• Anonym (Kille)

Taskigt att boka resa utan honom?

Jag och min flickvän samt min kompis och hans flickvän planerar att åka utomlands snart, alla tillsammans. Vi har inte bokat nånting än. En annan väldigt bra kompis till mig har också en flickvän, som ingen av oss i resesällskapet tycker särskilt mycket om. Vi tycker att hon är lite smått otrevlig och gillar inte henne så mycket, därför vill vi inte fråga vår kompis om han vill följa med på resan för vi vet att han skulle ta med henne och vi vill ju inte att hon följer med. Vi kan ju inte direkt säga till honom ''Vill du hänga med på resan? Men alltså bara du och inte din flickvän''. För det första låter det elakt och för det andra så är det ju orättvist om vi tar med våra partners men han får inte ta med sin.

Så vi funderar helt enkelt på att sticka bara vi 4 och inte fråga honom alls. Men är det taskigt? Är rädd att han ska känna sig sårad när han inte blev tillfrågad. Vi har ju absolut inget emot honom. Han är nog min absolut bästa polare, men det är hans flickvän vi inte gillar och vi vill verkligen inte ha med henne på resan. Vi är säkra på att hon skulle följa med, de är nästan alltid med varandra.

Vad tycker ni? Någon som kanske har någon bra ''lösning''?

• Svar på tråden Taskigt att boka resa utan honom?
  • molly50

Som jag ser det så får ni väl antingen åka iväg ni 4 och inte säga något till den tredje kompisen och riskera att han kommer upptäcka att ni åkt på resa utan att ens tillfråga honom om han vill med.
    Eller så får ni bjuda med honom och hans flickvän och bita ihop.
    Man kan inte älska alla,men kanske är det ett bra tillfälle att lära känna henne bättre?
    Kanske känner hon sig inte så bra bemött av er heller?
    Det är ju,som bekant,aldrig ens fel när två träter.
    Ni skulle ju kunna försöka träffas litegrann innan resan och lära känna varandra lite bättre och kanske lösa ev fnurror på tråden,i så fall.
    Förr eller senare så lär ju kompisen märka om ni fryser ut hans flickvän ändå.

Carpe Diem
  • Anonym (Well)
    nevermind skrev 2017-08-22 03:32:13 följande:

Hur känna det då, att ha en dryg pojkvän?

Han är inte dryg mot mig och jag tycker att han är en underbar person, så det känns utmärkt. Förresten tycker alla mina vänner om honom förutom just 2 stycken.
  • Anonym (jag)

Ärligt talat tycker jag att det är okej, även om jag hellre skulle fråga honom men vara öppen med att hans flickvän, pga hon är otrevlig, inte är välkommen.

1) Hon är säkert gammal nog att förstå att är man otrevlig så kan det få konsekvenser.

2) Ni är alla vuxna nog att kunna göra saker på egen hand också. Känns helt absurt att du aldrig kan resa någonstans utan att bjuda med hela världen, för då kanske någon blir sur. Man kan göra saker på egen hand, tillsammans med en person eller tillsammans med två personer. Det ska vuxna personer kunna klara, utan att bli sura.

Ts, du kan resa vart du vill med vilka du vill. Om du lägger pengar på en dyr resa behöver du naturligtvis inte förstöra den resan genom att bjuda med otrevliga människor.

• Anonym (jag)
    Anonym (Well) skrev 2017-08-21 11:56:37 följande:
    1. Det är ts som säger att hon är otrevlig, vi vet ju inte alls hur han själv är.
    2. Hur kan du inte förstå att det är riktigt allvarligt att göra en sån sak som du just nu sitter och förespråkar? Att de ska säga till sin bästa kompis att hans flickvän inte får följa med. Hur tror du inte då att hon kommer må om de alla skulle sticka iväg utan henne? Det är sjuukt elakt. Jag hoppas verkligen att killen i såna fall att killen verkligen inte hade följt med.

Förresten, så länge man inte är ett barn så bör man förstå att man inte kan gilla alla människor men man kan ändå vara runt omkring dem utan att gå lös.
    Tycker folk är ganska överkänsliga.

