesteron och östrogen(östradiol) nästa vecka för en komplett bild, de kan alla köpas via werlabs.se, använder du rabattkoden "LCHF" så blir det billigare .

Hur många Lutinus eller Utrogestan tar du per dag?

När jag gjorde donation hos Avaclinic fick jag 3 östrogentabletter per dag, sen ökades det till 4 per dag efter blödning.

Progesteron fick jag 2st 3ggr per dag dvs totalt 6st per dag.
    Om du använder lägre dos än 6st Lutinus per dag så kan du öka dosen för att öka chansen att fostret stannar kvar.
  • UndrandeSökare
    Asil76 skrev 2018-04-22 10:00:52 följande:

Okej, det ska jag göra, tack! Idag var det oxå positivt på stickan. :)

Jag tar 3 lutinus (eller snarare luteina, polska varianten) per dag, och 6x2mg estradiol (progesterone), 3 st Duphaston (progynon), och folsyra, accard och methypred. Tot 12 tabletter om dan..

Kan/ska jag öka på dosen luteina även om doktorn inte sagt nåt om det?

Estradiol är samma sak som Progynon dvs Östrogen och Duphaston och Lutinus är Progesteron

Annars var det rätt !

Grattis till plus på stickan !

Ja, jag gav rådet till Evadesiree att höja hennes progesterondos samtidigt som hon tar blodprov hos Werlabs på Progesteron och Östrogen/östradiol.

Hon hade bara 27 i Progesteron och man ska ligga på minst 50-65 efter insättning så jag gav henne rådet att öka Lutinusdosen och sen ta regelbundna blodprover och hålla koll på sina egna nivåer. Hon ökade progesteronet och det gick från 27 till 54.

Progesteronbrist kan leda till missfall, och hon ville ha min hjälp, så jag talade om för henne vad hon kunde göra för att öka chansen att embryot stannar kvar.

Så ja, du kan öka Lutinusdosen om du ligger lågt i Progesteron.
  • UndrandeSökare
    Asil76 skrev 2018-04-22 19:40:29 följande:
    En dum fråga kanske.. Men kan man ha för högt progesteron? Eller kan man bara öka dosen riskfritt oavsett? :/

Referensintervall
    Stockholm och Västra Götaland
    Kvinnor:
    Follikelfas: 0,5 - 4,5 nmol/L
    Lutealfas: 11 - 81 nmol/L

Källa: anvisningar.se/Anvisningar/Klinisk-kemi/P/S--Progesteron/

Längre fram i graviditeten får du googla på vilka nivåer du bör ligga på.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Asil76 skrev 2018-04-23 08:03:57 följande:

Ah okej tack! Jag vet att jag fick 2x3 när jag gjorde ivf, men jag fick ingen förklaring till varför, så jag vet inte vad jag hade för värden då. Jag ska ta blodprov i morrn och mäta både hgc, progesteron och östradiol, men det tar ju några dagar att få svar, och frågan är om jag lika gärna kan öka dosen redan nu, innan provet är taget, eller om det är dumt? :/ Det är en sån djungel det här alltså..

Vänta med att höja dosen tills du tagit provet.

Efter du tagit provet, maila då till kontakt@werlab.se skriv i mailet att du vill ha provsvaren snarast möjligt och så bifogar du en kopia på ditt inscannade leg (pass, körtkort eller idkort) så får du provsvaren snabbare. Det gjorde jag sist och det funkar !
  • UndrandeSökare

Asil76-Du kan ju redan nu se till att scanna in ditt idkort/pass/körtkort så det är färdigt att skicka direkt.

Vissa skrivare har scanner, om du inte har tillgång till scanner hemma eller på jobbet, så kanske det finns möjlighet att de kan hjälpa dig scanna in ditt idkort på biblioteket och spara ned det som en fil på en sticka ? Bara ett tips !

• UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2018-04-23 14:55:07 följande:

Vet inte om det var någon härinne som hade synpunkter på Invimed, de ska i alla fall undersöka kliniken nu, så vill någon mejla till [email protected] så gör det snart. Man får vara anonym.

Jag tror det var Smil, Asil76, Evadesiree och kanske någon mer som har pratat om det. Vet inte hur många av dem som anmält dock.
  • UndrandeSökare
    Asil76 skrev 2018-04-24 17:29:34 följande:

Det här var mina östradiol och progesteronvärden. Hcgsvaret har inte kommit än. Jag har inte fått utvärderingen av läkaren än.

Östradiol 2223pmol/L

Progestoron 50nmol/L. Undrandesökare, har du nån bra analys? :)

Testa att höja din Progesterondos, du ska ligga på minst 60-65 nu. Du kan gå upp till max 2x3 dvs 6 Lutinus per dag, gå inte över det.

Kom ihåg att boka in ett vul runt v.8+0, då ska man se ett embryo med hjärtslag om allt går åt rätt håll.

Uppdatera gärna här när du fått ditt hcg.

Upprepar du hcg, progesteron och östrogen 1-2 ggr/ vecka så kan du själv följa din graviditetsutveckling.

Lycka till !
Svar på tråden Äggdonation 2017