Inlägg från: zdudmwml |Visa alla inlägg
  • zdudmwml

En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?

Sluta gå i cykelbanan så kommer du inte längre vara rädd. Är det en delad CG-bana så inse att du inte äger all asfalt utan gå till vänster, så som trafikföreskrifterna säger.

Jag som cyklist ska inte tvingas ta ansvar för fotgängare som inte kan gå och tänka samtidigt. Du har ett eget ansvar för hur du uppträder och du som fotgängare har skyldighet att visa så mycket hänsyn att det är möjligt att vistas flera samtidigt på cykel- och CG-banorna.

• zdudmwml
    Jasmin Karlsson skrev 2017-08-30 17:06:12 följande:
    Här i Sverige tycker jag att gående ofta går i markerade cykelbanor och jag tror att en anledning är att det sällan kommer cyklar, så cykelbanan respekteras inte. I t.ex. Köpenhamn går man absolut inte i cykelbanan eftersom det alltid kan komma en cykel närsomhelst.
    Hur mycket cyklar det finns lär bero på var du bor. Är det ute på vischan så visst men i Stockholms innerstad är det alltid mycket cyklister året runt.

Det är snarare så att vi i Sverige har en generation ärkeegoister där man väljer att känna sig kränkt om man måste visa hänsyn. Man tycker att man har rätt att gå i cykelbanorna lite hur som helst och alla andra ska ta hänsyn till mig som har rätt att gå precis överallt, när som helst och hur som helst.

Köpenhamn har inte samma puckade system som Sverige utan där är oftast gång- respektive cykelbanorna åtskilda så man kan inte jämföra rakt av. Ställ dig i Stockholm vid de ställen där det faktiskt är skilda banor så kommer du att se att ytterst få fotgängare.
  • zdudmwml
    themia skrev 2017-08-31 13:34:25 följande:
    Man skulle önska att det var så enkelt.
    Men det räcker inte att som gångtrafikant hålla till vänster och känna sig trygg där.
    Vissa cyklister far fram utan minsta hänsyn. Alla är inte lika säkra på sadeln som du, en del vinglar hit och dit eller knappar på sin mobiltelefon.
    Som gångtrafikant kan man snubbla och ta ett snedsteg, barn kan inte hållas i koppel och hunden kan plötsligt göra ett utfall mot en närgången fågel.

Så även om du är stans bästa cyklist, sakta farten och plinga i god tid så minskar antalet olyckstillbud och trivseln i trafiken ökar.

Ska bilar tuta på varenda människa som kanske, eventuellt möjligen kan vingla till?

Det är absurt att begära att cyklister ska pingla på varenda människa. Är man så osäker som fotgängare kan man skaffa hjälm med påmonterade backspeglar.
  • zdudmwml
    Anonym (K) skrev 2017-08-31 20:43:34 följande:
    Sedan när går folk på vägen där bilarna kör? 

Naturligtvis ska de som kommer bakom någon annan visa hänsyn. Just för att man är bakom och ska cykla om.  Det handlar om att visa hänsyn, inte att fotgängare är osäkra.
    Rätt ofta faktiskt. Du vet, Sverige består mer än av innestäder...

Fotgängare ska visa så pass mycket hänsyn att de inte krävs att bli plingade på. De måste helt enkelt ta sitt eget förbannade ansvar att inte ockupera hela CG-banan...
  • zdudmwml
    Anonym (K) skrev 2017-08-31 20:56:56 följande:
    Ja, du. Det finns hänsynslösa cyklister och det finns hänsynslösa fotgängare. Fattar man inte det, så stanna hemma. Det är den som kommer bakom som har felat om det händer något. 

Blir jag påkörd bakifrån är det den andra bilen som inte hållit avstånd. Samma sak om jag åker skidor, den som kommer uppifrån har ansvaret för att inte åka in i andra nedanför. Som cyklist där du har full syn framåt är det ditt ansvar att inte cykla på andra. Enkelt. Och detta gäller oavsett vad de andra gör. 
    Många fotgängare tror att det är så men det stämmer inte riktigt med verkligheten.

Även
    fotgängare ska bete sig så hänsynsfullt att bakomvarande har en chans. Gör man inte det utan beter sig som en vettvillig är man ansvarig för att bakomvarande kör in i en. Du kan alltid roa dig med att leta upp domslut på detta om du vill ha svart på vitt, det finns en hel del...
  • zdudmwml
    Anonym (Go) skrev 2017-08-31 21:12:18 följande:
    Jag gör det sen jag fattade Varför man faktiskt gör det, för att snällt varna!
    Men allt för många tycks fortfarande bli provocerande av plinget och börjar skrika om att cyckelbanan är väl tillräckligt stor för oss båda osv osv..
    Jisses liksom.