Jag börjar närma mig trettio och har accepterat att jag inte är världens medelpunkt, dvs. att jag inte har någon laglig rätt att bli medbjuden överallt alltid. Jag förväntar mig inte att min pojkväns kompisar ska ha med mig jämnt, utan de är vuxna och bestämmer själva. Min pojkvän är heller inte alltid med när jag gör grejer med mina vänner.

Skulle de sticka utan mig någon gång?
    Helt okej!

Om de känner varandra bättre eller om personkemin inte funkar med alla så ska självklart de kunna umgås ändå. Vill jag resa kan jag göra det med mina vänner eller bara jag och killen.

Mobbning är om man tillhör ett sammanhang, exempelvis en klass eller en arbetsplats, och systematiskt blir motarbetad eller utfryst. Det är inte att på sin fritid välja att umgås med trevliga människor, eller välja att inte umgås med otrevliga människor.
    Det finns massa personer som jag inte umgås med privat. Mobbar jag alla dem då?
  • Anonym (jag)
    That girl skrev 2017-08-21 14:05:30 följande:
    Jo, det är mobbning att säga till kompisen att han är välkommen men inte hans flickvän. De alla sticker iväg förutom flickvännen, därmed fryser de ut henne. Det ÄR att mobba, oavsett vad du vill få det till. Vi har bara hört ts version, vi vet ingenting om den här tjejen. Han kanske också beter sig illa, för jag tvivlar på att tjejen annars går runt och är otrevlig. De kanske har fryst ut henne förut.

Det är mobbning att frysa ut personer och gå bakom ryggen på dem. Hade min partner stuckit iväg på en resa med sina kompisar (som bett honom att lämna mig bakom) så hade jag blivit extremt sårad. Det är inte ok nånstans. Antingen så följer alla med och man lär sig att hantera situationen som en vuxen människa, eller så frågar man inte killen alls så kan han och tjejen vara med varandra istället.
    Men HUR självcentrerad är man om man räknar med att man alltid ska vara bjuden överallt, annars skriker man mobbning och blir sur? Det är ju inte ens flickvännens vänner, utan hennes partners vänner.

DET, om något, är omoget beteende.

Är man över fjorton år inser man att man inte sitter ihop med sin partner, utan man kan vara ifrån varandra en stund utan att hela världen rasar.

Om min pojkvän sticker på resa med sina kompisar? Kul för honom, skulle aldrig säga annat än något uppmuntrande. Sen gör jag själv något kul medan han är borta.

• NomenNescio

Jag skulle vara helt okej med att min pojkvän reser iväg med sina vänner utan mig.
    Känns rätt konstigt att bli upprörd över något sådant? Jag kan ju resa med andra vänner, om jag vill, eller göra något annat kul medan han är borta.

Man får respektera att folk är olika, och att folk har fullständigt rätt att resa med vilka de vill. Jag skulle inte ens vilja vara med om jag kände att jag förstörde för någon, utan bättre då att de får ha kul på sin resa ifred, så gör jag något annat roligt.

Likaså skulle jag inte vilja förstöra en egen resa för att någon som är med är otrevlig. Har varit i sådana situationer förut, och det är inte värt pengarna och tiden.

• NomenNescio
    Anonym (jag) skrev 2017-08-23 08:16:52 följande:
    Men HUR självcentrerad är man om man räknar med att man alltid ska vara bjuden överallt, annars skriker man mobbning och blir sur? Det är ju inte ens flickvännens vänner, utan hennes partners vänner.

Är man över fjorton år inser man att man inte sitter ihop med sin partner, utan man kan vara ifrån varandra en stund utan att hela världen rasar.

Om min pojkvän sticker på resa med sina kompisar? Kul för honom, skulle aldrig säga annat än något uppmuntrande. Sen gör jag själv något kul medan han är borta.
    Känner likadant.
    Jag är inte världens medelpunkt, och har ingen rätt att bli sur eller ledsen för att andra personer inte behandlar mig som en självklar medelpunkt. Det känns som att missbruka ordet mobbning ifall man tycker sig mobbad om man inte är medbjuden på sin partners vänners alla resor (inte ens sina egna vänner, utan till och med andra personers vänner!)
  • Stårschan
    Anonym (polare) skrev 2017-08-21 20:45:24 följande:

Vänskapen med den polaren kommer nog bli lidande om ni inte kan lära er att älska flickvännen trots att hon är hemsk.

