• Vattumankillen

En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?

En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån och kör precis bredvid en?

Ni utsätter andra för livsfara.

Det räcker med att man går lite åt vänster eller höger för att man ska bli påkörd när en cyklist kommer precis bakifrån och kör precis bredvid en. Oftast märker man inte när en cyklist föränn de har cyklat förbi en.

Det är en ren slump att jag inte än har blivit påkörd känns det som.

• Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?
  • zdudmwml
    Anonym (Go) skrev 2017-08-31 21:12:18 följande:
    Jag gör det sen jag fattade Varför man faktiskt gör det, för att snällt varna!
    Men allt för många tycks fortfarande bli provocerande av plinget och börjar skrika om att cyckelbanan är väl tillräckligt stor för oss båda osv osv..
    Jisses liksom.

Nu funkar inte min plinga så jag ropar pling pling istället. Eller tuuuut. Då blir det tydligen en lättsammare stämning också. Win win.
    Är man van att vistas i CG-banor ÄR det fruktansvärt irriterande med plingfanatikr. Att plinga är att ge signal i trafiken. Bilar signalerar inte för varje omkörning, fotgängare gastar inte TUT-TUT så fort de går om någon så varför i allsin dar ska cyklister signalera i tid och otid?

Förutom att det är irriterande undergräver det den lilla respekt som fortfarande finns för det. Skulle alla cyklister göra som du skulle snart ingen reagera. Vad tar du till då, vallhorn?
  • Vellopiceder

Jag tror att en del oenighet här beror på att det är lite olika cykelbanor som vi frekventerar. Vissa cyklar på ställen där de möter kanske en eller två andra på hela vägen. Andra susar fram i storstadstrafik. Och de flesta i något mellanting.

• persikofjaril

Kan hålla med om att fotgängare bör hålla sig till sin sida och inte sväva ut över hela gång-/cykelbanan. 

Går jag själv brukar jag inte kolla bakåt så mycket, men håller mig på min sida. Går jag med dottern brukar jag hålla koll åt alla håll så att jag kan se eventuella cyklister i god tid och se till att hon står still eller åtminstone går på ena sidan.

Det jag stör mig på är mest att vissa cyklar så otroligt snabbt, plötsligt svischar de bara förbi utan att man hört dem komma, och utan att sakta ner. Det är ganska otäckt faktiskt.

Om man plingar i god tid, 10-20 meter bakom en fotgängare, och saktar ner åtminstone lite istället för att fara fram som ett jehu, så hinner denne se vart man befinner sig och kan undvika att ta ett steg åt fel håll.

• zdudmwml
    persikofjaril skrev 2017-08-31 22:33:36 följande:
    Om man plingar i god tid, 10-20 meter bakom en fotgängare, och saktar ner åtminstone lite istället för att fara fram som ett jehu, så hinner denne se vart man befinner sig och kan undvika att ta ett steg åt fel håll.
    Det tar ett par sekunder att cykla den sträckan...
    Det är inte rimligt att cyklister ska sakta ner bara för att det finns fotgängare i närheten. Trots allt är du inte ensam som går utan ni är rätt många. Så hur tänkte du?

Plingar man reagerar fotgängare nästan utan undantag med att frysa fast i marken. Sedan springer de som yra höns åt alla håll och kanter. Det finns undantag, de som vet att man som fotgängare går på vänster sida och girar således åt vänster om en cyklist plingar. Men de allra flesta har ingen som helst susning om vad, hur eller varför utan är lika oberäkneliga som en ilsken Trump. Så de där 2 sekunderna du pratar om är i allmänhet ingen vinst alls för någon.

Man kan inte kräva av omgivningen att de ska anpassa sig efter en själv utan man måste själv anpassa sig efter omgivningen. Vad gör du för att att kunna se dessa jehun?

• Anonym (Go)
    zdudmwml skrev 2017-08-31 21:39:41 följande:

Är man van att vistas i CG-banor ÄR det fruktansvärt irriterande med plingfanatikr. Att plinga är att ge signal i trafiken. Bilar signalerar inte för varje omkörning, fotgängare gastar inte TUT-TUT så fort de går om någon så varför i allsin dar ska cyklister signalera i tid och otid?

Förutom att det är irriterande undergräver det den lilla respekt som fortfarande finns för det. Skulle alla cyklister göra som du skulle snart ingen reagera. Vad tar du till då, vallhorn?

Du kanske inte har märkt när du är ute och Går hur folk på stan tex går?! En plötslig höger sväng hit eller vänster sväng dit, för Titta Dääär var fanns det plötsligt något intressant.