Nu funkar inte min plinga så jag ropar pling pling istället. Eller tuuuut. Då blir det tydligen en lättsammare stämning också. Win win.
    Är man van att vistas i CG-banor ÄR det fruktansvärt irriterande med plingfanatikr. Att plinga är att ge signal i trafiken. Bilar signalerar inte för varje omkörning, fotgängare gastar inte TUT-TUT så fort de går om någon så varför i allsin dar ska cyklister signalera i tid och otid?

Förutom att det är irriterande undergräver det den lilla respekt som fortfarande finns för det. Skulle alla cyklister göra som du skulle snart ingen reagera. Vad tar du till då, vallhorn?
  • zdudmwml
    persikofjaril skrev 2017-08-31 22:33:36 följande:
    Om man plingar i god tid, 10-20 meter bakom en fotgängare, och saktar ner åtminstone lite istället för att fara fram som ett jehu, så hinner denne se vart man befinner sig och kan undvika att ta ett steg åt fel håll.
    Det tar ett par sekunder att cykla den sträckan...
    Det är inte rimligt att cyklister ska sakta ner bara för att det finns fotgängare i närheten. Trots allt är du inte ensam som går utan ni är rätt många. Så hur tänkte du?

Plingar man reagerar fotgängare nästan utan undantag med att frysa fast i marken. Sedan springer de som yra höns åt alla håll och kanter. Det finns undantag, de som vet att man som fotgängare går på vänster sida och girar således åt vänster om en cyklist plingar. Men de allra flesta har ingen som helst susning om vad, hur eller varför utan är lika oberäkneliga som en ilsken Trump. Så de där 2 sekunderna du pratar om är i allmänhet ingen vinst alls för någon.

Man kan inte kräva av omgivningen att de ska anpassa sig efter en själv utan man måste själv anpassa sig efter omgivningen. Vad gör du för att att kunna se dessa jehun?

• zdudmwml
    Anonym (Go) skrev 2017-08-31 23:45:11 följande:
    Du kanske inte har märkt när du är ute och Går hur folk på stan tex går?! En plötslig höger sväng hit eller vänster sväng dit, för Titta Dääär var fanns det plötsligt något intressant.
    Likadant när man cyklar, speciellt när man cyklar. Varnar inte jag med en pling att jag kommer cyklandes Bakom någon så kan de ju inte heller veta bättre än att vänta med den skarpa svängen de kanske tänkte göra...

Hur tänker Du liksom?!?
    Om jag cyklar snabbt, i en nedförsbacke och jag har någon framför mig kan ju inte heller jag veta om de planerar fortsätta gå rakt fram eller inte. Därav en varning som gör att de vet att nu kommer det en cyklist.

Speciellt barn som har okontrollerade impulser att plötsligt springa åt alla håll.

Bilar ska inte tuta på gående eller cyklister för de riskerar skrämma skiten ur dem och istället Orsaka en olycka istället för att förebygga.

Ett pling framkallar troligtvis inte en hjärtinfarkt.

Däremot de gånger jag inte plingat så har det hänt att de gående jag passerat blivit rädda för att man kommit för nära.
    Hur klarar du att vistas utomhus? Du verkar vara bosatt i Staden Där ALLA Har Noll Impulskontroll.

Om du läst vad jag skrivit så förstår du att jag redan insett att gående oftast är totalt omedvetna om att de inte är ensamma om att vistas ute bland folk..

Signaler ska inte användas i onödan av något fordon och cykel är ett fordon därför att det kan orsaka flvr skador än hjärtinfarkter något som jag skrivit om i tidigare inlägg.
  • zdudmwml
    themia skrev 2017-09-01 07:29:06 följande:
    Bilar hörs, oftast redan långt håll.

Om du vill delta i en seriös debatt, försök då se de verkliga problemen i stället för att bara slänga ur dig en floskel.
    Fotgängare har mycket ofta hörlurar eller är uppslukade av mobilen så ditt argument faller.

Vill du ha en seriös diskussion så kräver du inte att alla ska ha din åsikt.
  • zdudmwml
    sextiotalist skrev 2017-09-01 07:53:03 följande:
    I större städer, t.ex Stockholm, finns det inte utrymme för saknad impulskontroll i trafiken, där måste man hålla koll hela tiden.

Jag vet att det är så och därför anser jag att det är absurt med fotgängare som vill bli plingade på så att de själva slipper hålla koll.
    Jag cyklar liksom du mycket, runt 150 mil/ månaden året runt.
Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?