Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Allmän tråd om matlagning

klyban skrev 2017-08-08 15:56:44 följande:

Det är väl för du inte har använt en såspåse Flört

Jag kan meddela jag är värre, fast bara med 5år mer.
    Hade köpt mig en bea på påse, var som snabbmat när man har riktigt bråttom.
    Slutade med jag använde en av tre påsar, och 7-8år efter bästföredatumet gick ut, så tänkte jag kanske jag kommer använda den.
    Och 5 år senare, så insåg jag aldrig kommer använda en sådan någonsin mer.
    Och detta var i vevan man började få bea på burk, som faktiskt smakade en del bea.(innan var det bara den frysta ifrån Findus som smakade bea)
    Sen pimpar jag alltid upp bean på burk, då är den kusligt lik en riktig bea.
    Det är bara konsistensen som inte blir rätt då.

Jo, ni som använder färsk dragon, sluta köp dom värdelösa krukorna.
    Och köp inlagd dragon i vinäger, är riktigt bra smak på den.
    Och vida överstiger den på kruka.

Jag kan förstå att den dragonen kan vara god att ha i bea, men jag använder färsk dragon när jag t.ex gör lax i ung, då har jag en känsla av att vinägersmaken inte riktigt fungerar.
    Så jag köper de där värdelösa krukorna och håller dem i liv så länge det gårFlört
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2017-08-04 20:38:31 följande:
    Vilken sås tar bara 3 minuter att göra? Det tar det att bara googla ett recept....sedan ska man ju ha alla ingredienser hemma... DrömmerFlört

Vi håller på och tömmer ett rum och slänger en massa skräp, därav sen middag.
    Béchamelsås, brun sås, currysås. Innehåller vanliga ingredienser som man brukar ha hemma.
    Men jag tycker det behövs lite mer än tre minuter. Det tar ungefär så lång tid att vispa ihop den, men sedan får den gärna stå och småputtra en stund.

Beanairsås och hollandaise-sås har jag misslyckats varje gång jag försökt mig på dessa, nu köper jag de färdiga i burk
  • sextiotalist
    klyban skrev 2017-08-11 14:55:04 följande:

Aldrig testat den så, men borde gå låta den rinna av och sen skölja den lätt.
    Nu kan jag inte ditt recept, men vinägern går ju neutralisera med mini mängdsocker.

Dock smaken på denna dragonen vida överstiger dessa dragonkrukor med mil, personligen blev jag lycklig att hitta dragon som går använda året om.

Annars var jag mer begränsad till säsongen, vilket jag nu inte är.
    Dock finns ju det inget som slår en bra dragon som är plockad direkt ifrån växtplatsen.

Har ett laxrecept som ska på grillen, som är galet gott(eftersom du pratade lax).

Är enkelt, soja, lönnsirap, lök och vitlök i såsen, som penslas på laxen.
    Sen använder man en stängd grill och indirekt värme, och med rökträd.
    Jag brukar köra äpple, men andra mildare rökträ går väl bra också.
    Jag steker den dock inte som i klippet, utan har den på indirekt direkt, så får röken chans att penetrera köttet.
    Enda som kan vara trixigt har jag märkt, är vad man använder för soja, och då att alla är olika.
    Jag kör Yamasa, som är en japansk soja, som är mindre salt och går ta mer av.
    Och tror man ska hålla sig till den Japanska.
    Det funkar sen med den billiga lönnsirapen, det blir en rätt dyr rätt om man ska ta den dyr.
    Men en kombo är nog inte fel.

Eftersom jag avskyr allt med sött i mat (honung, socker, frukt etc) så går detta med socker bort.
    Nej, jag har inte lingon till köttbullar, ingen ketchup alls, inte heller äppelmos till fläskstek.

När jag gör lax, så gör jag det med så få kryddor som möjligt, peppar och salt, olivolja och sedan färsk dragon (massor) på
  • sextiotalist
    klyban skrev 2017-08-11 15:17:21 följande:

Det blir inte sött av att balansera upp den lilla syra som ett gäng blad inlagd dragon ger.

