• Anonym (Kille)

Taskigt att boka resa utan honom?

Jag och min flickvän samt min kompis och hans flickvän planerar att åka utomlands snart, alla tillsammans. Vi har inte bokat nånting än. En annan väldigt bra kompis till mig har också en flickvän, som ingen av oss i resesällskapet tycker särskilt mycket om. Vi tycker att hon är lite smått otrevlig och gillar inte henne så mycket, därför vill vi inte fråga vår kompis om han vill följa med på resan för vi vet att han skulle ta med henne och vi vill ju inte att hon följer med. Vi kan ju inte direkt säga till honom ''Vill du hänga med på resan? Men alltså bara du och inte din flickvän''. För det första låter det elakt och för det andra så är det ju orättvist om vi tar med våra partners men han får inte ta med sin.

Så vi funderar helt enkelt på att sticka bara vi 4 och inte fråga honom alls. Men är det taskigt? Är rädd att han ska känna sig sårad när han inte blev tillfrågad. Vi har ju absolut inget emot honom. Han är nog min absolut bästa polare, men det är hans flickvän vi inte gillar och vi vill verkligen inte ha med henne på resan. Vi är säkra på att hon skulle följa med, de är nästan alltid med varandra.

Vad tycker ni? Någon som kanske har någon bra ''lösning''?

• Svar på tråden Taskigt att boka resa utan honom?
  • nevermind
    That girl skrev 2017-08-21 18:13:05 följande:
    Det må så vara, men isåfall hade de förlorat även mig ;) och det är en förlust. Jag är ganska säker på att ts inte vill förlora sin kompis.
    Jag menade att du inte är en sån stor förlust. Jag har en syrra som lever med en otrevlig man. Ingen i familjen vill umgås med syrran heller. Hon försvarar ständigt hans dåliga beteende.
  • That girl
    nevermind skrev 2017-08-21 19:43:59 följande:

Jag menade att du inte är en sån stor förlust. Jag har en syrra som lever med en otrevlig man. Ingen i familjen vill umgås med syrran heller. Hon försvarar ständigt hans dåliga beteende.

Fast vi vet ingenting om hur denna tjej är. Detta är endast ts berättelse. Tänker inte döma någon när man bara fått höra en version. Tvivlar på att han är så perfekt han själv.

Och nu är det ju så att ts och hans vänner uppenbarligen vill umgås med killen, så då är det bäst att de inte fryser ut hans flickvän om de vill fortsätta umgås med honom. Är ganska säker på att killen kommer ta avstånd om de fryser ut henne.
  • nevermind
    That girl skrev 2017-08-21 19:56:47 följande:
    Fast vi vet ingenting om hur denna tjej är. Detta är endast ts berättelse. Tänker inte döma någon när man bara fått höra en version. Tvivlar på att han är så perfekt han själv.

Och nu är det ju så att ts och hans vänner uppenbarligen vill umgås med killen, så då är det bäst att de inte fryser ut hans flickvän om de vill fortsätta umgås med honom. Är ganska säker på att killen kommer ta avstånd om de fryser ut henne.
    Jag förstår inte hur det kan vara ett problem för honom. Varför vill man vara kompis med någon som är ihop med en otrevlig människa?

Sen tror jag inte att hela TS gäng har fel och bara kompisen har rätt.
  • Anonym (polare)

Vänskapen med den polaren kommer nog bli lidande om ni inte kan lära er att älska flickvännen trots att hon är hemsk.

• That girl
    nevermind skrev 2017-08-21 20:39:27 följande:

Jag förstår inte hur det kan vara ett problem för honom. Varför vill man vara kompis med någon som är ihop med en otrevlig människa?

Sen tror jag inte att hela TS gäng har fel och bara kompisen har rätt.

Men uppenbarligen vill ju ts umgås med kompisen trots att han har en otrevlig flickvän. Annars hade han väl inte skapat tråden och skrivit att det är hans allra bästa kompis. Ja, varför vill man vara kompis med någon som är ihop med en otrevlig människa? Och varför vill man vara kompis med någon som avskyr ens partner? Det funkar inte i längden.

Ts kommer sätta sin bästa kompis i en position där han tvingas välja mellan flickvännen och ts - och i slutändan väljer han troligtvis flickvännen.
  • Anonym (Well)

Som en annan skrev, förr eller senare så kommer er kompis känna av er negativa energi kring hans flickvän, oavsett om ni berättar hur ni känner eller ej så kommer han att märka det, förr eller senare. Men det har han troligtvis redan gjort.

