• Vattumankillen

    En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?

    En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån och kör precis bredvid en?

    Ni utsätter andra för livsfara.

    Det räcker med att man går lite åt vänster eller höger för att man ska bli påkörd när en cyklist kommer precis bakifrån och kör precis bredvid en. Oftast märker man inte när en cyklist föränn de har cyklat förbi en.

    Det är en ren slump att jag inte än har blivit påkörd känns det som.

  • Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?
  • zdudmwml
    sextiotalist skrev 2017-09-02 06:12:18 följande:
    Alla har rätt att befinna sig på en GC-väg. Rent juridiskt så har du som myndig cyklist det högsta ansvaret att föra fram cykeln på ett säkert sätt, anpassa hastigheten till rådande förhållande. Kör du på ett barn som springer ut framför dig, så är ditt ansvar störst.
    Förutom detta så ska fotgängare och även cyklister använda GC-bana om sådan finns.
    Du menar CG-bana?
    Du har kommit en bit på vägen när det gäller juridiken men har inte nått ända fram därför att lagen medger att man tar hänsyn till omständigheterna. Hoppar ett barn ut framför cykeln och man inte kunnat förutspå det är det troligt att man som cyklist inte alls döms som ansvarig. Det betyder att du som fotgängare inte kan göra vad du vill och sedan yra om att cyklister är högst ansvariga. Att anpassa sig till omständigheterna gäller således även dem - de ska helt enkelt anpassa sig att det finns cyklar som kommer med hög hastighet. 0

    Cykelbanor ska användas om det är ett fungerande alternativ. -Det är bäst att påpeka  att jag inte minns de exakta orden men de kollar du lätt upp i trafikförordningen. Det betyder att du inte är tvingad att använda CG-banorna oavsett om du är cyklist eller fotgängare utan kan använda dig av bilvägarna. Det är möjligt att göra det eftersom det inte ät förbjudet att använda bilvägar samt att lagen inte är tvingande. Fö är diskussionen nu att helt ta bort det stycket ur trafikförordningen då CG-banorna inte fungerar i praktiken.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-02 07:11:19 följande:

    Du menar CG-bana?

    Du har kommit en bit på vägen när det gäller juridiken men har inte nått ända fram därför att lagen medger att man tar hänsyn till omständigheterna. Hoppar ett barn ut framför cykeln och man inte kunnat förutspå det är det troligt att man som cyklist inte alls döms som ansvarig. Det betyder att du som fotgängare inte kan göra vad du vill och sedan yra om att cyklister är högst ansvariga. Att anpassa sig till omständigheterna gäller således även dem - de ska helt enkelt anpassa sig att det finns cyklar som kommer med hög hastighet. 0

    Cykelbanor ska användas om det är ett fungerande alternativ. -Det är bäst att påpeka  att jag inte minns de exakta orden men de kollar du lätt upp i trafikförordningen. Det betyder att du inte är tvingad att använda CG-banorna oavsett om du är cyklist eller fotgängare utan kan använda dig av bilvägarna. Det är möjligt att göra det eftersom det inte ät förbjudet att använda bilvägar samt att lagen inte är tvingande. Fö är diskussionen nu att helt ta bort det stycket ur trafikförordningen då CG-banorna inte fungerar i praktiken.


    Nej, det är inte alla vägar som man får gå på. Vet några vägar i min närhet där man är hänvisad till gc-vägen för att komma vidare. Visserligen kan man gå/cykla någon km extra. Men på vägen är inte tillåten för cyklister och fotgängare.
  • zdudmwml
    sextiotalist skrev 2017-09-02 07:22:05 följande:
    Nej, det är inte alla vägar som man får gå på. Vet några vägar i min närhet där man är hänvisad till gc-vägen för att komma vidare. Visserligen kan man gå/cykla någon km extra. Men på vägen är inte tillåten för cyklister och fotgängare.
    Men självklart finns det undantag, det göt det alltid. Ska vi rabbla alla?

    Man får inte gå eller cykla på motorvägar.
    Man får inte köra bil på gångbanor.
    Man får inte gå på Klockaregränd i Västerås.

    Har du fler undantag du vill att vi ska lista upp?
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-02 07:25:39 följande:

    Men självklart finns det undantag, det göt det alltid. Ska vi rabbla alla?

    Man får inte gå eller cykla på motorvägar.

    Man får inte köra bil på gångbanor.

    Man får inte gå på Klockaregränd i Västerås.

    Har du fler undantag du vill att vi ska lista upp?


    Ok, men vad jag förstår så vill du betrakta gc-vägarna som någon slags motorväg för cyklister. Kan de inte leva upp till dina ideal, så får de gå/cykla längs bilvägen.

    Det enda jag vill tillägga, du får räkna med att, om du cyklar bland andra trafikanter på en GC-väg, så kommer du möta flera som rör sig väldigt oförutsägbart och får därmed anpassa din hastighet utifrån detta.
  • zdudmwml
    sextiotalist skrev 2017-09-02 07:33:39 följande:
    Ok, men vad jag förstår så vill du betrakta gc-vägarna som någon slags motorväg för cyklister. Kan de inte leva upp till dina ideal, så får de gå/cykla längs bilvägen.
    Det enda jag vill tillägga, du får räkna med att, om du cyklar bland andra trafikanter på en GC-väg, så kommer du möta flera som rör sig väldigt oförutsägbart och får därmed anpassa din hastighet utifrån detta.
    Var skriver jag det? Ange exakt.

