• Anonym (Kille)

Taskigt att boka resa utan honom?

Jag och min flickvän samt min kompis och hans flickvän planerar att åka utomlands snart, alla tillsammans. Vi har inte bokat nånting än. En annan väldigt bra kompis till mig har också en flickvän, som ingen av oss i resesällskapet tycker särskilt mycket om. Vi tycker att hon är lite smått otrevlig och gillar inte henne så mycket, därför vill vi inte fråga vår kompis om han vill följa med på resan för vi vet att han skulle ta med henne och vi vill ju inte att hon följer med. Vi kan ju inte direkt säga till honom ''Vill du hänga med på resan? Men alltså bara du och inte din flickvän''. För det första låter det elakt och för det andra så är det ju orättvist om vi tar med våra partners men han får inte ta med sin.

Så vi funderar helt enkelt på att sticka bara vi 4 och inte fråga honom alls. Men är det taskigt? Är rädd att han ska känna sig sårad när han inte blev tillfrågad. Vi har ju absolut inget emot honom. Han är nog min absolut bästa polare, men det är hans flickvän vi inte gillar och vi vill verkligen inte ha med henne på resan. Vi är säkra på att hon skulle följa med, de är nästan alltid med varandra.

Vad tycker ni? Någon som kanske har någon bra ''lösning''?

• Svar på tråden Taskigt att boka resa utan honom?
  • Anonym (jag)
    Anonym (Well) skrev 2017-08-23 09:16:12 följande:
    Att inte ta med en viss person som tillhör en "grupp" är att frysa ut den och det är mobbning. Eftersom att ts (och även de andra han åker iväg med) verkar ha umgåtts mycket med kompisens otrevliga flickvän så antar jag att de har varit som ett litet gäng och att de har umgåtts alla tillsammans förut.

Vad tänker du att ts ska säga till kompisen? Att han gärna får följa men inte hans flickvän för hon uppskattas inte? Sorgligt om du inte själv hör hur elakt det låter. Du tycker alltså att de alla ska sticka iväg utan tjejen? Får hoppas att kompisen inte är så dum.

Ordet otrevlig är ett brett ord. Hur är man om man är otrevlig? Det hade varit bra om ts beskrev just vad hon har sagt/gjort. Sen har även jag svårt att tro att det bara är hon som är otrevlig. Ts eller hans kompisar som han skriver om kanske inte har släppt in henne eller frusit ut henne och därmed har hon blivit otrevlig. Det är aldrig ens fel när två träter.
    Det kanske är en åldersgrej.

Fram till tjugo ungefär sitter man mer ihop med vänner och partners och kan inte göra något utan dem. Men därefter brukar kompisar vara mer flytande. Två i ett gäng gör saker ibland, nästa dag gör två andra i ett gäng saker. Man har oftast flera vänner än bara ett par personer i ett gäng etc.
    Jag tror inte att de är ett sammansvetsat högstadie-göra-allt-tillsammans-gäng. Om inte annat just för att de inte vill umgås med en person som de upplever som otrevlig.

Men varför ska hon med? Hon är inte deras vän, utan det är hennes killes vänner. De har sin fritid, dvs. ingen klassresa eller arbetskick-off, och verkar inte ha någon annan koppling mer än att hon råkar vara tillsammans med en person som de andra är vänner med.
    Och på fritiden umgås de flesta med människor som de tycker om och har utbyte av. Jag förstår snarare inte hur man kan kräva att man ska få följa med på allt som killens vänner gör. då är man ganska förmäten och troligen lite bortskämd av sig.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Well) skrev 2017-08-23 09:16:12 följande:
    Att inte ta med en viss person som tillhör en "grupp" är att frysa ut den och det är mobbning. Eftersom att ts (och även de andra han åker iväg med) verkar ha umgåtts mycket med kompisens otrevliga flickvän så antar jag att de har varit som ett litet gäng och att de har umgåtts alla tillsammans förut.

Vad tänker du att ts ska säga till kompisen? Att han gärna får följa men inte hans flickvän för hon uppskattas inte? Sorgligt om du inte själv hör hur elakt det låter. Du tycker alltså att de alla ska sticka iväg utan tjejen? Får hoppas att kompisen inte är så dum.

