Inlägg från: themia |Visa alla inlägg
  • themia

En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?

Ett bra knep om man känner ett obevekligt motstånd mot att klinga är att sakta in och hålla undan för fotgängare. Särskilt viktigt om det finns barn eller hundar.

Vissa cyklister verkar ha svårt att inse att ingen har ögon i nacken och att en cykel inte hörs.

• themia
    Anonym (Biker) skrev 2017-08-31 08:59:28 följande:
    Går man på rätt sida behövs inga ögon i nacken. Självklar är man som hundägare och om man har barn med sig helt ansvarig för hur dessa aggerar i trafiken. Sedan är det lika självklart att alla vinner på att visa respekt för varandra men tyvärr är det allt för vanligt med hundägare och förräldrar som tror att en cykel/gångbana är någon form av lekplats. Tror att det var i Borlänge jag såg denna fantastisk skylt. borde självklart inte behövs men många tycks behöva en påminnelse om att vi i rätt många år haft högertrafik i Sverige och vad det innebär.
    Man skulle önska att det var så enkelt.
    Men det räcker inte att som gångtrafikant hålla till vänster och känna sig trygg där.
    Vissa cyklister far fram utan minsta hänsyn. Alla är inte lika säkra på sadeln som du, en del vinglar hit och dit eller knappar på sin mobiltelefon.
    Som gångtrafikant kan man snubbla och ta ett snedsteg, barn kan inte hållas i koppel och hunden kan plötsligt göra ett utfall mot en närgången fågel.

Så även om du är stans bästa cyklist, sakta farten och plinga i god tid så minskar antalet olyckstillbud och trivseln i trafiken ökar.

• themia
    zdudmwml skrev 2017-08-31 20:28:56 följande:
    Ska bilar tuta på varenda människa som kanske, eventuellt möjligen kan vingla till?

Det är absurt att begära att cyklister ska pingla på varenda människa. Är man så osäker som fotgängare kan man skaffa hjälm med påmonterade backspeglar.
    Bilar hörs, oftast redan långt håll.

Om du vill delta i en seriös debatt, försök då se de verkliga problemen i stället för att bara slänga ur dig en floskel.
  • themia
    zdudmwml skrev 2017-09-01 18:52:46 följande:
    Fotgängare har mycket ofta hörlurar eller är uppslukade av mobilen så ditt argument faller.

Vill du ha en seriös diskussion så kräver du inte att alla ska ha din åsikt.
    Ja, det stämmer, fotgängare är också ouppmärksamma ibland.
    En serös diskussion kräver att man ser båda sidor av en sak.
    Jag pekade på de gåendes situation eftersom väldigt många verkar se det ur cyklistens synvinkel.

Gående ska hålla sig till vänster om möjligt och cyklister ska sakta farten och plinga om möjligt.
    Har du invändningar mot det?

• themia
    zdudmwml skrev 2017-09-01 20:12:51 följande:
    Svar nej, det är en efterhandskonstruktion. Du ser problemet , enligt dig själv, men hävdar att jag inte gör det iom din spydiga kommentar. Så jag föreslår att du tar till dig av dina egna råd att se problemet från bägge håll innan du fortsätter diskutera.

Cyklister ska inte plinga eller sakta ner farten bara för att det finns fotgängare. Trafikrytm bygger aldrig på de med lägst toleransnivå. Klarar man inte av att vistas i trafiken på CG-banorna ska man helt enkelt inte vistas där.
    Ok, jag ser problemet.
    Tyvärr gör inte du det
  • themia
    zdudmwml skrev 2017-09-02 10:38:06 följande:
    Det största problemet är att du inte får rätt hur gärna du än vill ha det och hur mycket personliga angrepp du än tar till.
    Att jag påpekar att du har fel är inget personangrepp, det är ett angrepp mot din åsikt.

Jag är cyklist, cyklar så gott som dagligen. Det är väldigt enkelt för mig att sakta in en aning och ge ett pling i god tid, för att ge den gående en chans att stiga åt sidan.
    Din kommentar "Cyklister ska inte plinga eller sakta ner farten ..." visar att du inte inser att god trafikmiljö kräver samspel mellan olika trafikanter.
    Det är tyvärr endast blåljusfordon som har rätt till fri väg.

Därmed är diskussionen avslutad för min del.
Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?