    OM du ska diskutera och argumentera kan du inte hitta på egna sanningar och lägga det i andras knä. Det du gör är vad man kallar för halmgubbar. Gör om och gör rätt och försök hålla en hyfsad nivå på diskussionen.

    Du bör tillägga att om du som fotgängare vistas på CG-bana måste du räkna med att det även vistas cyklister där och därför SKA du anpassa dig till det. Fastän du är fotgängare.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-02 07:42:22 följande:

    Var skriver jag det? Ange exakt.

    OM du ska diskutera och argumentera kan du inte hitta på egna sanningar och lägga det i andras knä. Det du gör är vad man kallar för halmgubbar. Gör om och gör rätt och försök hålla en hyfsad nivå på diskussionen.

    Du bör tillägga att om du som fotgängare vistas på CG-bana måste du räkna med att det även vistas cyklister där och därför SKA du anpassa dig till det. Fastän du är fotgängare.


    Självklart ska alla anpassa sig (vi använder gc-väg i våra skrivelser), men den som är upphinnare är den som ska anpassa sig mest (det gäller även i skidspåret om det inte pågår en tävling). Dvs du och jag som cyklist ska anpassa vår hastighet utifrån de faktiska omständigheterna. Cyklar vi på Ribban en solig söndag, så får cykla sakta och använda ringklockan mycket. Vill vi åka snabbt så får vi ta gatan istället och irritera bilisterna.
  • zdudmwml
    sextiotalist skrev 2017-09-02 07:49:24 följande:
    Självklart ska alla anpassa sig (vi använder gc-väg i våra skrivelser), men den som är upphinnare är den som ska anpassa sig mest (det gäller även i skidspåret om det inte pågår en tävling). Dvs du och jag som cyklist ska anpassa vår hastighet utifrån de faktiska omständigheterna. Cyklar vi på Ribban en solig söndag, så får cykla sakta och använda ringklockan mycket. Vill vi åka snabbt så får vi ta gatan istället och irritera bilisterna.
    Så rigid är inte lagen. Många fotgängare tror att det är så men det stämmer inte. Du som fotgängare ska anpassa dig till att det finns cyklister och faktiskt måste man som fotgängare förstå och anpassa sig till att man blir upphunnen.

    Du försöker hela tiden få till det att fotgängare har frikort men så är det inte. Du som fotgängare ska anpassa dig till omständigheterna. Trist va? Tyvärr för din del är det alldeles sant.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-02 08:01:08 följande:

    Så rigid är inte lagen. Många fotgängare tror att det är så men det stämmer inte. Du som fotgängare ska anpassa dig till att det finns cyklister och faktiskt måste man som fotgängare förstå och anpassa sig till att man blir upphunnen.

    Du försöker hela tiden få till det att fotgängare har frikort men så är det inte. Du som fotgängare ska anpassa dig till omständigheterna. Trist va? Tyvärr för din del är det alldeles sant.


    Nej, jag anser inte att fotgängare har frikort. Som fotgängare så flyttar jag mig för löpare, cyklister etc. Jag bara redogör hur jag tänker som cyklist. Som cyklist använder jag ringklocka, anpassar mig efter situationen, inser att det finns fotgängare som kan ta ett steg ut framför mig och ser till att hastighet och avstånd är så att jag kan undvika att köra på någon. Det har hänt att jag klivit av cykeln och gått om det behövts.
  • zdudmwml
    sextiotalist skrev 2017-09-02 08:07:50 följande:
    Nej, jag anser inte att fotgängare har frikort. Som fotgängare så flyttar jag mig för löpare, cyklister etc. Jag bara redogör hur jag tänker som cyklist. Som cyklist använder jag ringklocka, anpassar mig efter situationen, inser att det finns fotgängare som kan ta ett steg ut framför mig och ser till att hastighet och avstånd är så att jag kan undvika att köra på någon. Det har hänt att jag klivit av cykeln och gått om det behövts.
    Ok, du som cyklist tänker att du alltid är högst ansvarig så fort det finns fotgängare i närheten. Jag tolkade det som att du ville göra det till någon allmän sanning gällande för alla. My misstake.

    Jag som cyklist förutsätter att fotgängare tar sitt ansvar och anpassar sig till rådande omständigheter. Det är alltså på samma sätt som man förhåller sig till trafiken som bilist. För mig vill säga.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-02 08:16:39 följande:

    Ok, du som cyklist tänker att du alltid är högst ansvarig så fort det finns fotgängare i närheten. Jag tolkade det som att du ville göra det till någon allmän sanning gällande för alla. My misstake.

    Jag som cyklist förutsätter att fotgängare tar sitt ansvar och anpassar sig till rådande omständigheter. Det är alltså på samma sätt som man förhåller sig till trafiken som bilist. För mig vill säga.


    Eftersom jag är medveten om att bland fotgängarna kan finnas individer med dålig.impulskontroll, barn som går själv, äldre med dålig balans samt att alla får transportera sig fram till fots. När det gäller att framföra en bil så krävs det körkort och kunskaper.
Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?