Ordet otrevlig är ett brett ord. Hur är man om man är otrevlig? Det hade varit bra om ts beskrev just vad hon har sagt/gjort. Sen har även jag svårt att tro att det bara är hon som är otrevlig. Ts eller hans kompisar som han skriver om kanske inte har släppt in henne eller frusit ut henne och därmed har hon blivit otrevlig. Det är aldrig ens fel när två träter.
    Hon är tillsammans med en kille som tillhör en grupp. Det innebär inte att hon tillhör någon grupp, eftersom de andra till och med upplever henne som otrevlig. Och det verkar inte bara vara TS som tycker det, utan alla utom pojkvännen verkar uppleva att hon är otrevlig. Det finns sådana personer, helt klart.

Hon sitter inte ihop med sin pojkvän. Hon kan inte kräva att hans alla vänner ska vara hennes vänner lika mycket.
    Och det är väl klart som fan att hon inte uppskattas om hon är otrevlig! Vem uppskattar sådana, och vem umgås med sådana på sin fritid och framförallt resor?

Jag tycker att de ska vara ärliga mot kompisen. Säga att de inte går ihop med hans tjej, och att de därför vill resa utan henne. Sen får kompisen välja själv. Det är självklart att de kan sticka iväg utan henne! De är fria, vuxna människor och kan resa var de vill, för guds skull! Du får det att låta som om det vore en klassresa eller dylikt där alla utom en fick åka.

Problemet verkar vara brist på självständighet. En vuxen människa ska kunna klara av att man inte alltid är en självklar del i alla sammanhang, och att ibland blir det tillställningar som man inte är bjuden till. Det är okej. Sånt är livet.
    Och som självständig vuxen människa kan man också välja sitt umgänge privat. Det är till och med en fördel att kunna det, så att man kan välja bra sällskap som är utvecklande och resor och annat som blir givande, istället för att tvinga sig själv att umgås med otrevliga människor och förstöra sin fritid och dyra resor på dylika sätt.

• Anonym (Well)
    Anonym (jag) skrev 2017-08-23 12:09:51 följande:

Det kanske är en åldersgrej.

Fram till tjugo ungefär sitter man mer ihop med vänner och partners och kan inte göra något utan dem. Men därefter brukar kompisar vara mer flytande. Två i ett gäng gör saker ibland, nästa dag gör två andra i ett gäng saker. Man har oftast flera vänner än bara ett par personer i ett gäng etc.

Jag tror inte att de är ett sammansvetsat högstadie-göra-allt-tillsammans-gäng. Om inte annat just för att de inte vill umgås med en person som de upplever som otrevlig.

Men varför ska hon med? Hon är inte deras vän, utan det är hennes killes vänner. De har sin fritid, dvs. ingen klassresa eller arbetskick-off, och verkar inte ha någon annan koppling mer än att hon råkar vara tillsammans med en person som de andra är vänner med.

Och på fritiden umgås de flesta med människor som de tycker om och har utbyte av. Jag förstår snarare inte hur man kan kräva att man ska få följa med på allt som killens vänner gör. då är man ganska förmäten och troligen lite bortskämd av sig.

Nä, det är inte hennes vänner, men det förändrar ju inte det faktum att det är taskigt att säga att hon inte får följa med. Det är inte en grabbresa som du verkar tro ju. De ska ju resa som par. Båda ts och hans tjej + ett par som de ska ha med sig. Då är det ju inte rättvist alls att de tycker att deras polare ska följa och lämna tjejen bakom medan de har sina tjejer med sig. Hade varit en helt annan sak om det var en resa enbart för grabbarna och inga tjejer följde med, men nu är det ju inte så. Nu är det ju en resa för par (och de alla ska umgås, I guess) och en som blir utesluten.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Well) skrev 2017-08-23 12:21:43 följande:
    Nä, det är inte hennes vänner, men det förändrar ju inte det faktum att det är taskigt att säga att hon inte får följa med. Det är inte en grabbresa som du verkar tro ju. De ska ju resa som par. Båda ts och hans tjej + ett par som de ska ha med sig. Då är det ju inte rättvist alls att de tycker att deras polare ska följa och lämna tjejen bakom medan de har sina tjejer med sig. Hade varit en helt annan sak om det var en resa enbart för grabbarna och inga tjejer följde med, men nu är det ju inte så. Nu är det ju en resa för par (och de alla ska umgås, I guess) och en som blir utesluten.
    Vem har pratat om grabbresa?
    Klart de kan välja välja vilka som ska vara med. Var ska man annars dra gränsen? Finns säkert fler personer i deras bekantskapskrets som hade tyckt att det varit roligt att hänga på, men som aldrig tillfrågades. Också mobbning?

