Inlägg från: persikofjaril |Visa alla inlägg
  • persikofjaril

En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?

Kan hålla med om att fotgängare bör hålla sig till sin sida och inte sväva ut över hela gång-/cykelbanan. 

Går jag själv brukar jag inte kolla bakåt så mycket, men håller mig på min sida. Går jag med dottern brukar jag hålla koll åt alla håll så att jag kan se eventuella cyklister i god tid och se till att hon står still eller åtminstone går på ena sidan.

Det jag stör mig på är mest att vissa cyklar så otroligt snabbt, plötsligt svischar de bara förbi utan att man hört dem komma, och utan att sakta ner. Det är ganska otäckt faktiskt.

Om man plingar i god tid, 10-20 meter bakom en fotgängare, och saktar ner åtminstone lite istället för att fara fram som ett jehu, så hinner denne se vart man befinner sig och kan undvika att ta ett steg åt fel håll.

• persikofjaril
    zdudmwml skrev 2017-08-31 22:49:01 följande:
    Det tar ett par sekunder att cykla den sträckan...
    Det är inte rimligt att cyklister ska sakta ner bara för att det finns fotgängare i närheten. Trots allt är du inte ensam som går utan ni är rätt många. Så hur tänkte du?

Plingar man reagerar fotgängare nästan utan undantag med att frysa fast i marken. Sedan springer de som yra höns åt alla håll och kanter. Det finns undantag, de som vet att man som fotgängare går på vänster sida och girar således åt vänster om en cyklist plingar. Men de allra flesta har ingen som helst susning om vad, hur eller varför utan är lika oberäkneliga som en ilsken Trump. Så de där 2 sekunderna du pratar om är i allmänhet ingen vinst alls för någon.

Man kan inte kräva av omgivningen att de ska anpassa sig efter en själv utan man måste själv anpassa sig efter omgivningen. Vad gör du för att att kunna se dessa jehun?
    Jag menar inte att de som cyklar i en vettig hastighet ska sakta ner, bara de som kör som blådårar och svischar förbi precis bredvid en istället för på andra sidan banan där de har gott om plats. Varför är detta inte rimligt?

Hur lång tid det tar beror ju på hur snabbt du cyklar, tar det 2 sekunder för dig att cykla 10-20 meter får du väl plinga tidigare istället, om du har fri sikt.

Det sista gäller väl även cyklister, det är väl inte bara fotgängare som ska anpassa sig? Om alla gör va de kan för att anpassa sig så borde ju det räcka, kan man tycka. Om jag går på vänster sida borde jag inte behöva vända mig om var femte sekund för att se om det kommer cyklister (om jag inte har min dotter med mig), jag borde kunna lita på att de ser mig och håller så långt till höger de kan när de kör om mig. Problemet är att de kör förbi alldeles för nära. Och nej, jag går inte mitt i banan utan intill vänsterkanten. 
  • persikofjaril

Föredömligt!

Anonym (Höghjuling) skrev 2017-09-01 09:45:47 följande:

Det är viktig som cyklist att visa hänsyn, särskilt i förhållande till barn. Jag som kör mycket - och fort! - håller alltid god uppsikt och är beredd att bromsa när jag möter/passerar någon i trafiken.

Jag upplever dock bara problem när folk går på vänster sida på gång- och cykelbanor (det finns ingen regel som säger att gående skall hålla till vänster på gemensam gång- och cykelbana, jfr 7 kap. 1 § trafikförordningen motsatsvis; "Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen". En GC är varken vägren eller körbana).

Det som kan ske när jag möter en fotgängare som går på vänster sida är att fotgängaren blir osäker när denne möter mig och tar ibland ett steg åt höger, dvs. rakt ut i banan och riskerar påkörning av någon som kommer bakifrån. Den som håller till höger märker nog oftast inte av mig förrän jag redan har passerat och fortsatt i 10+ meter. Men vill man gå till vänster på gemensam GC säger jag inget om detta i och för sig.

Plinga gör jag när jag märker att annan cyklist cyklar på vänster sida när jag ska köra om eller t.ex. när någon är på väg att gå ut rakt framför mig (och då naturligtvis inte på övergångsställe). I alla andra fall anpassar jag mig (och ser till att ha bra bromsar).

• persikofjaril
    zdudmwml skrev 2017-09-01 19:01:30 följande:
    Det du tycker är vettigt tycker någon annan är snigelfart. Vem har mest rätt?
    Självklart kan inte världen anpassa sig efter just din önskan om vad som är lagom utan du måste anpassa dig till rådande omständigheter, hur trist det än är.

Som jag skrev innan anser jag att det är ett oskick att plinga i tid och otid precis som det är oskick om alla andra fordon skulle göra samma sak.

Jag anpassar mig i högsta grad på olika sätt fast intv plinga såsom du önskar.
    Allting är ju relativt. Men varför cykla så fort på en kombinerad, och varför köra förbi så nära när det finns utrymme att hålla lite avstånd? Det är detta som stör mig. På en cykelbana däremot stör det mig inte om det cyklas jättesnabbt.

Bilar och andra fordon behöver inte signalera, de hörs i de flesta fall på långt håll. Cyklar hörs inte förrän de är precis bakom/framför/bredvid.

Jag tycker det är bra att du anpassar dig. Jag anpassar mig också. Och jag inser att du självklart har koll på eventuella fotgängare och gör ditt bästa för att inte köra på dem, precis som fotgängare såklart själva också måste se till så att de inte riskerar att bli påkörda. 
Svar på tråden En fråga till cyklister. Varför plingar iprincip ingen cyklist när ni kommer bakifrån?