persikofjaril skrev 2017-09-01 21:48:08 följande:
Allting är ju relativt. Men varför cykla så fort på en kombinerad, och varför köra förbi så nära när det finns utrymme att hålla lite avstånd? Det är detta som stör mig. På en cykelbana däremot stör det mig inte om det cyklas jättesnabbt.
Bilar och andra fordon behöver inte signalera, de hörs i de flesta fall på långt håll. Cyklar hörs inte förrän de är precis bakom/framför/bredvid.
Jag tycker det är bra att du anpassar dig. Jag anpassar mig också. Och jag inser att du självklart har koll på eventuella fotgängare och gör ditt bästa för att inte köra på dem, precis som fotgängare såklart själva också måste se till så att de inte riskerar att bli påkörda.
Precis min poäng, att det är relativt och att ingen äger sanningen om vad som är lagom. Rena cykelbanor är fortfarande ovanligt och det är inte realistiskt att cyklister inte ska kunna cykla vad
du tycker är för snabbt.
Grundproblemet är egentligen politiskt. Cykelbanor ansvarar kommunerna för medan vägverket ansvarar för bilvägar. Därtill är just cyklister den mest underprioriterade kategorin och som en dålig kompromiss kör man med CG-banor. Tro mig, även cyklister vill ha separata cykelbanor men det tycker kommunerna är för dyrt.
Så det bästa du kan göra, för allas skull, är att framföra till kommunpolitikerna exakt samma åsikter du har här.