Det verkar snarare som om ni är fast i ett tänk att man i ett par sitter ihop i höften, och per automatik ska ses som en enhet varhelst någon av parterna befinner sig. Medan jag och en del med mig fortfarande ser par som två individer, och de går att sära på utan att jorden går under eller att förhållandet förstörs (om det är ett sunt förhållande, vill säga). Att bjuda med en person som är otrevlig och som (får vi förmoda, med tanke på motståndet mot att hon är med) kommer förstöra resan för resterande av absolut ingen annan anledning än personen hon råkar vara tillsammans med någon känns inte vare sig bra eller smart.

Och återigen, en normal vuxen människa ska kunna förstå att man inte är självskriven i alla sammanhang, och att man inte alltid är bjuden överallt. Och man ska kunna hantera det.
    Hur reagerar du själv ifall någon i din bekantskapskrets gör något roligt med någon annan? Går du i bitar och blir sur, eller tänker du mer "kul för dem"? Själv tycker jag att det är bra att folk kan ha roligt, och om några personer gör något kul utan mig någon gång gör jag själv något kul med några på samma gång eller någon annan gång.
    Människor ska ju få ha roligt även utan mig, och jag kan ju själv välja om jag ska sitta och sura eller se till att ha det bra på egen hand istället vid sådana tillfällen.
  • Anonym (Well)
    Anonym (jag) skrev 2017-08-24 07:19:11 följande:

Klart de kan välja välja vilka som ska vara med. Var ska man annars dra gränsen? Finns säkert fler personer i deras bekantskapskrets som hade tyckt att det varit roligt att hänga på, men som aldrig tillfrågades. Också mobbning?

Det verkar snarare som om ni är fast i ett tänk att man i ett par sitter ihop i höften, och per automatik ska ses som en enhet varhelst någon av parterna befinner sig. Medan jag och en del med mig fortfarande ser par som två individer, och de går att sära på utan att jorden går under eller att förhållandet förstörs (om det är ett sunt förhållande, vill säga). Att bjuda med en person som är otrevlig och som (får vi förmoda, med tanke på motståndet mot att hon är med) kommer förstöra resan för resterande av absolut ingen annan anledning än personen hon råkar vara tillsammans med någon känns inte vare sig bra eller smart.

Och återigen, en normal vuxen människa ska kunna förstå att man inte är självskriven i alla sammanhang, och att man inte alltid är bjuden överallt. Och man ska kunna hantera det.

Hur reagerar du själv ifall någon i din bekantskapskrets gör något roligt med någon annan? Går du i bitar och blir sur, eller tänker du mer "kul för dem"? Själv tycker jag att det är bra att folk kan ha roligt, och om några personer gör något kul utan mig någon gång gör jag själv något kul med några på samma gång eller någon annan gång.

Människor ska ju få ha roligt även utan mig, och jag kan ju själv välja om jag ska sitta och sura eller se till att ha det bra på egen hand istället vid sådana tillfällen.

Jag står fast vid min åsikt om att det ÄR taskigt att gå bakom ryggen på sin polare och snacka skit om dennes flickvän samt planera att lämna henne utanför. Jag menar, vad ska de då säga om flickvännen frågar om hon också kan följa? Ska de då stå där hela gruppen och spy galla över henne? DET om något är omoget beteende. Att gå bakom sin bästa polares rygg och planera att frysa ut hans flickvän är varken smart eller moget. Väldigt rättvist att de reser iväg som par men polaren ska måsta komma själv.

Om polaren inte vet om dessa tankar och idéer så kommer han att få reda på det, förr eller senare & när det väl händer så kommer ts och hans vänner att vara som bortglömda.

Att snacka skit om andra bakom ryggen på dem, samt att inte kunna vistas runt personer trots att man ogillar dem, tyder på ett omoget beteende. Ts och hans vänner är barnsliga och inte över 21 år.