Och i de allra flesta fall så fungerar det inte att ha kompisar som i princip hatar ens partner. Det går liksom inte ihop. Det kan funka ett tag men inte i längden. Så egentligen är det bäst att ni talar om det här, för han kommer som sagt att märka det och förr eller senare kommer han hamna i en sits där han tvingas välja mellan er kompisar som hatar henne och sin flickvän. Är hans kärlek sann till flickvännen så kommer han att välja henne och så verkar fallet vara.

Det jag menar är att det bara är barnsligt av er att inte berätta för honom hur ni känner. Ni drar ju bara ut på det. I alla fall DU, ts, kan ju berätta. Det är inte schysst av er att gå runt och tänka på att frysa ut hans flickvän. Det kommer dessutom sabba er relation med er polare.

Antingen så accepterar du att flickvännen hans är med på tåget, du behöver ju såklart inte älska henne, men man kan lära sig att handskas med personer trots att man inte är ett fan av dem. Eller så inser du att din vänskap med snubben snart är över.

• Anonym (Well)

Jag har själv 2 vänner som inte tycker om min pojkvän. De gillar inte honom som person, tycker att han är dryg.

De har berättat detta för mig för länge sedan och jag sa "Tråkigt att ni känner så. Jag vill absolut inte behöva välja mellan er och honom, men om jag hamnar i den sitsen så kommer jag att välja honom. Men jag vill ha kvar er i mitt liv men då måste ni acceptera att han finns i mitt."

Det har funkat bra sen dess. Jag träffar dem oftast utan min pojkvän, men ibland är han med och det funkar bra. De brukar inte prata med varandra så mycket då men de hälsar på varandra och så, beter sig vuxet och inte som en tonåring.

Man kan absolut inte älska alla och det kommer alltid att finnas personer man inte tycker om, men det får man finna sig i.

• Anonym (aa)

Jag hade tyckt precis som du skriver TS att bjuda enbart honom och utesluta flickvännen känns inte okej. Tänk själv om du skulle åka som "singel" tillsammans med två-tre par på en resa och se dem stå och hångla och gulla och ha sig medan det enda gull du får är när du gosar med kudden på hotellrummet....

Sen blir väl resan dyrare for hans del jämfört med er eftersom han får boka enkelrum (antar ajg? såvida han inte sover i badkaret).

Men han kanske tycker det är märkligt att han inte ens blir tillfrågad sen, för risken finns alltid att han får höra det senare att bara ni åkte och han inte ens tilfrågades....

• nevermind
    Anonym (Well) skrev 2017-08-21 23:53:40 följande:

Jag har själv 2 vänner som inte tycker om min pojkvän. De gillar inte honom som person, tycker att han är dryg.

De har berättat detta för mig för länge sedan och jag sa "Tråkigt att ni känner så. Jag vill absolut inte behöva välja mellan er och honom, men om jag hamnar i den sitsen så kommer jag att välja honom. Men jag vill ha kvar er i mitt liv men då måste ni acceptera att han finns i mitt."

Det har funkat bra sen dess. Jag träffar dem oftast utan min pojkvän, men ibland är han med och det funkar bra. De brukar inte prata med varandra så mycket då men de hälsar på varandra och så, beter sig vuxet och inte som en tonåring.

Man kan absolut inte älska alla och det kommer alltid att finnas personer man inte tycker om, men det får man finna sig i.

Hur känna det då, att ha en dryg pojkvän?
  • mamaleona
    Anonym (Ja det är elakt.) skrev 2017-08-21 11:20:21 följande:

Det är väldigt taskigt. Fattar du inte det själv? Det är utfrysning och han kommer bli väldigt ledsen. Varför inte bara vara ärliga? Säg att ni ska resa och att han är välkommen att följa med men att ni tycker hans tjej är otrevlig mot er och att ni inte vill få er semester förstörd så vill han följa med är det utan henne.

Håller med denna! Varför dras med nån man ogillar. Antar han vet vad du anser om hans flickvän om ni e så goda vänner?! Då får han möjligheten att välja att komma med själv el stanna hemma.
Svar på tråden Taskigt att boka resa utan honom?