Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?

    Jag gör det, inte alltid, men när jag märker att det är någon som riskerar komma i min väg, ja, jag kör inte snabbare än att jag kan bromsa, men det kan bli en liten hjärtat-i-halsgropen-upplevelse om man inte gör det.

    Jag plingar också om jag hinner upp en långsammare cyklist. för att uppmärksamma att jag är bakom cyklisten. Det är inte kul när snabbare cyklister kommer i fatt en och svischar förbi tätt inpå en.

  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-08-31 21:39:41 följande:
    Är man van att vistas i CG-banor ÄR det fruktansvärt irriterande med plingfanatikr. Att plinga är att ge signal i trafiken. Bilar signalerar inte för varje omkörning, fotgängare gastar inte TUT-TUT så fort de går om någon så varför i allsin dar ska cyklister signalera i tid och otid?

    Förutom att det är irriterande undergräver det den lilla respekt som fortfarande finns för det. Skulle alla cyklister göra som du skulle snart ingen reagera. Vad tar du till då, vallhorn?
    Jag är mycket van att åka på GC-banor, jag cyklar till och från arbetet i stadsmiljö, i en av de större cykelstäderna i Sverige. Jag använder ringklockan flitigt och aldrig blivit utskälld, aldrig råkat ut för någon står stilla. Snarare en nick.
    Jag har haft cyklister som plingat på mig när jag drömmande gått lite fel. Hellre en ringklocka än att bli knuffad av cyklister.
    Jag skulle gärna vilja ha ett pling från en bakomvarande cyklist som kommer upp snabbt.

    Jag kan lugnt säga att jag har flera hundra mils cykling bakom mig i stadstrafik
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-01 05:45:01 följande:
    Hur klarar du att vistas utomhus? Du verkar vara bosatt i Staden Där ALLA Har Noll Impulskontroll.

    Om du läst vad jag skrivit så förstår du att jag redan insett att gående oftast är totalt omedvetna om att de inte är ensamma om att vistas ute bland folk..

    Signaler ska inte användas i onödan av något fordon och cykel är ett fordon därför att det kan orsaka flvr skador än hjärtinfarkter något som jag skrivit om i tidigare inlägg.
    De "värsta" fotgängarna och cyklisterna har jag nog mött på landsbygden och i den mindre stad där jag bodde ett par år. Där kunde ungar springa rakt ut på cykelbanan, hundar sprang löst och vuxna tog både cykelbanan och gångbana i anspråk.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-01 05:45:01 följande:
    Hur klarar du att vistas utomhus? Du verkar vara bosatt i Staden Där ALLA Har Noll Impulskontroll.

    Om du läst vad jag skrivit så förstår du att jag redan insett att gående oftast är totalt omedvetna om att de inte är ensamma om att vistas ute bland folk..

    Signaler ska inte användas i onödan av något fordon och cykel är ett fordon därför att det kan orsaka flvr skador än hjärtinfarkter något som jag skrivit om i tidigare inlägg.
    I större städer, t.ex Stockholm, finns det inte utrymme för saknad impulskontroll i trafiken, där måste man hålla koll hela tiden.


  • sextiotalist
    Anonym (ping) skrev 2017-09-01 08:36:05 följande:

    Varför ingen plingar? Det kan jag tala om! Det där förändrades samtidigt som ringklockorna försvann. Nu förtiden finns bara några mesiga mojänger som låter med ett lågt ping. Väldigt försynt. Känske vänder sig personen framför om och undrar Vad gäller saken?

    Jag minns första gången jag hörde en sån där. Jag trodde faktiskt på riktigt att det var någon som stod och kastade småsten på en lyktstolpe!!!! Blev jätteförvånad när jag till slut vände mig om och upptäckte att det var en cyklist bakom mig! De gamla rinklockorna lät så att ingen behövde tveka att kasta sig åt sidan. KLINGELINGELINNNGGGG!!!!!!