Med det sagt så avslutar jag nu denna diskussion med dig då vi inte kommer någon vart med detta.
  • molly50
    Anonym (jag) skrev 2017-08-24 07:19:11 följande:

Jag håller med dig om att man inte behöver sitta ihop vid höften som par.
    Men som i det här fallet,där man planerar att åka på en resa med bara par så tycker jag det är bättre att bara åka de 4 som de hade tänkt från början och inte tillfråga den tredje vännen om de inte vill ha med hans flickvän.
    Det är kanske ändå inte så trevligt för honom att åka ensam med flera par.
    För övrigt,vad vet vi egentligen om den här flickvännen?
    Vi har bara TS version och det kan ju likaväl vara så att han och de andra är otrevliga mot den här flickvännen?
    Carpe Diem
  • Anonym (jag)
    Anonym (Well) skrev 2017-08-24 12:11:58 följande:
    Jag står fast vid min åsikt om att det ÄR taskigt att gå bakom ryggen på sin polare och snacka skit om dennes flickvän samt planera att lämna henne utanför. Jag menar, vad ska de då säga om flickvännen frågar om hon också kan följa? Ska de då stå där hela gruppen och spy galla över henne? DET om något är omoget beteende. Att gå bakom sin bästa polares rygg och planera att frysa ut hans flickvän är varken smart eller moget. Väldigt rättvist att de reser iväg som par men polaren ska måsta komma själv.

Om polaren inte vet om dessa tankar och idéer så kommer han att få reda på det, förr eller senare & när det väl händer så kommer ts och hans vänner att vara som bortglömda.

Att snacka skit om andra bakom ryggen på dem, samt att inte kunna vistas runt personer trots att man ogillar dem, tyder på ett omoget beteende. Ts och hans vänner är barnsliga och inte över 21 år.

Med det sagt så avslutar jag nu denna diskussion med dig då vi inte kommer någon vart med detta.
    Vi vet inte om det har skett skitsnack egentligen, eller om det är att de helt enkelt konstaterar i samband med resan att det skulle förstöra det roliga ifall hon var med.

Jag tycker också att det känns lite barnsligt med den här tanken att man alltid måste välja och komma i kläm. Varför det? Man måste väl kunna acceptera att alla inte går ihop, utan att det blir drama och intriger av det?

Exempelvis: jag gick inte ihop med min expojkväns bror. Hans brorsa var lite av raggartypen, med mycket öl, bröl och snack om brudar och hö-hö-skämt och sånt. Han var säkert inte någon dålig person, men jag tyckte inte att han attityd var så rolig att vara nära. Så jag umgicks inte mer med honom än nödvändigt.
    Enligt er skulle då det blir massa galet drama och pojkvän som hamnade i kläm  och tvingades välja och massa andra dumheter.
    Men nej.
    Ingen drama alls. Min pojkvän umgicks med mig ibland, och sin bror ibland. Det var inga konstigheter eller surheter för det.

Och om inte TS går ihop med kompisens flickvän? Behöver inte vara så dramatiskt. Kompisen umgås med TS ibland, och sin flickvän ibland. Han gör grejer och resor på ena hållet, och även på andra hållet. Och de behöver inte umgås jämnt allihopa, ifall det ändå inte blir bra?

Känns oerhört barnsligt att tvinga folk att välja.
  • Anonym (jag)
    molly50 skrev 2017-08-24 16:33:51 följande:
    Jag håller med dig om att man inte behöver sitta ihop vid höften som par.
    Men som i det här fallet,där man planerar att åka på en resa med bara par så tycker jag det är bättre att bara åka de 4 som de hade tänkt från början och inte tillfråga den tredje vännen om de inte vill ha med hans flickvän.
    Det är kanske ändå inte så trevligt för honom att åka ensam med flera par.
    För övrigt,vad vet vi egentligen om den här flickvännen?
    Vi har bara TS version och det kan ju likaväl vara så att han och de andra är otrevliga mot den här flickvännen?
    Nej, vi vet inte annat än att ett par personer längtar efter att resa, men är rädd för att en person ska förstöra hela roligheten med resan.
    Vi vet bara hur de upplever henne, inte hur väl den bilden stämmer in med vad kanske andra i hennes bekantskap skulle säga.

