• Vattumankillen

En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?

En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån och kör precis bredvid en?

Ni utsätter andra för livsfara.

Det räcker med att man går lite åt vänster eller höger för att man ska bli påkörd när en cyklist kommer precis bakifrån och kör precis bredvid en. Oftast märker man inte när en cyklist föränn de har cyklat förbi en.

Det är en ren slump att jag inte än har blivit påkörd känns det som.

• Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?
  • Vellopiceder
    absalon skrev 2017-08-31 12:12:37 följande:

Många gångtrafikanter - men även cyklister - reagerar negativt, om man använder ringklockan. Därför brukar jag istället ropa vänligt:

-Hallå, nu kör jag om dej/er lite försiktigt!

Får mestadels glada reaktioner.

Något som däremot retar mig är hårdtränande motionscyklister, som varken ringer eller ropar  utan kör om mig på höger sida. De praktiserar ett slags filkörning och försvarar det med att jag lämnade ju utrymme till höger - när jag i själva verket varken hört eller sett dem.

Vid två tillfällen har jag blivit påkörd, då jag styrt ut på högerkanten, när jag märkt att någon ligger bakom mig, för att ge hen plats för omkörning på rätt sida.

En hotade med skadeståndskrav för stukad framgaffel vid ett sådant omkörningsförsök på höger sida. Jag påpekade att omköraren inte ropat och dessutom saknade ringklocka på racercykeln.

-Brott mot trafikförordningen, min gode man! Cykel ska ha ringklocka!

Har inte hört av något skadeståndsärende.

Varför kör du inte på höger sida? Det ska inte finnas något utrymme till höger om dig att köra om på. Självklart uppstår problem i trafiken om du inte ens håller de mest basala trafikreglerna - som högertrafik.
  • Anonym (K)
    zdudmwml skrev 2017-08-31 20:28:56 följande:
    Ska bilar tuta på varenda människa som kanske, eventuellt möjligen kan vingla till?

Det är absurt att begära att cyklister ska pingla på varenda människa. Är man så osäker som fotgängare kan man skaffa hjälm med påmonterade backspeglar.
    Sedan när går folk på vägen där bilarna kör? 

Naturligtvis ska de som kommer bakom någon annan visa hänsyn. Just för att man är bakom och ska cykla om.  Det handlar om att visa hänsyn, inte att fotgängare är osäkra.
  • Anonym (K)
    Vellopiceder skrev 2017-08-31 20:35:36 följande:
    Varför kör du inte på höger sida? Det ska inte finnas något utrymme till höger om dig att köra om på. Självklart uppstår problem i trafiken om du inte ens håller de mest basala trafikreglerna - som högertrafik.
    Två fel är inte bättre än ett. Bara för att en framförvarande cyklist inte håller alldeles nära till höger, så ska inte den som kör om göra det på höger sida. Då är man en idiot och får skylla sig själv. 
  • Anonym (Precis!!)

Jag plingar alltid! Tycker det känns självklart, framför allt om det finns barn närvarande.

Men folk tittar på mig som att jag är dum i huvudet! Jag plingar ju av hänsyn till dem! För att de ska vara medveten om att jag kommer. Givetvis saktar jag även ner, men tycker ändå att det är säkrast att plinga.

Så jag förstår inte varför folk glor på mig :(

• zdudmwml
    Anonym (K) skrev 2017-08-31 20:43:34 följande:
    Sedan när går folk på vägen där bilarna kör? 

Naturligtvis ska de som kommer bakom någon annan visa hänsyn. Just för att man är bakom och ska cykla om.  Det handlar om att visa hänsyn, inte att fotgängare är osäkra.
    Rätt ofta faktiskt. Du vet, Sverige består mer än av innestäder...

