• Tom Araya

Allmän tråd om matlagning

Allmän tråd om matlagning, tips kring mat, matvaror och matlagning.

• Svar på tråden Allmän tråd om matlagning
  • Aniiee

Dagens tips: Lägg lite bött hushållspapper under skärbrädan så ligger den still....

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Fliselisan
    Pellelilla skrev 2017-08-06 14:45:46 följande:

Kylen gapar tom. Till veckan ska jag veckohandla. Vad äter ni till vardags? På helgen? Söker lite inspiration på nya recept. Har mycket köttfärs och oxkött typ grytbitar hemma efter ett inköp av en köttlåda. Kom med förslag!

Helgen:

Gör ibland en stor lasagne, efter Per Morbergs recept, och fryser in, perfekt som matlådor eller då det är bråttom med maten.

Lagar fiskgryta med saffran och räkor lite då och då, också Per Morbergs recept, lite modifierat dock. Brukar bli jättegod, barnen älskar det och bra matlådemat.

Nu under sommaren har vi använt vårt stekbord mycket, ett sånt litet elektriskt, suttit ute (osar mycket) och alla har lagat sin egen mat, tunna köttbitar, champinjoner, ost, tomat, majskolvar i bitar....

Fisk i folie, typ torsk, ta potatisskalaren och strimla över lite morötter, sen färsk dill, salt, peppar och vitlökssmör. Antingen på grillen eller i ugn. Jättegott.

Bakad potatis, till kött, fisk, skagenröra....

Kalops. Koka lääänge.

Vardagar:

Köttbullar med kapris, hemlagat potatismos eller makaroner.

Korvstroganoff med ris.

Moussaka.

Torskpanetter, kokt potatis, remouladsås, ärtor.

Thaikyckling. Köper färdig thaibas, en konservburk som finns typ överallt med grytas, och fräser ner kyckling. Serverar med glasnydlar eller ris. Går fort att göra o gott.

Kyckling i pitabröd, alla väljer sina grönsaker själva, enkelt o bra.

Spagetti&köttfärssås. River ner morötter som får puttra med.

Färsk pasta med färdig ostsås, (Kelda) blanda i kalkonstrimlor (typ smörgåspplägg) och champinjoner.

Pyttipanna, rödbetor, stekt ägg. Sallad till det.

Kan komma på massor, men när jag själv står här hemma och ska hitta på något så står det alltid still.
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-08-08 16:54:02 följande:
    Dagens tips: Lägg lite bött hushållspapper under skärbrädan så ligger den still....
    Tillägg, blöt handduk eller disktrasa, är bra också.
    hur många meter var det?
  • Anonym (mor)
    klyban skrev 2017-08-08 16:06:12 följande:

Pulled pork, är extremt enkelt, sköter sig själv.
    Går äta med tortilla, ris eller potatis, och är modern mat och bör uppskattas.

Min PP gör jag med cajunkryddblandning, bryner, i grytan och bottnar med lök, vitlök och morot.
    1msk vatten och 1msk äppelcidervinäger.
    Tar ca 4h i ugnen på 125grader.
    Dock måste man testa köttet om det är klart innan man tar ut det.
    Och gör med nått som en del kallar gaffeltestet.
    Som går ut på att du trycker en gaffel mitt uppe på köttbiten.
    Är det som en studsboll, så är det mer än 1h kvar.
    Är den mjuk, så är det mindre än 1h kvar.
    Och när den går i tre delar i princip, så är det klart.

Om jag äter den som carnitas/tacos, så brukar jag reducera ned spadet(mixa löken och vitlöken, tar brot morötter) och skicka i en skvätt rödvin som även den reducerar.
    Och detta häller jag sen över det rivna köttet, jag brukar rensa bort det lilla fett som är kvar och hinnorna mellan.
    Men även göra sås och potatis blir gott.
    Se till plocka ur morötterna åtminstone, då det blir för sött annars.

Jag vet att matlagning är att hålla ett recept men det är ngt hos mig som saknas. Pulled pork känns som en riktig överkurs för mig, men tack för tipset. Ärligt talat så tror jag efter en del tankemöda att det bara(inte bara för mig) blir en kall vanlig kycklingsallad med ngt gott bröd till (köpebröd för jag kan inte baka heller)
  • gbgumman

Semestern har varit dyr och nu är lyxen slut har vi i familjen bestämt. Ska vi dela med oss av GODA och billiga rätter el rätter med få ingredienser (ofta är det alla småbrukar) som gör det dyrt.
    Detta ska jag laga i helgen. Billigt och gott. Ökar mängden spenat och köpet den fryst.
    www.koket.se/linscurry-med-spenat

• klyban
    Anonym (mor) skrev 2017-08-09 06:09:14 följande:
    Jag vet att matlagning är att hålla ett recept men det är ngt hos mig som saknas. Pulled pork känns som en riktig överkurs för mig, men tack för tipset. Ärligt talat så tror jag efter en del tankemöda att det bara(inte bara för mig) blir en kall vanlig kycklingsallad med ngt gott bröd till (köpebröd för jag kan inte baka heller) smile4.gif

Vet inte vad jag ska säga nu, om jag säger det är extremt enkelt, så är det extremt enkelt.
    Så ingen överkurs överhuvudtaget.

Du kanske blev förvillad av alla varianter du kunde göra av ett tillagningssätt.
    Så istället att du stirrar på de andra sätten också, så plocka ut en, och tänk inte på de andra.
    Jag berättar grunden igen, som är så god att det går äta upp som den är i grytan om man så vill.
    Och om du vill ha en inriktning så kan jag berätta den också, som inte är det allra minsta svårt.

1 En hel fläskkarré bit ~1kg.
    2 Krydda med cajunkrydda(som är grillkrydda liknande, som man kan använda till allt nästan) www.matklubben.se/recept/cajun_kryddblandning_90871.html
    3 Bryn på alla sidor.
    4 I en ugnssäker gryta, eller form med folie, men först grundat med en lök i klyftor, en morot och ett gäng hela vitlöksklyftor köttet på detta.
    Även 1 msk vatten och 1 msk äppelcidervinäger, lock/folie på.
    5 125 grader i ~4-5h.
    6 Klart när karrén delar sig i tre delar med gaffel, känner man motstånd när man trycker på gaffel, så krävs lite tid till.

Vill du ha nån av varianterna sen, så bara hojta, men detta ska inte falla på för du tror det är svårt eller besvärligt.
    Det är allt annat än svårt och besvärligt.
    Även så är det extremt icke arbetsintensivt.
    En rätt man kan slänga in i ugnen när man går till jobbet, och så är det klart när man kommer hem.
    Men 8-10h, så får man sänka tempen till ~90 grader.

Detta är galet gott och enkelt.
    Kör man den i grillen, så blir det säkert tio gånger godare, men nu börjar det bli lite besvärligt.
    Så den kan jag förstå man skippar, och tar väldigt lång tid.
    Men fy satans vad gott det är, sjukligt gott.

hur många meter var det?
  • sextiotalist
    klyban skrev 2017-08-08 15:56:44 följande:

Det är väl för du inte har använt en såspåse Flört

Jag kan meddela jag är värre, fast bara med 5år mer.
    Hade köpt mig en bea på påse, var som snabbmat när man har riktigt bråttom.
    Slutade med jag använde en av tre påsar, och 7-8år efter bästföredatumet gick ut, så tänkte jag kanske jag kommer använda den.
    Och 5 år senare, så insåg jag aldrig kommer använda en sådan någonsin mer.
    Och detta var i vevan man började få bea på burk, som faktiskt smakade en del bea.(innan var det bara den frysta ifrån Findus som smakade bea)
    Sen pimpar jag alltid upp bean på burk, då är den kusligt lik en riktig bea.
    Det är bara konsistensen som inte blir rätt då.

Jo, ni som använder färsk dragon, sluta köp dom värdelösa krukorna.
    Och köp inlagd dragon i vinäger, är riktigt bra smak på den.
    Och vida överstiger den på kruka.

Jag kan förstå att den dragonen kan vara god att ha i bea, men jag använder färsk dragon när jag t.ex gör lax i ung, då har jag en känsla av att vinägersmaken inte riktigt fungerar.
    Så jag köper de där värdelösa krukorna och håller dem i liv så länge det gårFlört
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2017-08-04 20:38:31 följande:
    Vilken sås tar bara 3 minuter att göra? Det tar det att bara googla ett recept....sedan ska man ju ha alla ingredienser hemma... DrömmerFlört

Vi håller på och tömmer ett rum och slänger en massa skräp, därav sen middag.
    Béchamelsås, brun sås, currysås. Innehåller vanliga ingredienser som man brukar ha hemma.
    Men jag tycker det behövs lite mer än tre minuter. Det tar ungefär så lång tid att vispa ihop den, men sedan får den gärna stå och småputtra en stund.

Beanairsås och hollandaise-sås har jag misslyckats varje gång jag försökt mig på dessa, nu köper jag de färdiga i burk
  • klyban
    sextiotalist skrev 2017-08-11 14:36:41 följande:
    Jag kan förstå att den dragonen kan vara god att ha i bea, men jag använder färsk dragon när jag t.ex gör lax i ung, då har jag en känsla av att vinägersmaken inte riktigt fungerar.
    Så jag köper de där värdelösa krukorna och håller dem i liv så länge det gårFlört

Aldrig testat den så, men borde gå låta den rinna av och sen skölja den lätt.
    Nu kan jag inte ditt recept, men vinägern går ju neutralisera med mini mängdsocker.

Dock smaken på denna dragonen vida överstiger dessa dragonkrukor med mil, personligen blev jag lycklig att hitta dragon som går använda året om.

Annars var jag mer begränsad till säsongen, vilket jag nu inte är.
    Dock finns ju det inget som slår en bra dragon som är plockad direkt ifrån växtplatsen.

Har ett laxrecept som ska på grillen, som är galet gott(eftersom du pratade lax).

Är enkelt, soja, lönnsirap, lök och vitlök i såsen, som penslas på laxen.
    Sen använder man en stängd grill och indirekt värme, och med rökträd.
    Jag brukar köra äpple, men andra mildare rökträ går väl bra också.
    Jag steker den dock inte som i klippet, utan har den på indirekt direkt, så får röken chans att penetrera köttet.
    Enda som kan vara trixigt har jag märkt, är vad man använder för soja, och då att alla är olika.
    Jag kör Yamasa, som är en japansk soja, som är mindre salt och går ta mer av.
    Och tror man ska hålla sig till den Japanska.
    Det funkar sen med den billiga lönnsirapen, det blir en rätt dyr rätt om man ska ta den dyr.
    Men en kombo är nog inte fel.

hur många meter var det?
  • sextiotalist
    klyban skrev 2017-08-11 14:55:04 följande:

Aldrig testat den så, men borde gå låta den rinna av och sen skölja den lätt.
    Nu kan jag inte ditt recept, men vinägern går ju neutralisera med mini mängdsocker.

Dock smaken på denna dragonen vida överstiger dessa dragonkrukor med mil, personligen blev jag lycklig att hitta dragon som går använda året om.

Annars var jag mer begränsad till säsongen, vilket jag nu inte är.
    Dock finns ju det inget som slår en bra dragon som är plockad direkt ifrån växtplatsen.

Har ett laxrecept som ska på grillen, som är galet gott(eftersom du pratade lax).

Är enkelt, soja, lönnsirap, lök och vitlök i såsen, som penslas på laxen.
    Sen använder man en stängd grill och indirekt värme, och med rökträd.
    Jag brukar köra äpple, men andra mildare rökträ går väl bra också.
    Jag steker den dock inte som i klippet, utan har den på indirekt direkt, så får röken chans att penetrera köttet.
    Enda som kan vara trixigt har jag märkt, är vad man använder för soja, och då att alla är olika.
    Jag kör Yamasa, som är en japansk soja, som är mindre salt och går ta mer av.
    Och tror man ska hålla sig till den Japanska.
    Det funkar sen med den billiga lönnsirapen, det blir en rätt dyr rätt om man ska ta den dyr.
    Men en kombo är nog inte fel.

Eftersom jag avskyr allt med sött i mat (honung, socker, frukt etc) så går detta med socker bort.
    Nej, jag har inte lingon till köttbullar, ingen ketchup alls, inte heller äppelmos till fläskstek.

När jag gör lax, så gör jag det med så få kryddor som möjligt, peppar och salt, olivolja och sedan färsk dragon (massor) på
Svar på tråden Allmän tråd om matlagning