Åtminstone jag vill inte gärna resa med folk som faktiskt förstör en resa. Jag har gjort det misstaget, och lärt mig av erfarenheter att jag inte skulle göra om det. För det är inte värt det.

Men för mig känns det självklart att man som person på sin fritid kan få välja själv vem eller vilka man ska resa med. Det är ju ingen kick-off på jobbet eller en klassresa, för då är det en helt annan sak.

Och jag känner också att jag som person kan inte kräva att alltid få vara med överallt där jag vill, och det är okej. Så blir det ibland, och jag kan alltid försöka göra något roligt på egen hand i så fall.
    Jag undrar varför man ska ta allting så hårt? Och göra drama av det? Livet kan ju vara dramatiskt nog ändå, utan att krångla till det mer än nödvändigt=)

• Anonym (flickvännen)

Ja, alltså jag har varit flickvännen som inte passade in.

Mitt ex åkte på grejer med sina kompisar och deras flickvänner men just jag fick nästan aldrig följa med. När jag var med så pratade de andra tjejerna aldrig med mig, jag var nästan som luft. När det efter många om och men kom på tal (jag blev ju ledsen förstås) så framkom det att jag inte "passade in" i deras gäng och att de tyckte jag var "högfärdig".

Jag blev mer och mer utanför och ensam och började känna som att det var nåt fel på just mig. Det var inte alls en rolig känsla. Det bröt ner mig som person. Jag blev mer inåtvänd än jag egentligen är, tänkte att jag inte dög i alla möjliga sammanhang.

Efter lång tid så gled jag och mannen isär mer och mer, eftersom jag fick göra saker på egen hand med egna vänner och han gjorde saker med sina vänner. Om jag någon gång var medbjuden så kände jag inte längre för att följa med eftersom jag visste att jag inte var riktigt välkommen. Och hans vänners flickvänner tyckte allt mer illa om mig, jag var ju så "konstig och osocial" som inte ville följa med.

Min åsikt är att som vuxen så borde man ha så mycket större social kompetens (i normalfallet) än att utesluta enstaka personer på det här sättet. TS skriver att flickvännen är "otrevlig". Det kan mycket väl vara osäkerhet pga att hon känner att ni inte gillar henne. Det bir en ond cirkel. Ytterst få personer är otrevliga när man lärt känna dem. Jag tycker ni ska ge henne en chans...

• molly50
    Anonym (jag) skrev 2017-08-25 12:36:27 följande:
    Nej, vi vet inte annat än att ett par personer längtar efter att resa, men är rädd för att en person ska förstöra hela roligheten med resan.
    Vi vet bara hur de upplever henne, inte hur väl den bilden stämmer in med vad kanske andra i hennes bekantskap skulle säga.

Åtminstone jag vill inte gärna resa med folk som faktiskt förstör en resa. Jag har gjort det misstaget, och lärt mig av erfarenheter att jag inte skulle göra om det. För det är inte värt det.

Men för mig känns det självklart att man som person på sin fritid kan få välja själv vem eller vilka man ska resa med. Det är ju ingen kick-off på jobbet eller en klassresa, för då är det en helt annan sak.

Och jag känner också att jag som person kan inte kräva att alltid få vara med överallt där jag vill, och det är okej. Så blir det ibland, och jag kan alltid försöka göra något roligt på egen hand i så fall.
    Jag undrar varför man ska ta allting så hårt? Och göra drama av det? Livet kan ju vara dramatiskt nog ändå, utan att krångla till det mer än nödvändigt=)
    Det är väl klart att man inte vill åka på resa med någon som riskerar att förstöra allt.
    Men jag har inte heller påstått att de måste bjuda med kompisens flickvän.
    Jag tycker att de då hellre kan åka utan både kompisen och flickvännen.
    Jag tycker inte heller att man kan kräva att f vara med överallt.
    Men jag tycker ändå inte det är juste att åka iväg ett gäng och utesluta en person.
    Och återigen så vet vi ju inte heller hur TS och hans kompisar bemöter den här flickvännen.
    Det kanske finns orsaker till att hon är otrevlig mot dem.
    Carpe Diem
Svar på tråden Taskigt att boka resa utan honom?