Anonym (K) skrev 2017-08-31 20:56:56 följande:
Ja, du. Det finns hänsynslösa cyklister och det finns hänsynslösa fotgängare. Fattar man inte det, så stanna hemma. Det är den som kommer bakom som har felat om det händer något.
Blir jag påkörd bakifrån är det den andra bilen som inte hållit avstånd. Samma sak om jag åker skidor, den som kommer uppifrån har ansvaret för att inte åka in i andra nedanför. Som cyklist där du har full syn framåt är det ditt ansvar att inte cykla på andra. Enkelt. Och detta gäller oavsett vad de andra gör.
Nja. Det stämmer inte riktigt. Om bilen framför dig plötsligt byter körfält, in framför dig, och på så vis skapar en krock har den bilisten gjort fel. Man får inte byta position sidledes på vägen utan att kolla att det är fritt först.
Och om du åker skidor i ett spår och någon som kör fristil snett framför plötsligt kastar sig in spåret framför dig, inte är det väl ditt fel då att ni kör in i varann?
Det är såna saker det rör sig om här - gående som plötsligt tar ett steg åt sidan. "Det räcker med att man går lite åt vänster eller höger för att man ska bli påkörd.."
Men sen tycker jag ju så klart att man som cyklist ska plinga när det är trångt. Man måste hjälpas åt. Men går en person längs sidan på cykel-/gångvägen måste jag kunna räkna med att den stannar där. Annars skulle jag få ligga på plingklockan nästan hela vägen till och från jobbet.