• Anjaheterjag

Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL

Fler som har bf maj 2018 och väntar syskon som vill följas åt här på familjeliv?

• Svar på tråden Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL
  • Trea2018

Vi fick också se en pigg liten en på KUB, det var verkligen en milstolpe! När vi satt i väntrummet innan hörde vi hur paret före oss bröt ihop totalt, vi förstod ju vilket besked de måste fått och jag var i princip beredd att vända i dörren... Riktigt hemskt. Men som tur var gick det bra och nu har vi berättar för barnen, vilket va helt fantastiskt. Lite skillnad med en 5&7 åring jämfört med 1,5 åring som det var förra gången!

Illamåendet är verkligen bättre, dyker upp någon enstaka morgon bara. Tröttheten däremot sitter i, har ätit Niferex sedan v12 men tycker inte det haft någon större effekt på det iaf. Har inte nästa koll hos BM förrän slutet på Jan, fyra veckor efter rul, långt att vänta på att se om järntabletterna verkligen haft effekt.

• pandoraDiem
    Trea2018 skrev 2017-12-04 20:46:21 följande:

Vi fick också se en pigg liten en på KUB, det var verkligen en milstolpe! När vi satt i väntrummet innan hörde vi hur paret före oss bröt ihop totalt, vi förstod ju vilket besked de måste fått och jag var i princip beredd att vända i dörren... Riktigt hemskt. Men som tur var gick det bra och nu har vi berättar för barnen, vilket va helt fantastiskt. Lite skillnad med en 5&7 åring jämfört med 1,5 åring som det var förra gången!

Illamåendet är verkligen bättre, dyker upp någon enstaka morgon bara. Tröttheten däremot sitter i, har ätit Niferex sedan v12 men tycker inte det haft någon större effekt på det iaf. Har inte nästa koll hos BM förrän slutet på Jan, fyra veckor efter rul, långt att vänta på att se om järntabletterna verkligen haft effekt.

Skönt att höra att kub gick bra :)

Du kan inte ringa bm och höra om du kan få komma in och kolla hb, det går ju rätt snabbt tänker jag. Så jobbigt att behöva vara trött hela tiden.
  • hondär
    Linnet1976 skrev 2017-12-04 09:21:54 följande:

Jag mår också bättre nu, är i vecka 17. Min barnmorska ringde mig efter blodprovet v 10 och sa att jag hade super järnbrist. Det förklarade varför jag inte kunnat jobba på två månader utan sovit konstant. Äter niferex nu och mår mycket bättre. Mår mindre illa och är piggare (fast sover fortfarande en hel del).

Jag får ibland gravid migrän som håller i sig några dagar i sträck åt gången, har haft det tidigare graviditeter också. Fruktansvärt jobbigt. Är det nån mer som har det? Vågar inte ta några piller, vet att man får ta måttligt av alvedon, om det verkligen behövs - men det gör att jag varje gång frågar mig om jag kan stå ut. Var går gränsen liksom... egentligen borde jag ju bara ta ett piller.

Aldrig hört talas om gravid migrän...? Jag har inte migrän sen innan men Jag har så ont i huvudet nu... Sitter i flera dagar ibland. Går inte bort om jag dricker, inte om ja sover och inte med Alvedon... Måste Skita i de och Köra på.. Jätte jobbigt. Men hellre de än att spy, usch jag hatar att spy.. Är lite rädd för att göra de.
  • LakritsMatte
    Linnet1976 skrev 2017-12-04 09:21:54 följande:

Jag mår också bättre nu, är i vecka 17. Min barnmorska ringde mig efter blodprovet v 10 och sa att jag hade super järnbrist. Det förklarade varför jag inte kunnat jobba på två månader utan sovit konstant. Äter niferex nu och mår mycket bättre. Mår mindre illa och är piggare (fast sover fortfarande en hel del).

