• Vattumankillen

En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?

En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån och kör precis bredvid en?

Ni utsätter andra för livsfara.

Det räcker med att man går lite åt vänster eller höger för att man ska bli påkörd när en cyklist kommer precis bakifrån och kör precis bredvid en. Oftast märker man inte när en cyklist föränn de har cyklat förbi en.

Det är en ren slump att jag inte än har blivit påkörd känns det som.

• Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?
  • oOOo  oOOo

Gångare brukar till 99% av fallen inte vara ett problem. 1% är nötter och förstår inte att anpassa sig och går mitt i cykelbanan men som sagt oftast inte ett problem. Långsamma cyklister däremot...

• sextiotalist
    oOOo oOOo skrev 2017-09-02 08:50:43 följande:

Gångare brukar till 99% av fallen inte vara ett problem. 1% är nötter och förstår inte att anpassa sig och går mitt i cykelbanan men som sagt oftast inte ett problem. Långsamma cyklister däremot...

Långsamma cyklister har lika stor rätt att vara på cykelbanan som du har. Finns ingen minimihastighet på cykelbanan
  • oOOo  oOOo
    sextiotalist skrev 2017-09-02 08:53:32 följande:
    Långsamma cyklister har lika stor rätt att vara på cykelbanan som du har. Finns ingen minimihastighet på cykelbanan
    Klart dom har. Vem har sagt något annat. De stör icke desto mindre
  • zdudmwml
    sextiotalist skrev 2017-09-02 08:26:22 följande:
    Eftersom jag är medveten om att bland fotgängarna kan finnas individer med dålig.impulskontroll, barn som går själv, äldre med dålig balans samt att alla får transportera sig fram till fots. När det gäller att framföra en bil så krävs det körkort och kunskaper.
    Jag säger inte emot din första mening men däremot din andra. Bilförare visar påfallande ofta brist på impulskontroll och kunskap oaktat körkort.
  • zdudmwml
    oOOo oOOo skrev 2017-09-02 09:00:33 följande:
    Klart dom har. Vem har sagt något annat. De stör icke desto mindre smile2.gif
    Skönt att sommaren snart är över?
    Då kan vi cykla precis hur fort vi vill eftersom vi är rätt ensamma på banorna. Skrattande
  • oOOo  oOOo
    zdudmwml skrev 2017-09-02 09:26:06 följande:
    Skönt att sommaren snart är över?
    Då kan vi cykla precis hur fort vi vill eftersom vi är rätt ensamma på banorna. Skrattande
    Haha, dags att montera på stora klingan
  • themia
    zdudmwml skrev 2017-09-01 20:12:51 följande:
    Svar nej, det är en efterhandskonstruktion. Du ser problemet , enligt dig själv, men hävdar att jag inte gör det iom din spydiga kommentar. Så jag föreslår att du tar till dig av dina egna råd att se problemet från bägge håll innan du fortsätter diskutera.

Cyklister ska inte plinga eller sakta ner farten bara för att det finns fotgängare. Trafikrytm bygger aldrig på de med lägst toleransnivå. Klarar man inte av att vistas i trafiken på CG-banorna ska man helt enkelt inte vistas där.
    Ok, jag ser problemet.
    Tyvärr gör inte du det
  • oOOo  oOOo

Finns det kanske någon automatisk ringklocka att köpa som helt enkelt börjar ringa när det dyker upp ett hinder?

• zdudmwml
    themia skrev 2017-09-02 10:29:23 följande:
    Ok, jag ser problemet.
    Tyvärr gör inte du det
    Det största problemet är att du inte får rätt hur gärna du än vill ha det och hur mycket personliga angrepp du än tar till.
  • themia
    zdudmwml skrev 2017-09-02 10:38:06 följande:
    Det största problemet är att du inte får rätt hur gärna du än vill ha det och hur mycket personliga angrepp du än tar till.
    Att jag påpekar att du har fel är inget personangrepp, det är ett angrepp mot din åsikt.

Jag är cyklist, cyklar så gott som dagligen. Det är väldigt enkelt för mig att sakta in en aning och ge ett pling i god tid, för att ge den gående en chans att stiga åt sidan.
    Din kommentar "Cyklister ska inte plinga eller sakta ner farten ..." visar att du inte inser att god trafikmiljö kräver samspel mellan olika trafikanter.
    Det är tyvärr endast blåljusfordon som har rätt till fri väg.

Därmed är diskussionen avslutad för min del.
  • zdudmwml
    themia skrev 2017-09-02 12:36:25 följande:
    Att jag påpekar att du har fel är inget personangrepp, det är ett angrepp mot din åsikt.
    Helt riktigt. Förutom att jag inte har fel men att du har annan åsikt än mig så ägnar du dig åt påhopp.

Jag är cyklist, cyklar så gott som dagligen. Det är väldigt enkelt för mig att sakta in en aning och ge ett pling i god tid, för att ge den gående en chans att stiga åt sidan.
    Din kommentar "Cyklister ska inte plinga eller sakta ner farten ..." visar att du inte inser att god trafikmiljö kräver samspel mellan olika trafikanter.
    Det är tyvärr endast blåljusfordon som har rätt till fri väg.

Det är ditt eget val. Du agerar på ett sådant sätt som faktiskt är irriterande för ganska många, en hel del har vittnat om det i tråden. Med andra ord kan jag hävda att du har fel. Du kan således knappast hävda att du har rätt och alla andra har fel, speciellt när du inte har annat än dina åsikter som grund. Trots allt är det en enorm skillnad på åsikter och fakta, på dina åsikter och vad lagen föreskriver.

Varför yrar du om fri väg? Det har inget i en saklig debatt om trafikmiljön att göra.  Försök åtminstone att vara lite saklig så blir det lättare att diskutera.

Jag cyklar som jag sagt innan, ca 150 mil i månaden året runt, 1500 mil om året så jag har mycket stor insikt i om hur det fungerar teoretiskt såväl som praktiskt. Och av ditt resonemang framgår det mycket tydligt att du är hyfsat ovan att cykla utan är mer än nöjescyklist och därmed saknar djupare kunskap om trafkmiljön på CG-banorna.

Därmed är diskussionen avslutad för min del.
    Jag tror att du tjänar på det.

• Anonym (fördomar)

Vissa inlägg i tråden bekräftar verkligen mina fördomar om cyklister. Toppen! Då kan jag fortsätta tycka att de är arroganta, hänsynslösa och bara rusar på som expresståg, de ska fram till varje pris, och snabbt dessutom.

• zdudmwml
    Anonym (fördomar) skrev 2017-09-02 21:35:40 följande:
    Vissa inlägg i tråden bekräftar verkligen mina fördomar om cyklister. Toppen! Då kan jag fortsätta tycka att de är arroganta, hänsynslösa och bara rusar på som expresståg, de ska fram till varje pris, och snabbt dessutom.
    Det är inte många som vågar skryta med att den är fördomsfull.
    Grattis eller nåt.
  • Anonym (fördomar)
    zdudmwml skrev 2017-09-02 21:44:51 följande:
    Det är inte många som vågar skryta med att den är fördomsfull.
    Grattis eller nåt.
    Tackar tackar! 
Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?