Lingon, du vet du kan surkoka dessa = helt utan socker?

För inte ska man vara utan lingon till köttbullar inte

Jag personligen använder inte socker i mat där den inte fyller en funktion, tyvärr är det för många som kör "husmorstipset" och en nypa socker i allt.

Fyller funktion är att balansera upp en syra, eller receptets beskaffenhet.

Får 20kg ätran lax per år, så hålla sig till en laxrätt blir tråkigt

Och sen är jag törstig efter nya sätt och laga mat, så är en del av processen och testa en massa.

Och ibland dyker höjdare upp som sen får vara med på repertoaren permanent.

Annars är lax och citronsås en favvo också.

Där jag inte kokar laxen, utan bara kokar upp ett spad med kryddor, så smaken är vässad.

Sen drar jag av grytan och lägger i laxen, tid, ja det beror på bit, men vi pratar om rätt kort tid.

Då jag vill ha en kärna som är nära rå, då blir det så extremt saftig lax då.

Sen såsen kanske är väl fet, men vem bryr sig när det är så galet gott

Aha en Hallandstös :)
  • sextiotalist

Idag så blev det finmat, sista kvällen med sonen hemma. Han ska studera på en annan ort.

Oxfilé med ugnrostade rotfrukter.

Men jag ger tummen ned för Lohmanders pepparsås. Smaklös och den burken slänger vi.

• sextiotalist

Jag har två saker jag undrar över.

1) Hur många gillar kronärtskocka? Nu har jag ätit, med smör. Min sambo bara skakade på huvudet. Jag har ätit dessa redan som barn.

2) Jag gillar inte getost, men den syrliga varianten fetaost gjord på komjölk. Kan man ersätta getost med fetaost i de recept där getost ingår

• sextiotalist
    Aniiee skrev 2018-02-21 22:57:39 följande:
    Äh, skitenkelt.

Rotfruktsgratängen kan du leta rätt på ett recept på "fransk potatiskgratäng" och byta ut hälften av potatisen mot morötter och palsternacka 50/50 (lägg ev till lite rotseller och ta bort lite morötter och/eller palsternacka). Stek kotletterna i en panna, kantareller eller champinjoner (eller annan svamp) med lite schalottenlök i en annan panna, när båda är klara, slå grädde i den ena pannan, lyft över innehållet i den andra och låt puttra under lock i två-tre minuter. Glöm inte att salta och peppra ordentligt.

Min favorit-gryta a la korea, också skitenkelt, men kräver nästan att du har tillgång till en asiatisk affär eller har tid att vänta på en sändning från kryddlandets hemsida (brukar gå fort). I alla fall så snabbmarinerar man fläskfilé (och sidfläsk, om man vill. Originalreceptet är sidfläsk enbart) i koreansk soja (ganjang), chilipasta (gochujang) och chiliflingor (gochugaru), typ 3 minuter, sedan ner i en gryta, bryn, i med skivad lök, täck med vatten, bubbla tills löken är klar. I med stavad zucchini och pressad vitlök, bubbla tll zucchinin är nästan genom-mjuk, i med fisksås, jalapeño samt vårlök. Bubbla på någon minut, kolla så köttet är klart. Servera med ris.

Kycklingspett kan man ju göra efter tycke och smak. Potatoskins och egen bearnaise får du googla, för jag måste gå ut med hundarna =P
    Kycklinsspett har jag ett recept som uppskattas. Jag marinerar kycklingen i färdiga bitar (lagom tjocka skivor av halva filéer) i en marinad bestående av olja, rå lök, soja, vitlök i bitar, bitar av färsk ingefära och svartpeppar (grovmalen), ju längre den får ligga desto bättre, sedan upp på pinnar och in i ugnen. Till har jag ris och egen jordnötssås.
Svar på tråden Allmän tråd om matlagning