• Anonym (Kille)

Taskigt att boka resa utan honom?

Jag och min flickvän samt min kompis och hans flickvän planerar att åka utomlands snart, alla tillsammans. Vi har inte bokat nånting än. En annan väldigt bra kompis till mig har också en flickvän, som ingen av oss i resesällskapet tycker särskilt mycket om. Vi tycker att hon är lite smått otrevlig och gillar inte henne så mycket, därför vill vi inte fråga vår kompis om han vill följa med på resan för vi vet att han skulle ta med henne och vi vill ju inte att hon följer med. Vi kan ju inte direkt säga till honom ''Vill du hänga med på resan? Men alltså bara du och inte din flickvän''. För det första låter det elakt och för det andra så är det ju orättvist om vi tar med våra partners men han får inte ta med sin.

Så vi funderar helt enkelt på att sticka bara vi 4 och inte fråga honom alls. Men är det taskigt? Är rädd att han ska känna sig sårad när han inte blev tillfrågad. Vi har ju absolut inget emot honom. Han är nog min absolut bästa polare, men det är hans flickvän vi inte gillar och vi vill verkligen inte ha med henne på resan. Vi är säkra på att hon skulle följa med, de är nästan alltid med varandra.

Vad tycker ni? Någon som kanske har någon bra ''lösning''?

• Svar på tråden Taskigt att boka resa utan honom?
  • John22

Jag skulle vara öppen med det och säga som det är. "Du får jättegärna följa med, men vi tycker din flickvän är grymt otrevlig och vill inte få en resa för flera tusen förstörd på grund av att hon är med. Följ med om du vill, men vi vill inte ha med henne."

• Kuddebarn
    Anonym (Ja det är elakt.) skrev 2017-08-21 11:41:03 följande:
    Då kanske hon ska sluta vara otrevlig och dryg om hon inte vill bli utesluten?! Jag hade inte heller velat ha med en sån människa på min semester. Det är dessutom inte hennes kompisar utan hennes killes vänner. Men dom har flickvänner som inte tror dom är bättre än alla andra. Hade hon varit trevlig hade hon ju varit välkommen.
    Men vi vet ju inte om hon är dryg eller otrevlig? Det är ju endast ts version. 
    Det spelar väl ingen roll att det inte är tjejens kompisar. Det är MOBBNING att säga att hans flickvän inte är välkommen och så sticker de andra iväg. 
  • Christiiian

Var ärlig och berätta hur du känner, inte hur dina kompisar känner. Säger du/ni inget så kommer de såklart att slå tillbaka och de lär nog inte kännas bra för varken dig eller din vän

• Anonym (Well)
    Då kanske hon ska sluta vara otrevlig och dryg om hon inte vill bli utesluten?! Jag hade inte heller velat ha med en sån människa på min semester. Det är dessutom inte hennes kompisar utan hennes killes vänner. Men dom har flickvänner som inte tror dom är bättre än alla andra. Hade hon varit trevlig hade hon ju varit välkommen.
    1. Det är ts som säger att hon är otrevlig, vi vet ju inte alls hur han själv är.
    2. Hur kan du inte förstå att det är riktigt allvarligt att göra en sån sak som du just nu sitter och förespråkar? Att de ska säga till sin bästa kompis att hans flickvän inte får följa med. Hur tror du inte då att hon kommer må om de alla skulle sticka iväg utan henne? Det är sjuukt elakt. Jag hoppas verkligen att killen i såna fall att killen verkligen inte hade följt med.

Förresten, så länge man inte är ett barn så bör man förstå att man inte kan gilla alla människor men man kan ändå vara runt omkring dem utan att gå lös.
  • That girl
    John22 skrev 2017-08-21 11:49:20 följande:

Jag skulle vara öppen med det och säga som det är. "Du får jättegärna följa med, men vi tycker din flickvän är grymt otrevlig och vill inte få en resa för flera tusen förstörd på grund av att hon är med. Följ med om du vill, men vi vill inte ha med henne."

Smart att göra en sådan sak om man vill förlora sin kompis samt mobba kompisens flickvän.
  • That girl

Hade jag varit din kompis ts och ni hade bett mig frysa ut min partner och åka med er så hade ni inte varit mina kompisar längre.

Ett alternativ annars är ju att ni växer upp och accepterar att både er kompis och hans flickvän följer med. Ni ska väl inte vara med varandra non stop?

• That girl
    ''Jag hade inte heller velat ha med en sån människa på min semester''
    Dagisfasoner. När man växer upp så inser man att alla är olika och ibland får man lära sig att vara runt folk man inte tycker om. Bara för att kompisens flickvän är med så betyder det inte att ts och de andras semester är förstörd. Herregud, de ska väl inte dela säng allihopa eller vara fastklistrade vid varandra? Man kan faktiskt göra grejer på egen hand också. Och hade det nu blivit så att flickvännen förstörde ts semester så hade de ju kunnat vara för sig själva på semestern.
    I slutändan är det alltid så att man själv ansvarar för sin egen lycka.
  • John22
    That girl skrev 2017-08-21 11:57:21 följande:
    Smart att göra en sådan sak om man vill förlora sin kompis samt mobba kompisens flickvän.
    Nej, det är definitivt inte mobbing att inte låta alla följa med på allt och att inte vilja vistas med personer man tycker beter sig illa.

I min vänskapskrets säger vi vad vi tycker och håller inte på och tramsar runt. Min bästa vän gillar inte alls min partner eftersom de helt enkelt inte funkar tillsammans. Han har förklarat vad han stör sig på och jag accepterar det. Jag valde därför bland annat att inte ta med henne på hans bröllop, eftersom jag visste att det bara skulle medföra negativitet att ta med henne.

Är min partner mobbad av min bästa vän för att han inte gillar henne och därför inte vill spendera tid med henne? Nej, det är hon inte.

Tog jag illa upp av att min vän meddelade mig om att han inte gillar henne? Nej, så otroligt osäker och själcentrerad är jag inte. Det är bara acceptera det faktum att alla är olika och att alla inte kommer gilla andra.

Hur märkligt det än låter finns det säkert till och med personer som inte gillar en så pass underbar person som mig, och även jag får lov att finna mig i, acceptera och respektera det.
  • Anonym (mmm)
    John22 skrev 2017-08-21 13:35:48 följande:
    Nej, det är definitivt inte mobbing att inte låta alla följa med på allt och att inte vilja vistas med personer man tycker beter sig illa.

I min vänskapskrets säger vi vad vi tycker och håller inte på och tramsar runt. Min bästa vän gillar inte alls min partner eftersom de helt enkelt inte funkar tillsammans. Han har förklarat vad han stör sig på och jag accepterar det. Jag valde därför bland annat att inte ta med henne på hans bröllop, eftersom jag visste att det bara skulle medföra negativitet att ta med henne.

Är min partner mobbad av min bästa vän för att han inte gillar henne och därför inte vill spendera tid med henne? Nej, det är hon inte.

Tog jag illa upp av att min vän meddelade mig om att han inte gillar henne? Nej, så otroligt osäker och själcentrerad är jag inte. Det är bara acceptera det faktum att alla är olika och att alla inte kommer gilla andra.

Hur märkligt det än låter finns det säkert till och med personer som inte gillar en så pass underbar person som mig, och även jag får lov att finna mig i, acceptera och respektera det.
    Det du skrev i föra inlägget var rätt otrevligt, så inte så konstigt om du inte fick medhåll. Det kanske låter bättre IRL än det du skrev? Har dock sett dig uttrycka dig rätt hårt i andra trådar så jag antar det är din stil och att du inte bryr dig så mkt om nyanser. 

Däremot TS, man kan givetvis åka på en resa med bara vissa kompisar. Man måste ju inte alltid vara hela kompisgänget. 
  • Anonym (L)

Ni som svarar att det är " taskigt " gör ni allting med en stor "entourage" och bjuder alla kompisar varenda gång ni gör någonting? Eller har ni endast 2 vänner?

De åker med bara 1 par till , inte alla kompisar minus just den killen.

Svar på tråden Taskigt att boka resa utan honom?