• Tom Araya

Allmän tråd om matlagning

Allmän tråd om matlagning, tips kring mat, matvaror och matlagning.

• Svar på tråden Allmän tråd om matlagning
  • Bullimor
    Aniiee skrev 2017-08-04 22:16:55 följande:
    *lägger hjuvudet på sned*

.....

.....

Jag som trodde att alla använder spiskummin till typ allt.....

(för övrigt ingår spiskummin u curry =P)
    Jag älskar spiskummin men visste inte att den ingår i curry.
    Tack för informationen! 
  • Fjäril kär
    Tom Araya skrev 2017-08-04 20:38:31 följande:

Vilken sås tar bara 3 minuter att göra? Det tar det att bara googla ett recept....sedan ska man ju ha alla ingredienser hemma...

Vi håller på och tömmer ett rum och slänger en massa skräp, därav sen middag.

Öh googla såsrecept och alla ingredienser hemma?

De flesta såser innehåller tre ingredienser. Steksky/fond, grädde, kryddor (ev lite redning)

Den godaste såsen är den man gör själv och bara genom att leka, testa och experimentera.
  • Anonym (Förlorat matlagningsinspirationen)

Denna tråd ska jag ha bland mina favoriter. Jag har ingen som helst inspiration för matlagning. Tappade den för många år sedan. Lagade en hel del mat när barnen var små. När de blev äldre och jag gjorde karriär så varken orkade, hann eller ville jag laga mat. Enda gångerna jag kan tycka att det är trevligt och roligt att laga mat är när man har gott om tid, alla och bra råvaror samt trevliga och glada "medlagare".

Jag tror att min inspiration försvann, dog ut bl a för att olika familjemedlemmar ville inte ha det ena eller det andra när jag införde/testade olika saker.

• Anonym (Eh)
    Aniiee skrev 2017-08-04 19:43:29 följande:

Ok

Aniiee skrev 2017-08-04 19:57:26 följande:

Ingen aning, det var 20 år sedan jag åt sås från en påse.

Men spontant skulle jag ta en pepparsås....

Varför har du blivit så dryg?
  • Aniiee
    Anonym (Eh) skrev 2017-08-05 15:29:31 följande:
    Aniiee skrev 2017-08-04 19:57:26 följande:

Ingen aning, det var 20 år sedan jag åt sås från en påse.

Men spontant skulle jag ta en pepparsås....

Varför har du blivit så dryg?
    Jag vet inte varför du uppfattar mig som dryg, så det blir svårt att svara på.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Tom Araya
    Fjäril kär skrev 2017-08-05 12:38:39 följande:
    Öh googla såsrecept och alla ingredienser hemma?

De flesta såser innehåller tre ingredienser. Steksky/fond, grädde, kryddor (ev lite redning)

Den godaste såsen är den man gör själv och bara genom att leka, testa och experimentera.
    Jag gillar klassiska såser som rödvinssås, bearnaisesås, olika svampsåser m.fl. Jag är även ganska förtjust i kalla såser på gräddfil eller creme fraiche, i synnerhet på sommaren.

Det går inte att göra allt i såsväg på lite steksky från några kotletter eller kycklinglår och ibland blir det helt enkelt inte mycket sky att tala om.

Ibland vill jag att såsen ska smaka på ett visst sätt och inte få smak från det stekta köttets marinad och/eller kryddning.

Men jag tar till mig av de tips och råd jag får här och märker med glädje att tråden direkt uppfyller sitt syfte.
  • Aniiee

Tips från coachen. Frys INTE 2.4 kg köttfärs i ett enda stort block.....

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Vixen90
    Tom Araya skrev 2017-08-06 01:11:59 följande:

Jag gillar klassiska såser som rödvinssås, bearnaisesås, olika svampsåser m.fl. Jag är även ganska förtjust i kalla såser på gräddfil eller creme fraiche, i synnerhet på sommaren.

Det går inte att göra allt i såsväg på lite steksky från några kotletter eller kycklinglår och ibland blir det helt enkelt inte mycket sky att tala om.

Ibland vill jag att såsen ska smaka på ett visst sätt och inte få smak från det stekta köttets marinad och/eller kryddning.

Men jag tar till mig av de tips och råd jag får här och märker med glädje att tråden direkt uppfyller sitt syfte.

Angående sås:

Citygross färdiga kalla bearnaise är god. Tillagas inte alls. Bra att ha hemma.

En utmärkt kall vitlökssås gör man på 1 burk naturell creme fraiche, 2-3msk sweet chilisås och så många vitlöksklyftor man törs. Tar knappt 10 min. Bara svänga ihop.

Annars är Jensens whiskysås god. Värmes med grädde. Snabbt och lätt.

Alternativ 4 är en snabb varm sås på 1msk röd pesto, 2-3dl grädde och lite köttbuljong/fond (och hackade soltorkade tomater om man orkar.)

Sås är liksom all mats mittpunkt. Det är det viktigaste. Det mesta som är halvtråkigt går ju ner med en grym sås till. Jag älskar sås! Lycka till!
  • Påven Johanna II
    Tom Araya skrev 2017-08-06 01:11:59 följande:

Gott att blanda mango chutney och cf. Enklare kan det dessutom inte bli.
  • Pellelilla

Kylen gapar tom. Till veckan ska jag veckohandla. Vad äter ni till vardags? På helgen? Söker lite inspiration på nya recept. Har mycket köttfärs och oxkött typ grytbitar hemma efter ett inköp av en köttlåda. Kom med förslag!

Svar på tråden Allmän tråd om matlagning