Inlägg från: Anonym (Well) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Well)

Taskigt att boka resa utan honom?

Ja, det är taskigt av er att inte fråga honom om ni är såpass bra vän med honom och brukar umgås med honom. Men det är ännu taskigare av er att säga att han får följa med men inte hans flickvän. Det riskerar ju att förstöra relationen med honom.

Så ni får helt enkelt välja. Inte fråga honom alls och bara sticka iväg ni 4, eller fråga honom (utan att säga att hans flickvän inte är välkommen) och därmed acceptera att hans flickvän följer med. Då får ni helt enkelt stå ut med henne.

• Anonym (Well)
    Anonym (Ja det är elakt.) skrev 2017-08-21 11:20:21 följande:

Det är väldigt taskigt. Fattar du inte det själv? Det är utfrysning och han kommer bli väldigt ledsen. Varför inte bara vara ärliga? Säg att ni ska resa och att han är välkommen att följa med men att ni tycker hans tjej är otrevlig mot er och att ni inte vill få er semester förstörd så vill han följa med är det utan henne.

Det är ju ännu taskigare av dem att säga att han är välkommen fast inte hans flickvän. Så jag undrar hur du tänkte där?
  • Anonym (Well)
    Anonym (Ja det är elakt.) skrev 2017-08-21 11:41:03 följande:
    Då kanske hon ska sluta vara otrevlig och dryg om hon inte vill bli utesluten?! Jag hade inte heller velat ha med en sån människa på min semester. Det är dessutom inte hennes kompisar utan hennes killes vänner. Men dom har flickvänner som inte tror dom är bättre än alla andra. Hade hon varit trevlig hade hon ju varit välkommen.
    1. Det är ts som säger att hon är otrevlig, vi vet ju inte alls hur han själv är.
    2. Hur kan du inte förstå att det är riktigt allvarligt att göra en sån sak som du just nu sitter och förespråkar? Att de ska säga till sin bästa kompis att hans flickvän inte får följa med. Hur tror du inte då att hon kommer må om de alla skulle sticka iväg utan henne? Det är sjuukt elakt. Jag hoppas verkligen att killen i såna fall att killen verkligen inte hade följt med.

Förresten, så länge man inte är ett barn så bör man förstå att man inte kan gilla alla människor men man kan ändå vara runt omkring dem utan att gå lös.
  • Anonym (Well)

Som en annan skrev, förr eller senare så kommer er kompis känna av er negativa energi kring hans flickvän, oavsett om ni berättar hur ni känner eller ej så kommer han att märka det, förr eller senare. Men det har han troligtvis redan gjort.

Och i de allra flesta fall så fungerar det inte att ha kompisar som i princip hatar ens partner. Det går liksom inte ihop. Det kan funka ett tag men inte i längden. Så egentligen är det bäst att ni talar om det här, för han kommer som sagt att märka det och förr eller senare kommer han hamna i en sits där han tvingas välja mellan er kompisar som hatar henne och sin flickvän. Är hans kärlek sann till flickvännen så kommer han att välja henne och så verkar fallet vara.

Det jag menar är att det bara är barnsligt av er att inte berätta för honom hur ni känner. Ni drar ju bara ut på det. I alla fall DU, ts, kan ju berätta. Det är inte schysst av er att gå runt och tänka på att frysa ut hans flickvän. Det kommer dessutom sabba er relation med er polare.

Antingen så accepterar du att flickvännen hans är med på tåget, du behöver ju såklart inte älska henne, men man kan lära sig att handskas med personer trots att man inte är ett fan av dem. Eller så inser du att din vänskap med snubben snart är över.

• Anonym (Well)

Jag har själv 2 vänner som inte tycker om min pojkvän. De gillar inte honom som person, tycker att han är dryg.

De har berättat detta för mig för länge sedan och jag sa "Tråkigt att ni känner så. Jag vill absolut inte behöva välja mellan er och honom, men om jag hamnar i den sitsen så kommer jag att välja honom. Men jag vill ha kvar er i mitt liv men då måste ni acceptera att han finns i mitt."

Det har funkat bra sen dess. Jag träffar dem oftast utan min pojkvän, men ibland är han med och det funkar bra. De brukar inte prata med varandra så mycket då men de hälsar på varandra och så, beter sig vuxet och inte som en tonåring.

Man kan absolut inte älska alla och det kommer alltid att finnas personer man inte tycker om, men det får man finna sig i.

• Anonym (Well)
    nevermind skrev 2017-08-22 03:32:13 följande:

Hur känna det då, att ha en dryg pojkvän?

Han är inte dryg mot mig och jag tycker att han är en underbar person, så det känns utmärkt. Förresten tycker alla mina vänner om honom förutom just 2 stycken.
  • Anonym (Well)
    Anonym (jag) skrev 2017-08-23 08:08:38 följande:

Tycker folk är ganska överkänsliga.

Jag börjar närma mig trettio och har accepterat att jag inte är världens medelpunkt, dvs. att jag inte har någon laglig rätt att bli medbjuden överallt alltid. Jag förväntar mig inte att min pojkväns kompisar ska ha med mig jämnt, utan de är vuxna och bestämmer själva. Min pojkvän är heller inte alltid med när jag gör grejer med mina vänner.

Skulle de sticka utan mig någon gång?

Helt okej!

Om de känner varandra bättre eller om personkemin inte funkar med alla så ska självklart de kunna umgås ändå. Vill jag resa kan jag göra det med mina vänner eller bara jag och killen.

Mobbning är om man tillhör ett sammanhang, exempelvis en klass eller en arbetsplats, och systematiskt blir motarbetad eller utfryst. Det är inte att på sin fritid välja att umgås med trevliga människor, eller välja att inte umgås med otrevliga människor.