Fotgängare ska visa så pass mycket hänsyn att de inte krävs att bli plingade på. De måste helt enkelt ta sitt eget förbannade ansvar att inte ockupera hela CG-banan...
  • Vellopiceder
    Anonym (K) skrev 2017-08-31 20:46:49 följande:

Två fel är inte bättre än ett. Bara för att en framförvarande cyklist inte håller alldeles nära till höger, så ska inte den som kör om göra det på höger sida. Då är man en idiot och får skylla sig själv. 

Jag ser det som två oförsiktiga cyklister som båda får skylla sig själva. Man kör på äger sida och kör om på vänster. Om en person gör fel brukar det kunna justeras av de omkring, men om ingen i situationen följer trafikreglerna är det inte konstigt att det smäller.
  • Anonym (K)
    zdudmwml skrev 2017-08-31 20:51:54 följande:
    Rätt ofta faktiskt. Du vet, Sverige består mer än av innestäder...

Fotgängare ska visa så pass mycket hänsyn att de inte krävs att bli plingade på. De måste helt enkelt ta sitt eget förbannade ansvar att inte ockupera hela CG-banan...
    Ja, du. Det finns hänsynslösa cyklister och det finns hänsynslösa fotgängare. Fattar man inte det, så stanna hemma. Det är den som kommer bakom som har felat om det händer något. 

Blir jag påkörd bakifrån är det den andra bilen som inte hållit avstånd. Samma sak om jag åker skidor, den som kommer uppifrån har ansvaret för att inte åka in i andra nedanför. Som cyklist där du har full syn framåt är det ditt ansvar att inte cykla på andra. Enkelt. Och detta gäller oavsett vad de andra gör. 
  • Vellopiceder
    Anonym (K) skrev 2017-08-31 20:56:56 följande:

Ja, du. Det finns hänsynslösa cyklister och det finns hänsynslösa fotgängare. Fattar man inte det, så stanna hemma. Det är den som kommer bakom som har felat om det händer något. 

Blir jag påkörd bakifrån är det den andra bilen som inte hållit avstånd. Samma sak om jag åker skidor, den som kommer uppifrån har ansvaret för att inte åka in i andra nedanför. Som cyklist där du har full syn framåt är det ditt ansvar att inte cykla på andra. Enkelt. Och detta gäller oavsett vad de andra gör. 

Nja. Det stämmer inte riktigt. Om bilen framför dig plötsligt byter körfält, in framför dig, och på så vis skapar en krock har den bilisten gjort fel. Man får inte byta position sidledes på vägen utan att kolla att det är fritt först.

Och om du åker skidor i ett spår och någon som kör fristil snett framför plötsligt kastar sig in spåret framför dig, inte är det väl ditt fel då att ni kör in i varann?

Det är såna saker det rör sig om här - gående som plötsligt tar ett steg åt sidan. "Det räcker med att man går lite åt vänster eller höger för att man ska bli påkörd.."

Men sen tycker jag ju så klart att man som cyklist ska plinga när det är trångt. Man måste hjälpas åt. Men går en person längs sidan på cykel-/gångvägen måste jag kunna räkna med att den stannar där. Annars skulle jag få ligga på plingklockan nästan hela vägen till och från jobbet.
  • Anonym (Go)

Jag gör det sen jag fattade Varför man faktiskt gör det, för att snällt varna!

Men allt för många tycks fortfarande bli provocerande av plinget och börjar skrika om att cyckelbanan är väl tillräckligt stor för oss båda osv osv..

Jisses liksom.

Nu funkar inte min plinga så jag ropar pling pling istället. Eller tuuuut. Då blir det tydligen en lättsammare stämning också. Win win.

• zdudmwml
    Anonym (K) skrev 2017-08-31 20:56:56 följande:

Många fotgängare tror att det är så men det stämmer inte riktigt med verkligheten.

Även
    fotgängare ska bete sig så hänsynsfullt att bakomvarande har en chans. Gör man inte det utan beter sig som en vettvillig är man ansvarig för att bakomvarande kör in i en. Du kan alltid roa dig med att leta upp domslut på detta om du vill ha svart på vitt, det finns en hel del...
Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?