• Vattumankillen

    En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?

    En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån och kör precis bredvid en?

    Ni utsätter andra för livsfara.

    Det räcker med att man går lite åt vänster eller höger för att man ska bli påkörd när en cyklist kommer precis bakifrån och kör precis bredvid en. Oftast märker man inte när en cyklist föränn de har cyklat förbi en.

    Det är en ren slump att jag inte än har blivit påkörd känns det som.

  • Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?
  • 2009

    Jag bor i en mindre stad där det bara finns gemensamma GC-banor och jag cyklar ofta dit jag ska. Jag plingar alltid innan jag kör om en fotgängare, först ett litet pling en bra bit ifrån (folk har en tendens att tvärstanna och vända sig om för att titta så det är bra att vara ute i god tid...), märker jag att de inte hörde mig första gången så plingar jag lite högre, och är det riktigt illa så hojtar jag till också, det brukar nästan enbart gälla personer med hörlurar som går i sin egen värld och vinglar över hela banan...

  • themia
    zdudmwml skrev 2017-09-01 18:52:46 följande:
    Fotgängare har mycket ofta hörlurar eller är uppslukade av mobilen så ditt argument faller.

    Vill du ha en seriös diskussion så kräver du inte att alla ska ha din åsikt.
    Ja, det stämmer, fotgängare är också ouppmärksamma ibland.
    En serös diskussion kräver att man ser båda sidor av en sak.
    Jag pekade på de gåendes situation eftersom väldigt många verkar se det ur cyklistens synvinkel.

    Gående ska hålla sig till vänster om möjligt och cyklister ska sakta farten och plinga om möjligt.
    Har du invändningar mot det?

  • zdudmwml
    themia skrev 2017-09-01 20:00:29 följande:
    Ja, det stämmer, fotgängare är också ouppmärksamma ibland.
    En serös diskussion kräver att man ser båda sidor av en sak.
    Jag pekade på de gåendes situation eftersom väldigt många verkar se det ur cyklistens synvinkel.

    Gående ska hålla sig till vänster om möjligt och cyklister ska sakta farten och plinga om möjligt.
    Har du invändningar mot det?

    Svar nej, det är en efterhandskonstruktion. Du ser problemet , enligt dig själv, men hävdar att jag inte gör det iom din spydiga kommentar. Så jag föreslår att du tar till dig av dina egna råd att se problemet från bägge håll innan du fortsätter diskutera.

    Cyklister ska inte plinga eller sakta ner farten bara för att det finns fotgängare. Trafikrytm bygger aldrig på de med lägst toleransnivå. Klarar man inte av att vistas i trafiken på CG-banorna ska man helt enkelt inte vistas där.

  • persikofjaril
    zdudmwml skrev 2017-09-01 19:01:30 följande:
    Det du tycker är vettigt tycker någon annan är snigelfart. Vem har mest rätt?
    Självklart kan inte världen anpassa sig efter just din önskan om vad som är lagom utan du måste anpassa dig till rådande omständigheter, hur trist det än är.

    Som jag skrev innan anser jag att det är ett oskick att plinga i tid och otid precis som det är oskick om alla andra fordon skulle göra samma sak.

    Jag anpassar mig i högsta grad på olika sätt fast intv plinga såsom du önskar.
    Allting är ju relativt. Men varför cykla så fort på en kombinerad, och varför köra förbi så nära när det finns utrymme att hålla lite avstånd? Det är detta som stör mig. På en cykelbana däremot stör det mig inte om det cyklas jättesnabbt.

    Bilar och andra fordon behöver inte signalera, de hörs i de flesta fall på långt håll. Cyklar hörs inte förrän de är precis bakom/framför/bredvid.

    Jag tycker det är bra att du anpassar dig. Jag anpassar mig också. Och jag inser att du självklart har koll på eventuella fotgängare och gör ditt bästa för att inte köra på dem, precis som fotgängare såklart själva också måste se till så att de inte riskerar att bli påkörda. 
  • zdudmwml
    persikofjaril skrev 2017-09-01 21:48:08 följande:
    Allting är ju relativt. Men varför cykla så fort på en kombinerad, och varför köra förbi så nära när det finns utrymme att hålla lite avstånd? Det är detta som stör mig. På en cykelbana däremot stör det mig inte om det cyklas jättesnabbt.

    Bilar och andra fordon behöver inte signalera, de hörs i de flesta fall på långt håll. Cyklar hörs inte förrän de är precis bakom/framför/bredvid.