Jag får ibland gravid migrän som håller i sig några dagar i sträck åt gången, har haft det tidigare graviditeter också. Fruktansvärt jobbigt. Är det nån mer som har det? Vågar inte ta några piller, vet att man får ta måttligt av alvedon, om det verkligen behövs - men det gör att jag varje gång frågar mig om jag kan stå ut. Var går gränsen liksom... egentligen borde jag ju bara ta ett piller.

Jag känner igen det där med migränen, hade samma problem min första graviditet. Alla läkare jag pratade med envisades bara med att ?men migrän ska ju bli bättre när man är gravid? men så var det INTE för mig, tror jag läste nån stans att 5% av alla kvinnor som lider av migrän blir värre under graviditeten. Jag fick bara rådet att ta alvedon i fulldos (vilket för övrigt är ofarligt! Det var nån artikel som cirkulerade för typ tio år sen att alvedon skulle vara farligt vid graviditet om man bar på en pojke, men det finns massor andra studier som visar att det inte stämmer!), men jag pratade med ett par kollegor som hade olika receptbelagda preparat utskrivna som fick ta dessa under graviditeten i samråd med neurolog. En tog Citodon, en annan någon sorts triptan. Grejen är att många läkemedel avråds vid graviditet för att det finns begränsad information om påverkan på fostret, men så kan de stå att man ska väga fördelarna för mamman med att ta läkemedlet mot risken för fostret, och det beslutet tar ju läkare och patient i samråd.

Sorry för långt inlägg!
  • Linnet1976

Ah tack för ditt svar... jag fattar ju nånstans att det ändå är ok att ta alvedon, förstår inte varför jag oroar mig så. Blir lite irriterad att det är så tvetydigt när man läser på olika vårdguider, men det känns bra att inte vara ensam om huvudvärken. Jag har ju inte problem annars utan tror att det är hormonellt. Nästa gång det drar igång provar jag alvedon fast några här säger att det inte hjälper. Värt ett försök. Så man kanske kan sova.

• LakritsMatte
    Linnet1976 skrev 2017-12-05 20:16:07 följande:

Ah tack för ditt svar... jag fattar ju nånstans att det ändå är ok att ta alvedon, förstår inte varför jag oroar mig så. Blir lite irriterad att det är så tvetydigt när man läser på olika vårdguider, men det känns bra att inte vara ensam om huvudvärken. Jag har ju inte problem annars utan tror att det är hormonellt. Nästa gång det drar igång provar jag alvedon fast några här säger att det inte hjälper. Värt ett försök. Så man kanske kan sova.

Ja tyvärr är ju alvedon inte helt tillräckligt vid migrän... jag brukar göra såhär: alvedon, postafen (för jag mår illa också), nersläckt tyst och svalt rum, halvligga med ett par kuddar bakom ryggen, våt handduk/tvättlapp över panna/ögon, samt eventuellt vätskeersättning (ifall huvudvärken mot förmodan skulle bero på dåligt vätskeintag) och sen försöka halvslumra några timmar så brukar det kännas liite bättre.

Du kan alltid lita på Janusinfo / Janusmed Fosterpåverkan. Läs texterna noga och fatta själv informerade beslut om vilka läkemedel du kan och inte kan ta!
  • typ89

Skakar lite liv i tråden. Hoppas att det går bra för er alla! Idag fick vi se en sprallig fin liten kille på rul. Bf fortfarande 11 maj. Kändes som en stor lättnad att han växer som han ska:)

• pandoraDiem
    typ89 skrev 2017-12-13 17:27:59 följande:

Skakar lite liv i tråden. Hoppas att det går bra för er alla! Idag fick vi se en sprallig fin liten kille på rul. Bf fortfarande 11 maj. Kändes som en stor lättnad att han växer som han ska:)

Åh grattis! Så skönt :) själv blir det rul på tisdag, lite nervöst
  • hondär

Grattis vad roligt! Skönt att allt ser bra ut!

Jag ska på rul i mellandagarna, det ska bli så spännande! Jag utgår från att allt ser bra ut och är spänd på att få se könet! Har två flickor och en pojke med en annan pappa så nu är ju chansen 50/50 på kön.
  • Zanda

Underbart, grattis! <3
Svar på tråden Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL