Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

Allmän tråd om matlagning

Pratade just med min dotter om min födelsedag nu i augusti och att mina båda döttrar med pojkvänner kommer hit till mig då och jag ska bjuda på lunch! Jag tycker det ska bli jättetrevligt MEN när jag tänker på vad jag ska laga så är det TOMT! Ingenting händer i min hjärna. Jag är usel på mat och matlagning Något tips på en ENKEL lunch som ändå signalerar omtanke och god vilja?

• Anonym (mor)
    klyban skrev 2017-08-08 16:06:12 följande:

Pulled pork, är extremt enkelt, sköter sig själv.
    Går äta med tortilla, ris eller potatis, och är modern mat och bör uppskattas.

Min PP gör jag med cajunkryddblandning, bryner, i grytan och bottnar med lök, vitlök och morot.
    1msk vatten och 1msk äppelcidervinäger.
    Tar ca 4h i ugnen på 125grader.
    Dock måste man testa köttet om det är klart innan man tar ut det.
    Och gör med nått som en del kallar gaffeltestet.
    Som går ut på att du trycker en gaffel mitt uppe på köttbiten.
    Är det som en studsboll, så är det mer än 1h kvar.
    Är den mjuk, så är det mindre än 1h kvar.
    Och när den går i tre delar i princip, så är det klart.

Om jag äter den som carnitas/tacos, så brukar jag reducera ned spadet(mixa löken och vitlöken, tar brot morötter) och skicka i en skvätt rödvin som även den reducerar.
    Och detta häller jag sen över det rivna köttet, jag brukar rensa bort det lilla fett som är kvar och hinnorna mellan.
    Men även göra sås och potatis blir gott.
    Se till plocka ur morötterna åtminstone, då det blir för sött annars.

Jag vet att matlagning är att hålla ett recept men det är ngt hos mig som saknas. Pulled pork känns som en riktig överkurs för mig, men tack för tipset. Ärligt talat så tror jag efter en del tankemöda att det bara(inte bara för mig) blir en kall vanlig kycklingsallad med ngt gott bröd till (köpebröd för jag kan inte baka heller)
Svar på tråden Allmän tråd om matlagning