• Vattumankillen

En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?

En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån och kör precis bredvid en?

Ni utsätter andra för livsfara.

Det räcker med att man går lite åt vänster eller höger för att man ska bli påkörd när en cyklist kommer precis bakifrån och kör precis bredvid en. Oftast märker man inte när en cyklist föränn de har cyklat förbi en.

Det är en ren slump att jag inte än har blivit påkörd känns det som.

• Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?
  • Jasmin Karlsson

Håller med. Och jag önskar att cyklister ska tänka på att alltid plinga när de cyklar förbi barn, som kan vara impulsiva och plötsligt byta sida av vägen (nej, jag håller inte min 5-åring i handen hela tiden) eller bli rädda och skutta till när en cykel kommer susande förbi utan förvarning.

• Fläckvis

Jag cyklar aldrig på gångbanor eller trottoarer utan bara cykelbanor eller kombinerade cykel-/gångbanor.

Om det är trångt plingar jag. Om banan är 2 meter bred och personen går längs ena kanten, eller på den del som är för gående, räknar jag faktiskt med att de inser att en cykel kan dyka upp när som helst och därför håller sig till kanten.

• Fläckvis
    Jasmin Karlsson skrev 2017-08-30 16:50:22 följande:

Håller med. Och jag önskar att cyklister ska tänka på att alltid plinga när de cyklar förbi barn, som kan vara impulsiva och plötsligt byta sida av vägen (nej, jag håller inte min 5-åring i handen hela tiden) eller bli rädda och skutta till när en cykel kommer susande förbi utan förvarning.

Ja, kring barn, gamla, hundar och föräldrar med barnvagn och mobiltelefon man vara extra försiktig. Somliga är mer oförutsägbara än andra. Jag kör alltid sakta då och försäkrar mig om att man märkt mig.

Samtidigt kan jag tycka att går man med sina barn på en cykelbana bör man ha lika bra koll på dem som om det var en bilväg intill. Vi som cyklar mycket gör det för att ta oss från A till B och vill ha fri väg på samma sätt som en bilist. Tyvärr lämnas cykelbanorna sällan fria utan det dräller omkring gående, hundar mm.
  • Anonym (Hum)

Helt ärligt så vågar jag inte längre. De som av någon outgrundlig anledning inte fattar att de är ute i cykelbanan och knallar har inte heller koll på vilket håll de bör förflytta sig för att undvika en kollision. Cyklar jag däremot inte på cykelbana så saktar jag hellre ner ordentligt och tilltalar personen innan jag passerar, men på cykelbana är det livsfarligt att plinga, för då gör personen garanterat en snabb manöver i sidled, i hälften av fallen åt fel håll, något den sannolikt inte gör om man passerar så långt från dem på sidan man bara kan utan att plinga. Sluta gå på cykelbanan utan att se er för.

• Jasmin Karlsson
    Fläckvis skrev 2017-08-30 16:58:54 följande:
    Ja, kring barn, gamla, hundar och föräldrar med barnvagn och mobiltelefon man vara extra försiktig. Somliga är mer oförutsägbara än andra. Jag kör alltid sakta då och försäkrar mig om att man märkt mig.

Samtidigt kan jag tycka att går man med sina barn på en cykelbana bör man ha lika bra koll på dem som om det var en bilväg intill. Vi som cyklar mycket gör det för att ta oss från A till B och vill ha fri väg på samma sätt som en bilist. Tyvärr lämnas cykelbanorna sällan fria utan det dräller omkring gående, hundar mm.
    Där vi bor är det mycket gångbanor som delas med cyklar, alltså ingen markerad uppdelning. Självklart går jag på ena sidan med barnvagnen, och försöker hålla 5-åringen till ena sidan men i den åldern är de spontana och springer fram och tillbaka för att titta på pinnar, stenar och sniglar...
    Där det finns en linje mellan gång- och cykelbana tycker jag man måste vara mer noggrann med att bara gå på gångbanan och lära barnen att det är förbjudet att gå i cykelbanan (lika förbjudet som att gå på bilvägen).
    Här i Sverige tycker jag att gående ofta går i markerade cykelbanor och jag tror att en anledning är att det sällan kommer cyklar, så cykelbanan respekteras inte. I t.ex. Köpenhamn går man absolut inte i cykelbanan eftersom det alltid kan komma en cykel närsomhelst.
  • linani

Tanken har aldrig föresvävat mig att jag förväntas plinga varje gång jag passerar ett ekipage.

Jag cyklar i Malmö innerstad och passerar en strid ström av både fotgängare och cyklister, jag hade fått ha handen på ringklockan konstant.

Jag är själv uppmärksam i trafiken och håller mig på rätt sida av gång/cykelbanan, och utgår nog från att andra gör detsamma.. samt att föräldrar håller i sina småbarn i handen om de rör sig i trafiken och inte kan uppföra sig säkert.

När jag plingar så är det i princip alltid för att uppmärksamma andra trafikanter som blockerar cykelvägen. Det enda undantaget är i snäva cykelsvängar med begränsad sikt, t.ex. under viadukter. Då plingar jag när jag cyklar in i den.

• myskmalva

För att om jag plingar kliver fotgängaren, i nio fall av tio, åt sidan utan att först kolla bakåt och då är risken för kollision mycket större än om jag bara kör förbi. Befinner man sig på en väg med fordonstrafik måste man hålla i sina små barn. Men det bästa vore förstås om sådana vägar inte fanns. Cyklar borde inte ha bland fotgängare att göra, men tyvärr är det olagligt att cykla på bilvägen när det finns en gång- och cykelbana intill.

• Anonym (M)

Många blir så stressade när man plingar så att de går åt helt fel håll.

Jag plingar när folk är ivögen. Går de på vänster sida räknar jag med att de fortsätter med det.

• zdudmwml

Sluta gå i cykelbanan så kommer du inte längre vara rädd. Är det en delad CG-bana så inse att du inte äger all asfalt utan gå till vänster, så som trafikföreskrifterna säger.

Jag som cyklist ska inte tvingas ta ansvar för fotgängare som inte kan gå och tänka samtidigt. Du har ett eget ansvar för hur du uppträder och du som fotgängare har skyldighet att visa så mycket hänsyn att det är möjligt att vistas flera samtidigt på cykel- och CG-banorna.

• zdudmwml
    Jasmin Karlsson skrev 2017-08-30 17:06:12 följande:
    Här i Sverige tycker jag att gående ofta går i markerade cykelbanor och jag tror att en anledning är att det sällan kommer cyklar, så cykelbanan respekteras inte. I t.ex. Köpenhamn går man absolut inte i cykelbanan eftersom det alltid kan komma en cykel närsomhelst.
    Hur mycket cyklar det finns lär bero på var du bor. Är det ute på vischan så visst men i Stockholms innerstad är det alltid mycket cyklister året runt.

Det är snarare så att vi i Sverige har en generation ärkeegoister där man väljer att känna sig kränkt om man måste visa hänsyn. Man tycker att man har rätt att gå i cykelbanorna lite hur som helst och alla andra ska ta hänsyn till mig som har rätt att gå precis överallt, när som helst och hur som helst.

Köpenhamn har inte samma puckade system som Sverige utan där är oftast gång- respektive cykelbanorna åtskilda så man kan inte jämföra rakt av. Ställ dig i Stockholm vid de ställen där det faktiskt är skilda banor så kommer du att se att ytterst få fotgängare.
Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?