Inlägg från: Fläckvis |Visa alla inlägg
  • Fläckvis

En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?

Jag cyklar aldrig på gångbanor eller trottoarer utan bara cykelbanor eller kombinerade cykel-/gångbanor.

Om det är trångt plingar jag. Om banan är 2 meter bred och personen går längs ena kanten, eller på den del som är för gående, räknar jag faktiskt med att de inser att en cykel kan dyka upp när som helst och därför håller sig till kanten.

• Fläckvis
    Jasmin Karlsson skrev 2017-08-30 16:50:22 följande:

Håller med. Och jag önskar att cyklister ska tänka på att alltid plinga när de cyklar förbi barn, som kan vara impulsiva och plötsligt byta sida av vägen (nej, jag håller inte min 5-åring i handen hela tiden) eller bli rädda och skutta till när en cykel kommer susande förbi utan förvarning.

Ja, kring barn, gamla, hundar och föräldrar med barnvagn och mobiltelefon man vara extra försiktig. Somliga är mer oförutsägbara än andra. Jag kör alltid sakta då och försäkrar mig om att man märkt mig.

Samtidigt kan jag tycka att går man med sina barn på en cykelbana bör man ha lika bra koll på dem som om det var en bilväg intill. Vi som cyklar mycket gör det för att ta oss från A till B och vill ha fri väg på samma sätt som en bilist. Tyvärr lämnas cykelbanorna sällan fria utan det dräller omkring gående, hundar mm.
Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?