Fläckvis skrev 2017-08-30 16:58:54 följande:
Ja, kring barn, gamla, hundar och föräldrar med barnvagn och mobiltelefon man vara extra försiktig. Somliga är mer oförutsägbara än andra. Jag kör alltid sakta då och försäkrar mig om att man märkt mig.
Samtidigt kan jag tycka att går man med sina barn på en cykelbana bör man ha lika bra koll på dem som om det var en bilväg intill. Vi som cyklar mycket gör det för att ta oss från A till B och vill ha fri väg på samma sätt som en bilist. Tyvärr lämnas cykelbanorna sällan fria utan det dräller omkring gående, hundar mm.
Där vi bor är det mycket gångbanor som delas med cyklar, alltså ingen markerad uppdelning. Självklart går jag på ena sidan med barnvagnen, och försöker hålla 5-åringen till ena sidan men i den åldern är de spontana och springer fram och tillbaka för att titta på pinnar, stenar och sniglar...
Där det finns en linje mellan gång- och cykelbana tycker jag man måste vara mer noggrann med att bara gå på gångbanan och lära barnen att det är förbjudet att gå i cykelbanan (lika förbjudet som att gå på bilvägen).
Här i Sverige tycker jag att gående ofta går i markerade cykelbanor och jag tror att en anledning är att det sällan kommer cyklar, så cykelbanan respekteras inte. I t.ex. Köpenhamn går man absolut inte i cykelbanan eftersom det alltid kan komma en cykel närsomhelst.