Det finns massa personer som jag inte umgås med privat. Mobbar jag alla dem då?

Att inte ta med en viss person som tillhör en "grupp" är att frysa ut den och det är mobbning. Eftersom att ts (och även de andra han åker iväg med) verkar ha umgåtts mycket med kompisens otrevliga flickvän så antar jag att de har varit som ett litet gäng och att de har umgåtts alla tillsammans förut.

Vad tänker du att ts ska säga till kompisen? Att han gärna får följa men inte hans flickvän för hon uppskattas inte? Sorgligt om du inte själv hör hur elakt det låter. Du tycker alltså att de alla ska sticka iväg utan tjejen? Får hoppas att kompisen inte är så dum.

Ordet otrevlig är ett brett ord. Hur är man om man är otrevlig? Det hade varit bra om ts beskrev just vad hon har sagt/gjort. Sen har även jag svårt att tro att det bara är hon som är otrevlig. Ts eller hans kompisar som han skriver om kanske inte har släppt in henne eller frusit ut henne och därmed har hon blivit otrevlig. Det är aldrig ens fel när två träter.
  • Anonym (Well)
    Anonym (jag) skrev 2017-08-23 12:09:51 följande:

Det kanske är en åldersgrej.

Fram till tjugo ungefär sitter man mer ihop med vänner och partners och kan inte göra något utan dem. Men därefter brukar kompisar vara mer flytande. Två i ett gäng gör saker ibland, nästa dag gör två andra i ett gäng saker. Man har oftast flera vänner än bara ett par personer i ett gäng etc.

Jag tror inte att de är ett sammansvetsat högstadie-göra-allt-tillsammans-gäng. Om inte annat just för att de inte vill umgås med en person som de upplever som otrevlig.

Men varför ska hon med? Hon är inte deras vän, utan det är hennes killes vänner. De har sin fritid, dvs. ingen klassresa eller arbetskick-off, och verkar inte ha någon annan koppling mer än att hon råkar vara tillsammans med en person som de andra är vänner med.

Och på fritiden umgås de flesta med människor som de tycker om och har utbyte av. Jag förstår snarare inte hur man kan kräva att man ska få följa med på allt som killens vänner gör. då är man ganska förmäten och troligen lite bortskämd av sig.

Nä, det är inte hennes vänner, men det förändrar ju inte det faktum att det är taskigt att säga att hon inte får följa med. Det är inte en grabbresa som du verkar tro ju. De ska ju resa som par. Båda ts och hans tjej + ett par som de ska ha med sig. Då är det ju inte rättvist alls att de tycker att deras polare ska följa och lämna tjejen bakom medan de har sina tjejer med sig. Hade varit en helt annan sak om det var en resa enbart för grabbarna och inga tjejer följde med, men nu är det ju inte så. Nu är det ju en resa för par (och de alla ska umgås, I guess) och en som blir utesluten.
  • Anonym (Well)
    Anonym (jag) skrev 2017-08-24 07:19:11 följande:

Vem har pratat om grabbresa?

Klart de kan välja välja vilka som ska vara med. Var ska man annars dra gränsen? Finns säkert fler personer i deras bekantskapskrets som hade tyckt att det varit roligt att hänga på, men som aldrig tillfrågades. Också mobbning?

Det verkar snarare som om ni är fast i ett tänk att man i ett par sitter ihop i höften, och per automatik ska ses som en enhet varhelst någon av parterna befinner sig. Medan jag och en del med mig fortfarande ser par som två individer, och de går att sära på utan att jorden går under eller att förhållandet förstörs (om det är ett sunt förhållande, vill säga). Att bjuda med en person som är otrevlig och som (får vi förmoda, med tanke på motståndet mot att hon är med) kommer förstöra resan för resterande av absolut ingen annan anledning än personen hon råkar vara tillsammans med någon känns inte vare sig bra eller smart.

Och återigen, en normal vuxen människa ska kunna förstå att man inte är självskriven i alla sammanhang, och att man inte alltid är bjuden överallt. Och man ska kunna hantera det.

Hur reagerar du själv ifall någon i din bekantskapskrets gör något roligt med någon annan? Går du i bitar och blir sur, eller tänker du mer "kul för dem"? Själv tycker jag att det är bra att folk kan ha roligt, och om några personer gör något kul utan mig någon gång gör jag själv något kul med några på samma gång eller någon annan gång.

Människor ska ju få ha roligt även utan mig, och jag kan ju själv välja om jag ska sitta och sura eller se till att ha det bra på egen hand istället vid sådana tillfällen.

Jag står fast vid min åsikt om att det ÄR taskigt att gå bakom ryggen på sin polare och snacka skit om dennes flickvän samt planera att lämna henne utanför. Jag menar, vad ska de då säga om flickvännen frågar om hon också kan följa? Ska de då stå där hela gruppen och spy galla över henne? DET om något är omoget beteende. Att gå bakom sin bästa polares rygg och planera att frysa ut hans flickvän är varken smart eller moget. Väldigt rättvist att de reser iväg som par men polaren ska måsta komma själv.

Om polaren inte vet om dessa tankar och idéer så kommer han att få reda på det, förr eller senare & när det väl händer så kommer ts och hans vänner att vara som bortglömda.

Att snacka skit om andra bakom ryggen på dem, samt att inte kunna vistas runt personer trots att man ogillar dem, tyder på ett omoget beteende. Ts och hans vänner är barnsliga och inte över 21 år.

Med det sagt så avslutar jag nu denna diskussion med dig då vi inte kommer någon vart med detta.
Svar på tråden Taskigt att boka resa utan honom?