    Ingen plingar, ringklockor som låter dåligt. Jag tycker det är jättevanligt att det plingas och de ringklockorna låter tillräckligt bra.
    Dessutom är det lag på att en cykel ska ha ringklocka, och jag misstänker att det inte är för att vara dekorativ
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-01 20:12:51 följande:

    Svar nej, det är en efterhandskonstruktion. Du ser problemet , enligt dig själv, men hävdar att jag inte gör det iom din spydiga kommentar. Så jag föreslår att du tar till dig av dina egna råd att se problemet från bägge håll innan du fortsätter diskutera.

    Cyklister ska inte plinga eller sakta ner farten bara för att det finns fotgängare. Trafikrytm bygger aldrig på de med lägst toleransnivå. Klarar man inte av att vistas i trafiken på CG-banorna ska man helt enkelt inte vistas där.


    Alla har rätt att befinna sig på en GC-väg. Rent juridiskt så har du som myndig cyklist det högsta ansvaret att föra fram cykeln på ett säkert sätt, anpassa hastigheten till rådande förhållande. Kör du på ett barn som springer ut framför dig, så är ditt ansvar störst.

    Förutom detta så ska fotgängare och även cyklister använda GC-bana om sådan finns.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-01 22:21:51 följande:

    Precis min poäng, att det är relativt och att ingen äger sanningen om vad som är lagom. Rena cykelbanor är fortfarande ovanligt och det är inte realistiskt att cyklister inte ska kunna cykla vad du tycker är för snabbt. 

    Grundproblemet är egentligen politiskt. Cykelbanor ansvarar kommunerna för medan vägverket ansvarar för bilvägar. Därtill är just cyklister den mest underprioriterade kategorin och som en dålig kompromiss kör man med CG-banor. Tro mig, även cyklister vill ha separata cykelbanor men det tycker kommunerna är för dyrt.

    Så det bästa du kan göra, för allas skull, är att framföra till kommunpolitikerna exakt samma åsikter du har här.


    Vägverket upphörde att existera för flera år sedan. Numera är det trafikverket som ansvarar för riksvägarna. Det lokala gatunätet ansvarar kommunen för. Så båda Limhamnsvägen och gc-banan längs denna är under samma väghållare, Malmö kommun.

    Denna GC-bana är för övrigt väldigt spännande att cykla på en helgdag med vackert väder. Då får man verkligen som cyklist anpassa sig till ungar, hundar, rullatorer, folk i alla åldrar som flanerar, många gånger i sin egen värld.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-02 07:11:19 följande:

    Du menar CG-bana?

    Du har kommit en bit på vägen när det gäller juridiken men har inte nått ända fram därför att lagen medger att man tar hänsyn till omständigheterna. Hoppar ett barn ut framför cykeln och man inte kunnat förutspå det är det troligt att man som cyklist inte alls döms som ansvarig. Det betyder att du som fotgängare inte kan göra vad du vill och sedan yra om att cyklister är högst ansvariga. Att anpassa sig till omständigheterna gäller således även dem - de ska helt enkelt anpassa sig att det finns cyklar som kommer med hög hastighet. 0

    Cykelbanor ska användas om det är ett fungerande alternativ. -Det är bäst att påpeka  att jag inte minns de exakta orden men de kollar du lätt upp i trafikförordningen. Det betyder att du inte är tvingad att använda CG-banorna oavsett om du är cyklist eller fotgängare utan kan använda dig av bilvägarna. Det är möjligt att göra det eftersom det inte ät förbjudet att använda bilvägar samt att lagen inte är tvingande. Fö är diskussionen nu att helt ta bort det stycket ur trafikförordningen då CG-banorna inte fungerar i praktiken.


    Nej, det är inte alla vägar som man får gå på. Vet några vägar i min närhet där man är hänvisad till gc-vägen för att komma vidare. Visserligen kan man gå/cykla någon km extra. Men på vägen är inte tillåten för cyklister och fotgängare.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-02 07:25:39 följande:

    Men självklart finns det undantag, det göt det alltid. Ska vi rabbla alla?