    Jag tycker det är bra att du anpassar dig. Jag anpassar mig också. Och jag inser att du självklart har koll på eventuella fotgängare och gör ditt bästa för att inte köra på dem, precis som fotgängare såklart själva också måste se till så att de inte riskerar att bli påkörda. 
    Precis min poäng, att det är relativt och att ingen äger sanningen om vad som är lagom. Rena cykelbanor är fortfarande ovanligt och det är inte realistiskt att cyklister inte ska kunna cykla vad du tycker är för snabbt. 

    Grundproblemet är egentligen politiskt. Cykelbanor ansvarar kommunerna för medan vägverket ansvarar för bilvägar. Därtill är just cyklister den mest underprioriterade kategorin och som en dålig kompromiss kör man med CG-banor. Tro mig, även cyklister vill ha separata cykelbanor men det tycker kommunerna är för dyrt.

    Så det bästa du kan göra, för allas skull, är att framföra till kommunpolitikerna exakt samma åsikter du har här.
  • Anonym (Flyktig själ)

    Om gångtrafikanten går på rätt sida såser denna mig när jag kommer. Ser inte gångtrafikanten mig så går den på fel sida av banan.

  • zdudmwml
    Anonym (Flyktig själ) skrev 2017-09-01 23:02:38 följande:
    Om gångtrafikanten går på rätt sida såser denna mig när jag kommer. Ser inte gångtrafikanten mig så går den på fel sida av banan.
    Det beror på. Handlar det om CG-bana utan särskilda fält så är det så jag föredrar men många fotgängare vet inte att det är till vänster de ska gå om de vistas bland fordon utan de är ungefär lika pålitliga som yra höns.

    Men kommunerna gör också sitt yttersta för att förvirra folket för ibland är det en kombinerad bana. Ibland har man ett avgränsat cykelfält till höger om gångbanan och ibland är cykelbanan till vänster.

    Jag har cykelbanor i princip hela vägen mellan hemmet och jobbet. Mellan tummen och pekfingret ändras  cykelbanan 30 gånger på en sträcka om 28km... 
  • Anonym (Börje)

    Jag går alltid på gångbanan. Blir faktiskt irriterad om någon cykel signalerar på mig när jag går i lugn och ro på min bana.

    Tutar ni på alla bilar ni kör om också?

  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-01 20:12:51 följande:

    Svar nej, det är en efterhandskonstruktion. Du ser problemet , enligt dig själv, men hävdar att jag inte gör det iom din spydiga kommentar. Så jag föreslår att du tar till dig av dina egna råd att se problemet från bägge håll innan du fortsätter diskutera.

    Cyklister ska inte plinga eller sakta ner farten bara för att det finns fotgängare. Trafikrytm bygger aldrig på de med lägst toleransnivå. Klarar man inte av att vistas i trafiken på CG-banorna ska man helt enkelt inte vistas där.


    Alla har rätt att befinna sig på en GC-väg. Rent juridiskt så har du som myndig cyklist det högsta ansvaret att föra fram cykeln på ett säkert sätt, anpassa hastigheten till rådande förhållande. Kör du på ett barn som springer ut framför dig, så är ditt ansvar störst.

    Förutom detta så ska fotgängare och även cyklister använda GC-bana om sådan finns.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-01 22:21:51 följande:

    Precis min poäng, att det är relativt och att ingen äger sanningen om vad som är lagom. Rena cykelbanor är fortfarande ovanligt och det är inte realistiskt att cyklister inte ska kunna cykla vad du tycker är för snabbt. 

    Grundproblemet är egentligen politiskt. Cykelbanor ansvarar kommunerna för medan vägverket ansvarar för bilvägar. Därtill är just cyklister den mest underprioriterade kategorin och som en dålig kompromiss kör man med CG-banor. Tro mig, även cyklister vill ha separata cykelbanor men det tycker kommunerna är för dyrt.

    Så det bästa du kan göra, för allas skull, är att framföra till kommunpolitikerna exakt samma åsikter du har här.


    Vägverket upphörde att existera för flera år sedan. Numera är det trafikverket som ansvarar för riksvägarna. Det lokala gatunätet ansvarar kommunen för. Så båda Limhamnsvägen och gc-banan längs denna är under samma väghållare, Malmö kommun.

    Denna GC-bana är för övrigt väldigt spännande att cykla på en helgdag med vackert väder. Då får man verkligen som cyklist anpassa sig till ungar, hundar, rullatorer, folk i alla åldrar som flanerar, många gånger i sin egen värld.
Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?