• Anjaheterjag

Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL

Fler som har bf maj 2018 och väntar syskon som vill följas åt här på familjeliv?

• Svar på tråden Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL
  • Charlieellerså
    typ89 skrev 2017-11-24 16:23:51 följande:

Imorgon går jag in i v 17. Fick veta i onsdags att jag har gbs. Har fått sammandragningar sen förra veckan. Får penicillin nu. Men är bara orolig och stressad hela tiden, vill verkligen inte få missfall nu när jag kämpat med kräkningarna så länge. Ska till sjukhuset imorgon för dropp igen men dom sa att drar förlossningen igång så kan dom inte göra så mycket. Önskar man kunde spola fram några månader bara...

Även jag bär på gbs och det behandlas med dropp under förlossningen och jag har tagit antibiotika under graviditeterna när jag haft symptom. Hoppas sammandragningarna ger med sig nu när du fått antibiotika, det brukar vara så. Har själv haft tidiga sammandragningar. Det brukar inte innebära någon risk om inte livmodertappen börjar påverkas . Stort lycka till
  • typ89

Tack för pepp en alla! Verkar som att penicillin hjälper för har inte lika mycket sammandragningar. Är nog väldigt känslig just nu. Rädd för allt jag inte kan påverka. Ska till läkaren på torsdag så ska be henne titta så tappen inte är påverkad om hon kan. Min första föddes 35+4. En vecka innan började jag läcka men det slutade. Fast jag tror att jag gick och läckte tidigare med men förstod inte det själv och blev avfärdad när jag ringde förlossningen då. Den här gången kommer jag stå på mej mycket mer.

• Linnet1976

Kan man bära på gbs utan att veta om det? Gör man regelbundet test för det, eller det är först om man har uvi el sammandragningar som man kollar?

• Hoppfullhet
    Linnet1976 skrev 2017-11-26 18:52:33 följande:

Kan man bära på gbs utan att veta om det? Gör man regelbundet test för det, eller det är först om man har uvi el sammandragningar som man kollar?

Tror man kollar först om man har besvär som uvi. Själv hade jag väldigt lite symtom, kände mig ovanligt trött o hade lite ont i ryggen (typ över njurarna).. den enda gången jag hade haft de innan tog jag en urinsticka på jobb som gav utslag o jag hade en uvi. Hade alltså inte ont när jag kissa eller så. Så msn kan nog ha de utan att känna av de precis. När jag sen fick jag samma känsla under min graviditet, tog jag en urinsticka på jobb som gav utslag, ringde då MVC o bad om att få skicka en odling. Visade gbs. Inga symtom = ingen åtgärd. Dock fick jag antibiotika (i blodet) på förlossningen. Hann inte få antibiotikan tillräckligt lång tid innan dom fick ta hål på vattnet så därför blev vi inlagda på perinatalavdelning 48 h efter förlossningen. Nu väntar jag igen och har fått skicka en odling trots att jag inte har symtom, mest för kontroll. Dock räknar de med att man är gbs positiv om man en gång varit det.
  • LakritsMatte
    pandoraDiem skrev 2017-12-01 07:25:29 följande:

Hur mår ni tjejerna?

Jag har undvikit gruppen ett tag för det blev så mycket prat om missfall och olyckliga slut att det blev jobbigt... men det kanske börjar vända nu?

Hursomhelst kände jag att jag måste få ?klaga? lite, haha! Jag mådde jättelilla i första trimestern, kunde knappt vara på jobbet för jag kräktes i tid och otid... och MVC vägrade skriva ut lergigan comp!! Dom rådde mig att småäta och ta ingefärskapslar...

Så började det gå över i vecka 11 typ och för två veckor sen var vi på KUB och allt såg JÄTTEBRA ut ???? moderkakan i framvägg dock så det var svårt att få en bra bild på pyret.

MEN sen nån vecka tillbaka har illamåendet kommit tillbaks!! Kräks varenda morgon och mår illa så fort jag blir hungrig... suck... var inte alls såhär när jag var gravid med sonen, kräktes kanske fem gånger totalt då. Alla säger att det är säkert en tjej denna gång, haha!

Hur har ni det?

• pandoraDiem
    LakritsMatte skrev 2017-12-01 07:40:11 följande:

Jag har undvikit gruppen ett tag för det blev så mycket prat om missfall och olyckliga slut att det blev jobbigt... men det kanske börjar vända nu?

Hursomhelst kände jag att jag måste få ?klaga? lite, haha! Jag mådde jättelilla i första trimestern, kunde knappt vara på jobbet för jag kräktes i tid och otid... och MVC vägrade skriva ut lergigan comp!! Dom rådde mig att småäta och ta ingefärskapslar...

Så började det gå över i vecka 11 typ och för två veckor sen var vi på KUB och allt såg JÄTTEBRA ut ???? moderkakan i framvägg dock så det var svårt att få en bra bild på pyret.

MEN sen nån vecka tillbaka har illamåendet kommit tillbaks!! Kräks varenda morgon och mår illa så fort jag blir hungrig... suck... var inte alls såhär när jag var gravid med sonen, kräktes kanske fem gånger totalt då. Alla säger att det är säkert en tjej denna gång, haha!

Hur har ni det?

Skönt att allt såg bra ut :) inte så kul med illamåendet dock, konstigt att de inte vill skriva ut läkemedel till dig. Vilken vecka är du i nu? Min förra graviditet började jag kräkas runt v20, skumt men det kan tydligen hända fast man inte kräkts i början.

Är själv i vecka 16 (+2) och den värsta tröttheten börjar att släppa känns det som. Har som tur är bara kräkts 2 gånger (hatar verkligen att spy) för någon vecka sedan men börjar bli lite less på att må illa och vara konstant osugen på allt, men känns som att det också håller på att vända :) rul den 19e, ser fram emot mot det men är också nervös.
  • pandoraDiem
    Eliluc skrev 2017-12-01 11:35:31 följande:

Det är bra här med , livlig krabat på KUB

Härligt!
  • Anonym (Tredje)

I veckan skrev jag in mig på MVC, fick brev igår om att jag tydligen har för lågt järnvärde så fick börja med Niferex redan nu. Vecka 16+ 5 idag, har RUL om två veckor, spännande! Hoppas ni andra mår bra =)

Svar på tråden Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL