• Anonym (Kille)

Taskigt att boka resa utan honom?

Jag och min flickvän samt min kompis och hans flickvän planerar att åka utomlands snart, alla tillsammans. Vi har inte bokat nånting än. En annan väldigt bra kompis till mig har också en flickvän, som ingen av oss i resesällskapet tycker särskilt mycket om. Vi tycker att hon är lite smått otrevlig och gillar inte henne så mycket, därför vill vi inte fråga vår kompis om han vill följa med på resan för vi vet att han skulle ta med henne och vi vill ju inte att hon följer med. Vi kan ju inte direkt säga till honom ''Vill du hänga med på resan? Men alltså bara du och inte din flickvän''. För det första låter det elakt och för det andra så är det ju orättvist om vi tar med våra partners men han får inte ta med sin.

Så vi funderar helt enkelt på att sticka bara vi 4 och inte fråga honom alls. Men är det taskigt? Är rädd att han ska känna sig sårad när han inte blev tillfrågad. Vi har ju absolut inget emot honom. Han är nog min absolut bästa polare, men det är hans flickvän vi inte gillar och vi vill verkligen inte ha med henne på resan. Vi är säkra på att hon skulle följa med, de är nästan alltid med varandra.

Vad tycker ni? Någon som kanske har någon bra ''lösning''?

• Svar på tråden Taskigt att boka resa utan honom?
  • Anonym (??)
    Kuddebarn skrev 2017-08-21 11:35:51 följande:
    Personligen anser jag att det är ännu mer taskigt att säga åt ens kompis att hens flickvän inte är välkommen att följa med, men att hen själv gärna får följa med.
    Hur tror du inte att flickvänner kommer känna sig då när hon får reda på det? Det är mobbning att göra en sådan sak och tror du inte att kompisen själv kommer att ta illa upp om de utesluter hans flickvän? 

Då är det istället bättre att de inte frågar kompisen alls eller att de tar med både kompisen och hans flickvän och biter ihop, helt enkelt.

Varför skriver du hen??

TS har skrivit han så du använder ju ordet helt fel.

• That girl
    John22 skrev 2017-08-21 13:35:48 följande:
    Nej, det är definitivt inte mobbing att inte låta alla följa med på allt och att inte vilja vistas med personer man tycker beter sig illa.

I min vänskapskrets säger vi vad vi tycker och håller inte på och tramsar runt. Min bästa vän gillar inte alls min partner eftersom de helt enkelt inte funkar tillsammans. Han har förklarat vad han stör sig på och jag accepterar det. Jag valde därför bland annat att inte ta med henne på hans bröllop, eftersom jag visste att det bara skulle medföra negativitet att ta med henne.

Är min partner mobbad av min bästa vän för att han inte gillar henne och därför inte vill spendera tid med henne? Nej, det är hon inte.

Tog jag illa upp av att min vän meddelade mig om att han inte gillar henne? Nej, så otroligt osäker och själcentrerad är jag inte. Det är bara acceptera det faktum att alla är olika och att alla inte kommer gilla andra.

Hur märkligt det än låter finns det säkert till och med personer som inte gillar en så pass underbar person som mig, och även jag får lov att finna mig i, acceptera och respektera det.
    Jo, det är mobbning att säga till kompisen att han är välkommen men inte hans flickvän. De alla sticker iväg förutom flickvännen, därmed fryser de ut henne. Det ÄR att mobba, oavsett vad du vill få det till. Vi har bara hört ts version, vi vet ingenting om den här tjejen. Han kanske också beter sig illa, för jag tvivlar på att tjejen annars går runt och är otrevlig. De kanske har fryst ut henne förut.

Det är mobbning att frysa ut personer och gå bakom ryggen på dem. Hade min partner stuckit iväg på en resa med sina kompisar (som bett honom att lämna mig bakom) så hade jag blivit extremt sårad. Det är inte ok nånstans. Antingen så följer alla med och man lär sig att hantera situationen som en vuxen människa, eller så frågar man inte killen alls så kan han och tjejen vara med varandra istället.
  • Kuddebarn
    Anonym (??) skrev 2017-08-21 13:58:00 följande:

Varför skriver du hen??

TS har skrivit han så du använder ju ordet helt fel.

Wow, vilket ilandsproblem.
  • Tecum

I ditt ställe hade vi åkt vi fyra och inte sagt något till vännen. Ni verkar väldigt unga, alla vänner måste inte alltid vara med på allt.
    Men att be killen lämna flickvännen hemma är alldeles förskräckligt, hur kan man ens komma på tanken! Som sagt, väldigt unga och omogna.

• nevermind
    John22 skrev 2017-08-21 11:49:20 följande:

Jag skulle vara öppen med det och säga som det är. "Du får jättegärna följa med, men vi tycker din flickvän är grymt otrevlig och vill inte få en resa för flera tusen förstörd på grund av att hon är med. Följ med om du vill, men vi vill inte ha med henne."

• nevermind
    That girl skrev 2017-08-21 12:00:13 följande:

Hade jag varit din kompis ts och ni hade bett mig frysa ut min partner och åka med er så hade ni inte varit mina kompisar längre.

Ett alternativ annars är ju att ni växer upp och accepterar att både er kompis och hans flickvän följer med. Ni ska väl inte vara med varandra non stop?

Hade din partner varit otrevlig så hade det nog inte varit en sån stor förlust för vännerna.
  • That girl
    Tecum skrev 2017-08-21 17:01:12 följande:

I ditt ställe hade vi åkt vi fyra och inte sagt något till vännen. Ni verkar väldigt unga, alla vänner måste inte alltid vara med på allt.

Men att be killen lämna flickvännen hemma är alldeles förskräckligt, hur kan man ens komma på tanken! Som sagt, väldigt unga och omogna.

Håller med.
  • That girl
    nevermind skrev 2017-08-21 17:26:20 följande:

Hade din partner varit otrevlig så hade det nog inte varit en sån stor förlust för vännerna.

Det må så vara, men isåfall hade de förlorat även mig ;) och det är en förlust. Jag är ganska säker på att ts inte vill förlora sin kompis.
  • Anonym (alg)

Nej det är inte taskigt. Räknar själv inte med att hänga med på allt jämt.

• Anonym (Alice)

Tycker inte att det är fel att ni åker utan honom. Det ni borde tänka på dock, är väl att det blir fel om det brukar vara "ni tre" och ni börjar göra allt mer utan honom för att ni inte tycker om tjejen... Hur hemsk är hon egentligen? Har ni verkligen försökt att lära känna henne? Någon gång kan ni ju offra er och bjuda med dem också.

Svar på tråden Taskigt att boka resa utan honom?