    Man får inte gå eller cykla på motorvägar.

    Man får inte köra bil på gångbanor.

    Man får inte gå på Klockaregränd i Västerås.

    Har du fler undantag du vill att vi ska lista upp?


    Ok, men vad jag förstår så vill du betrakta gc-vägarna som någon slags motorväg för cyklister. Kan de inte leva upp till dina ideal, så får de gå/cykla längs bilvägen.

    Det enda jag vill tillägga, du får räkna med att, om du cyklar bland andra trafikanter på en GC-väg, så kommer du möta flera som rör sig väldigt oförutsägbart och får därmed anpassa din hastighet utifrån detta.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-02 07:42:22 följande:

    Var skriver jag det? Ange exakt.

    OM du ska diskutera och argumentera kan du inte hitta på egna sanningar och lägga det i andras knä. Det du gör är vad man kallar för halmgubbar. Gör om och gör rätt och försök hålla en hyfsad nivå på diskussionen.

    Du bör tillägga att om du som fotgängare vistas på CG-bana måste du räkna med att det även vistas cyklister där och därför SKA du anpassa dig till det. Fastän du är fotgängare.


    Självklart ska alla anpassa sig (vi använder gc-väg i våra skrivelser), men den som är upphinnare är den som ska anpassa sig mest (det gäller även i skidspåret om det inte pågår en tävling). Dvs du och jag som cyklist ska anpassa vår hastighet utifrån de faktiska omständigheterna. Cyklar vi på Ribban en solig söndag, så får cykla sakta och använda ringklockan mycket. Vill vi åka snabbt så får vi ta gatan istället och irritera bilisterna.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-02 08:01:08 följande:

    Så rigid är inte lagen. Många fotgängare tror att det är så men det stämmer inte. Du som fotgängare ska anpassa dig till att det finns cyklister och faktiskt måste man som fotgängare förstå och anpassa sig till att man blir upphunnen.

    Du försöker hela tiden få till det att fotgängare har frikort men så är det inte. Du som fotgängare ska anpassa dig till omständigheterna. Trist va? Tyvärr för din del är det alldeles sant.


    Nej, jag anser inte att fotgängare har frikort. Som fotgängare så flyttar jag mig för löpare, cyklister etc. Jag bara redogör hur jag tänker som cyklist. Som cyklist använder jag ringklocka, anpassar mig efter situationen, inser att det finns fotgängare som kan ta ett steg ut framför mig och ser till att hastighet och avstånd är så att jag kan undvika att köra på någon. Det har hänt att jag klivit av cykeln och gått om det behövts.
  • sextiotalist
    zdudmwml skrev 2017-09-02 08:16:39 följande:

    Ok, du som cyklist tänker att du alltid är högst ansvarig så fort det finns fotgängare i närheten. Jag tolkade det som att du ville göra det till någon allmän sanning gällande för alla. My misstake.

    Jag som cyklist förutsätter att fotgängare tar sitt ansvar och anpassar sig till rådande omständigheter. Det är alltså på samma sätt som man förhåller sig till trafiken som bilist. För mig vill säga.


    Eftersom jag är medveten om att bland fotgängarna kan finnas individer med dålig.impulskontroll, barn som går själv, äldre med dålig balans samt att alla får transportera sig fram till fots. När det gäller att framföra en bil så krävs det körkort och kunskaper.
  • sextiotalist
    oOOo oOOo skrev 2017-09-02 08:50:43 följande:

    Gångare brukar till 99% av fallen inte vara ett problem. 1% är nötter och förstår inte att anpassa sig och går mitt i cykelbanan men som sagt oftast inte ett problem. Långsamma cyklister däremot...


    Långsamma cyklister har lika stor rätt att vara på cykelbanan som du har. Finns ingen minimihastighet på cykelbanan
Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?