Varför i hela friden ska man lära sig att älska någon som är hemsk?
  • That girl
    Anonym (jag) skrev 2017-08-23 08:16:52 följande:

Förespråkar du att ts ska fråga vännen eller ej? Jag förstår inte riktigt.

Att frysa ut sin kompis partner är riktigt elakt, förstår du inte det? Ts reser iväg med sin flickvän och ett annat par och eventuellt den där kompisen då. Vad händer om kompisens tjej vill följa med då? Vilket hon troligtvis vill, då ts skriver att de nästan alltid är med varandra. Ska de säga att de inte tycker om henne och att hon därför inte får följa med då? Otroligt otrevligt gjort. Men nu tror jag faktiskt inte att kompisen som ts skriver om hade rest utan sin flickvän. Jag tror att han blir riktigt sur när han får reda på vad ts och hans vänner går runt och tänker på.

Omoget beteende är att hålla på som ts och hans vänner gör. Att dalta runt och snacka en massa om deras polares flickvän bakom ryggen på de båda två. Att sen ens komma på tanken att lämna henne utanför medan de andra reser iväg som par? Kalla det vad du vill men jag tycker att DET är mobbning, omoget och framförallt elakt.

Jag tycker istället att ts och hans kompisar låter bli att fråga kompisen helt (eftersom de ändå isåfall vill kräva att tjejen stannar hemma), eller att de frågar kompisen men då accepterar att hans flickvän kommer att följa med. Herregud, man KAN faktiskt vistas runt människor fast man inte tycker om dem. Så länge det inte är någon som har gjort något väldigt hemskt. Dessutom reser de ju iväg som par. Om resan skulle bli väldigt hemsk pga den här tjejen så är det ju bara att det splittras och umgås för sig själva på semestern.
  • Anonym (Well)
    Anonym (jag) skrev 2017-08-23 08:08:38 följande:

Tycker folk är ganska överkänsliga.

Jag börjar närma mig trettio och har accepterat att jag inte är världens medelpunkt, dvs. att jag inte har någon laglig rätt att bli medbjuden överallt alltid. Jag förväntar mig inte att min pojkväns kompisar ska ha med mig jämnt, utan de är vuxna och bestämmer själva. Min pojkvän är heller inte alltid med när jag gör grejer med mina vänner.

Skulle de sticka utan mig någon gång?

Helt okej!

Om de känner varandra bättre eller om personkemin inte funkar med alla så ska självklart de kunna umgås ändå. Vill jag resa kan jag göra det med mina vänner eller bara jag och killen.

Mobbning är om man tillhör ett sammanhang, exempelvis en klass eller en arbetsplats, och systematiskt blir motarbetad eller utfryst. Det är inte att på sin fritid välja att umgås med trevliga människor, eller välja att inte umgås med otrevliga människor.

Det finns massa personer som jag inte umgås med privat. Mobbar jag alla dem då?

Att inte ta med en viss person som tillhör en "grupp" är att frysa ut den och det är mobbning. Eftersom att ts (och även de andra han åker iväg med) verkar ha umgåtts mycket med kompisens otrevliga flickvän så antar jag att de har varit som ett litet gäng och att de har umgåtts alla tillsammans förut.

Vad tänker du att ts ska säga till kompisen? Att han gärna får följa men inte hans flickvän för hon uppskattas inte? Sorgligt om du inte själv hör hur elakt det låter. Du tycker alltså att de alla ska sticka iväg utan tjejen? Får hoppas att kompisen inte är så dum.

Ordet otrevlig är ett brett ord. Hur är man om man är otrevlig? Det hade varit bra om ts beskrev just vad hon har sagt/gjort. Sen har även jag svårt att tro att det bara är hon som är otrevlig. Ts eller hans kompisar som han skriver om kanske inte har släppt in henne eller frusit ut henne och därmed har hon blivit otrevlig. Det är aldrig ens fel när två träter.
Svar på tråden Taskigt att boka resa utan honom?