Likadant när man cyklar, speciellt när man cyklar. Varnar inte jag med en pling att jag kommer cyklandes Bakom någon så kan de ju inte heller veta bättre än att vänta med den skarpa svängen de kanske tänkte göra...

Hur tänker Du liksom?!?

Om jag cyklar snabbt, i en nedförsbacke och jag har någon framför mig kan ju inte heller jag veta om de planerar fortsätta gå rakt fram eller inte. Därav en varning som gör att de vet att nu kommer det en cyklist.

Speciellt barn som har okontrollerade impulser att plötsligt springa åt alla håll.

Bilar ska inte tuta på gående eller cyklister för de riskerar skrämma skiten ur dem och istället Orsaka en olycka istället för att förebygga.

Ett pling framkallar troligtvis inte en hjärtinfarkt.

Däremot de gånger jag inte plingat så har det hänt att de gående jag passerat blivit rädda för att man kommit för nära.
  • zdudmwml
    Anonym (Go) skrev 2017-08-31 23:45:11 följande:
    Du kanske inte har märkt när du är ute och Går hur folk på stan tex går?! En plötslig höger sväng hit eller vänster sväng dit, för Titta Dääär var fanns det plötsligt något intressant.
    Likadant när man cyklar, speciellt när man cyklar. Varnar inte jag med en pling att jag kommer cyklandes Bakom någon så kan de ju inte heller veta bättre än att vänta med den skarpa svängen de kanske tänkte göra...

Hur tänker Du liksom?!?
    Om jag cyklar snabbt, i en nedförsbacke och jag har någon framför mig kan ju inte heller jag veta om de planerar fortsätta gå rakt fram eller inte. Därav en varning som gör att de vet att nu kommer det en cyklist.

Speciellt barn som har okontrollerade impulser att plötsligt springa åt alla håll.

Bilar ska inte tuta på gående eller cyklister för de riskerar skrämma skiten ur dem och istället Orsaka en olycka istället för att förebygga.

Ett pling framkallar troligtvis inte en hjärtinfarkt.

Däremot de gånger jag inte plingat så har det hänt att de gående jag passerat blivit rädda för att man kommit för nära.
    Hur klarar du att vistas utomhus? Du verkar vara bosatt i Staden Där ALLA Har Noll Impulskontroll.

Om du läst vad jag skrivit så förstår du att jag redan insett att gående oftast är totalt omedvetna om att de inte är ensamma om att vistas ute bland folk..

Signaler ska inte användas i onödan av något fordon och cykel är ett fordon därför att det kan orsaka flvr skador än hjärtinfarkter något som jag skrivit om i tidigare inlägg.
  • themia
    zdudmwml skrev 2017-08-31 20:28:56 följande:
    Ska bilar tuta på varenda människa som kanske, eventuellt möjligen kan vingla till?

Det är absurt att begära att cyklister ska pingla på varenda människa. Är man så osäker som fotgängare kan man skaffa hjälm med påmonterade backspeglar.
    Bilar hörs, oftast redan långt håll.

Om du vill delta i en seriös debatt, försök då se de verkliga problemen i stället för att bara slänga ur dig en floskel.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-08-31 21:39:41 följande:

Jag är mycket van att åka på GC-banor, jag cyklar till och från arbetet i stadsmiljö, i en av de större cykelstäderna i Sverige. Jag använder ringklockan flitigt och aldrig blivit utskälld, aldrig råkat ut för någon står stilla. Snarare en nick.
    Jag har haft cyklister som plingat på mig när jag drömmande gått lite fel. Hellre en ringklocka än att bli knuffad av cyklister.
    Jag skulle gärna vilja ha ett pling från en bakomvarande cyklist som kommer upp snabbt.

Jag kan lugnt säga att jag har flera hundra mils cykling bakom mig i stadstrafik
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-01 05:45:01 följande:
    Hur klarar du att vistas utomhus? Du verkar vara bosatt i Staden Där ALLA Har Noll Impulskontroll.

Om du läst vad jag skrivit så förstår du att jag redan insett att gående oftast är totalt omedvetna om att de inte är ensamma om att vistas ute bland folk..

Signaler ska inte användas i onödan av något fordon och cykel är ett fordon därför att det kan orsaka flvr skador än hjärtinfarkter något som jag skrivit om i tidigare inlägg.
    De "värsta" fotgängarna och cyklisterna har jag nog mött på landsbygden och i den mindre stad där jag bodde ett par år. Där kunde ungar springa rakt ut på cykelbanan, hundar sprang löst och vuxna tog både cykelbanan och gångbana i anspråk.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-01 05:45:01 följande:

I större städer, t.ex Stockholm, finns det inte utrymme för saknad impulskontroll i trafiken, där måste man hålla koll hela tiden.

Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?